Remdruk verminderd tijdens circuit rijden

Waymen

Rookie
22 aug 2021
25
12
Goedemiddag allemaal,

Ik zit met het volgende probleem: Tijdens het circuit rijden verminderd per sessie mijn remdruk waardoor ik mijn hendel steeds verder van me af moet stellen. Het rare is dat tijdens het aan remmen de druk lijkt te verhogen :? Ik kan ook aan het einde van de dag net zo hard remmen als aan het begin van de dag, alleen moet ik dus me hendel steeds verder van me af zetten om de druk te houden en niet me hendel tegen me vingers aan te trekken.

Gaat om een Suzuki gsx-r 1000 k5 met volgende setup:
- Brembo rcs19 rempomp nieuw
- Stalen remleidingen
- 5.1 remvloeistof, 1 circuitdag oud
- Tokico remklauwen, 2 jaar geleden gereviseerd
- Remschijven Braking
- Ferodo XRAC blokken 1 circuitdag oud


Verder heb ik het systeem goed ontlucht vervolgens dit nog een keer bij een motorzaak laten doen, die kwam tot dezelfde conclusie dat het systeem luchtvrij is.

Iemand enig idee??
 
Remote Brake Adjusters | Motorcycle: MOTO-D Racing

Bij circuitgebruik is het niet vreemd om je remhendel tijdens het rijden te kunnen verstellen ivm het "zachter" worden.
Ik ken het systeem, alleen zo hard ga ik niet in de rondte en het zijn sessies van 20 min en geen edurance races ofzo. Dus het lijkt me niet dat het normaal is bij mijn fiets dat het al met de eerste sessie aangepast moet worden.
 
Ik ken het systeem, alleen zo hard ga ik niet in de rondte en het zijn sessies van 20 min en geen edurance races ofzo. Dus het lijkt me niet dat het normaal is bij mijn fiets dat het al met de eerste sessie aangepast moet worden.
Dat lijkt mij nou ook niet nee. Toch vervelend dat het niet "gewoon" werkt
 
En dat heb je nou juist zo hard nodig op circuit. Op eieren rijden is een stuk minder leuk. Maar heb je het hele zaakje nu al eens heel goed schoon gepoetst? Ga ik zo ook maar eens doen, vrijdag moet het ding weer aan de bak en het wordt WARM
 
En dat heb je nou juist zo hard nodig op circuit. Op eieren rijden is een stuk minder leuk. Maar heb je het hele zaakje nu al eens heel goed schoon gepoetst? Ga ik zo ook maar eens doen, vrijdag moet het ding weer aan de bak en het wordt WARM
Precies kleinigheidje wat je af en toen nodig hebt 😅. Nee nog niet gepoetst, na de revisie was alles spik en span maar bleef het probleem. Die brembo monoblocs van de 750 uit 2015 komen iig mijn kant op. Zie wel of ze passen anders gaan ze weer retour. Volgens oa gixxer.com forum zou het moeten passen en komt het blijkbaar veel vaker voor zoals hier ook al werd aangegeven dat de tokico van de k5 vervangen worden. Soms ook door de tokico van de gsxr 1000 bj 2009. Veel plezier alvast vrijdag! ik hoop dat er nog ergens deze maand of volgende maand dagje vrij komt, anders word het pas testen in augustus...
 
Kleine update:
De klauwen van de gsxr 750 passen (wie bedacht heeft dat de ontluchtingsnippel aan de binnenkant moest 🫣)

Nieuwe Hel remleidingen besteld en SBS RST blokken. Ben benieuwd...
20230620_155135.jpg
 
Ik heb dezelfde motor als jij gekocht voor circuit. Brembo rcs19 gemonteerd en remolie gewisseld met Motul rf660. Na 2x 15 min circuit Mettet zware fading en geen remdruk meer, na wat afkoelen zat het voorwiel zelf vast. Heb nu R1 RN32 remklauwen gemonteerd met 320mm MotoMaster schijven. Ik heb enkel ringen moeten laten draaien die rond pasbussen komen van de R1 remklauwen. Sindsdien een hele dag Folembray gereden in groep snel met 30 graden zon en 0,0 fading meer. Mijn overtuiging is dat de originele remklauwen ruk zijn tot zelfs gevaarlijk.
 

Bijlagen

  • IMG-20230612-WA0006.jpg
    IMG-20230612-WA0006.jpg
    116,4 KB · Weergaven: 32
  • IMG-20230612-WA0007.jpg
    IMG-20230612-WA0007.jpg
    160,5 KB · Weergaven: 31
Ik heb dezelfde motor als jij gekocht voor circuit. Brembo rcs19 gemonteerd en remolie gewisseld met Motul rf660. Na 2x 15 min circuit Mettet zware fading en geen remdruk meer, na wat afkoelen zat het voorwiel zelf vast. Heb nu R1 RN32 remklauwen gemonteerd met 320mm MotoMaster schijven. Ik heb enkel ringen moeten laten draaien die rond pasbussen komen van de R1 remklauwen. Sindsdien een hele dag Folembray gereden in groep snel met 30 graden zon en 0,0 fading meer. Mijn overtuiging is dat de originele remklauwen ruk zijn tot zelfs gevaarlijk.
Hoop dat het met het vervangen van de klauwen bij mij ook opgelost is. Dan is alles vervangen behalve de remschijven...🙈
 
Ik heb soortgelijke problemen met het remsysteem op mijn 2007 CBR600RR (Tokico klauwen) ervaren, heeft me vaak eens de billen doen dicht knijpen.
Een paar punten die ik zelf ervaren heb op de harde of zachte manier. Ondertussen al verschillende euro's verder in de zoektocht.

Belangrijk (of op zijn minst interessant) is dat je nieuwe remblokken toch even inremt. Idealiter op schijven die je hebt opgeschoond en geschuurd alvorens de nieuwe blokken moeten beginnen "werken". Ik heb zo eens een nieuwe set remblokken "verglaasd" op de eerste circuitdag (eerste sessies). Les geleerd.
Voorts hoef je het probleem niet echt te zoeken in componenten als rempomp of remleidingen als die OK zijn en niet stokoud/versleten zijn.
Ik had ook altijd de RBF660 van Motul in het systeem en kreeg die ook aan de kook. Uiteindelijk Castrol react SRF racing remolie gaan gebruiken (70€ / liter) en daar was het "iets" beter mee maar werd het uiteindelijk toch ook sponzig door de temperatuur die oploopt.

De zuigers van de Tokico klauwen zijn uit alu en geleiden het hele rem(vloeistof)circuit stoofheet. Hoe netjes de klauwen ook zijn, hoe vrij de klauwen ook lopen bij aanvang circuitdag, na 2 sessies merk je gewoon op de paddock dat de schijf/blokken combinatie aanzienlijk aanloopt.

Als je een sponzig gevoel krijgt tijdens het rijden, en je hebt na 30 minuten afkoelen op de paddock weer een keiharde hendel, dan hoef je het probleem niet echt in "lucht" in het systeem te zoeken. Heb zowat alle componenten getest, en uiteindelijk ben ik aangekomen bij de klauwen die (op vlak van hittebestendigheid, zeker niet op intrinsieke remkracht) niet voldoen. Ik ben bijgevolg ook op zoek naar een setje 108mm monoblock klauwen. Er zijn blijkbaar wel wat mogelijkheden, maar ik oriënteer me nog even in wat ik juist ga kopen.
 
Ik heb soortgelijke problemen met het remsysteem op mijn 2007 CBR600RR (Tokico klauwen) ervaren, heeft me vaak eens de billen doen dicht knijpen.
Een paar punten die ik zelf ervaren heb op de harde of zachte manier. Ondertussen al verschillende euro's verder in de zoektocht.

Belangrijk (of op zijn minst interessant) is dat je nieuwe remblokken toch even inremt. Idealiter op schijven die je hebt opgeschoond en geschuurd alvorens de nieuwe blokken moeten beginnen "werken". Ik heb zo eens een nieuwe set remblokken "verglaasd" op de eerste circuitdag (eerste sessies). Les geleerd.
Voorts hoef je het probleem niet echt te zoeken in componenten als rempomp of remleidingen als die OK zijn en niet stokoud/versleten zijn.
Ik had ook altijd de RBF660 van Motul in het systeem en kreeg die ook aan de kook. Uiteindelijk Castrol react SRF racing remolie gaan gebruiken (70€ / liter) en daar was het "iets" beter mee maