Geen remdruk na blokken wisselen

Teevee

MF veteraan
11 jul 2001
2.035
0
Tilburg
Ik vraag me wat af. Ik heb een paar dagen geleden de remblokken (achter) van mijn K75 gewisseld. Oude eruit, zuigers een stukje terug, nieuwe erin.

Sindsdien heb ik geen remdruk meer achter. Nou ja, een beetje. Voldoende om het wiel tegen te houden als je het met de hand ronddraait, maar niet om een rijdende motor af te remmen.
Als ik de remslang dicht knijp met een tang, vóór de remklauw, voelt het systeem keihard.

Conclusie dus: luchtbel in de klauw.

Naast het probleem dat ontluchten vooralsnog niet lukt, vraag ik me af: Hoe komt die luchtbel daar? :?
 
Laatst bewerkt:
De blokken zitten goed. Kan ook weining fout aan, behalve met de remvoering de verkeerde kant op.

Als de keerringen lek zouden zijn, dan zouden ze toch ook vloeistof moeten lekken?
 
Zitten de remblokken recht ?

Een week geleden hebben we een aanlopend remsysteem los gehad, werd waarschijnlijk veroorzaakt door een lekke remslang, die we hebben vervangen. Na het weer in elkaar zetten van de remklauw bleek deze te lekken. Dit werd veroorzaakt door een anti rammelveer, die beschadigd was. Hierdoor kwam het blok scheef te zitten, drukte ook een zuiger scheef en deze ging lekken.

Misschien bij het terugdrukken van de zuiger deze iets scheef gedrukt en zo wat lucht in het systeem gekregen ?
 
waarschijnlijk blijft 1 der ringen om de zuigers wat klemmen door rotzooi op je remcilinderwand ...
De zuiger word dan weer teruggetrokken in zijn uitgangspositie , waardoor de afstand tussen je cilinder en het remblok eerst moet worden opgevult....

Spul even uit elkaar halen en goed bekijken cq reinigen ....

Keep us posted !!!!
 
Laatst bewerkt:
Er van uitgaand dat je niet aan de rempomp hebt gedaan en niets aan de remleiding, kom ik vanaf hier al snel uit bij de remklauw.

zat er vuil op een zuiger voordat je hem terug duwde?
Check even of er geen vloeistof langs 1 van je zuigers komt.(hoeft niet altijd)
hoe oud zijn de keerringen en stofringen in de klauw?
zitten de blokken echt goed?

Bij enige twijfel, zuigers verwijderen en goed schoonmaken. Keer- en stofringen vernieuwen en nieuw vloeistof (spul is hygroscopisch).
 
Naast het probleem dat ontluchten vooralsnog niet lukt, vraag ik me af: Hoe komt die luchtbel daar? :?

De mogelijke oplossing is denk ik al gegeven....

Voor goed ontluchten, ik vind het super werken! :Y

JWL-remontluchter1.jpg
 
Ik heb het ook een keer gehad. De zuiger was toen te ver terug gedrukt in de klauw. Bij het remmen kwam de zuiger er wel uit maar te weinig om goed druk te geven op de schijf.
Opnieuw opluchten als toen de oplossing.
 
Andere mogelijkheid...
Opstaand randje op de schijf....remmen hebben vaak de neiging een schijf "hol"uit te slijten, en dan remt in eerste instantie de schijf alleen op de buitenrandjes, en werkt de rest van het blokje als een "veer", dus de blokjes worden wel naar binnen geduwd, maar raken net de schijf niet...
Kijk even naar het "raakvlak"van de blokjes, en anders de blokjes even afschuinen, of schijf vernieuwen
 
Ik had dit geintje ook vorige week. Na het open draaien van het remvloeistof potje kwam er lucht onder druk uit (er zitten wel ontluchtingssleuven die open waren maar die werkten blijkbaar toch niet lekker). Doordat de nieuwe remblokken dikker zijn druk je vloeistof terug in het potje. Als de ontluchting dan niet goed werkt krijg je ook een vage rem. Waarom kan ik je ook niet vertellen maar ik zou sowieso alle punten even ontluchten om te kijken of dat het al oplost.
 
Weet je zeker dat je het over het remvloeistofreservoir hebt? Remsystemen horen namelijk luchtdicht te zijn.

@ TS: eerst maar weer eens de rem ontluchten.

Ja dat weet ik zeker. Misschien was het dan wel geen ontluchting (het waren in ieder geval twee inkepingen van een millimeter bij de schroeven in het dekseltje). Anyway, het dekseltje er even af fixte het voor mij :)
 
Ja dat weet ik zeker. Misschien was het dan wel geen ontluchting (het waren in ieder geval twee inkepingen van een millimeter bij de schroeven in het dekseltje). Anyway, het dekseltje er even af fixte het voor mij :)

het zijn wel ontluchting sleuven het membraam maakt het systeem gesloten van lucht van buiten ,de ontluchting zorgt dat het membraam vrij kan bewegen zonder druk op te bouwen tussen de deksel en membraam
 
Even een update: Het lijkt inderdaad vooral een uitlijn probleem te zijn. De klauw is weer los geweest, en de blokken er uit. Blokken rondom afgeschuind en alles weer in elkaar gezet. Beetje duwen, trekken, rammelen en alle bouten weer vast.

Nu heb ik 70% remdruk in plaats van 10%. *O*

Nu een paar dagen de boel op elkaar in laten slijten en dan nog maar een keer ontluchten.

Dank voor alle input!
 
Even een update: Het lijkt inderdaad vooral een uitlijn probleem te zijn. De klauw is weer los geweest, en de blokken er uit. Blokken rondom afgeschuind en alles weer in elkaar gezet. Beetje duwen, trekken, rammelen en alle bouten weer vast.

Nu heb ik 70% remdruk in plaats van 10%. *O*

Nu een paar dagen de boel op elkaar in laten slijten en dan nog maar een keer ontluchten.

Dank voor alle input!

kan dit niet beter met de schijf gedaan worden?
 
Alle antwoorden staan er al zo een beetje en vooral het aansluiten op de schijf lijkt mij de meest aannemelijke. Nieuwe blokken moeten altijd inlopen, zeker als de schijf al wat diepere groeven heeft zijn de rem kwaliteiten niet meteen je van het bij die fietsen.

Wat ook wel is voorkomt is dat bij dit ogenschijnlijk simpel klusje de remcilinder de boosdoener is. Vaak door interne vervuiling(oude remvloeistof) of slijtage(en het terugdrukken) doen ze dan niet meer wat ze zouden moeten doen. Ook wel is na een klein beurtje en andere blokken A met een aanlopende rem tijdens proefrit stilgestaan omdat losgekomen interne vervuiling het compenstatie gaatje afsloot. De cilindertjes slijten ook enigsinds scheef in waardoor ze op den duur gaan lekken.
 
volgens mij is de meest aannemelijke oorzaak al een aantal keren voorbij gekomen maar

mijn ervaring zegt dat de remblokken eerst moeten inlopen op de schijf.

indien dit het geval is wil ik je graag het advies meegeven dit niet te gaan forceren door

middel van onnodig en overmatig remmen.

dan loop je namelijk het risico dat je schijf oververhit raakt met alle gevolgen van dien zoals

blauw uitslaan of zelfs kromtrekken.

zelf heb ik onlangs na het restauratieproject van mijn kawasaki z650 ervaren dat terwijl de remklauwen volledig uit elkaar zijn geweest en gereinigd,nieuwe remschijven en

remblokken zijn gemonteerd,de hoofdremcilinder is gereviseerd,de remleidingen zijn vervangen voor staalflex remleidingen en alles gevuld met nieuwe remolie en goed ontlucht de motor pas echt goed begon te remmen na ongeveer 20 km gereden te hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan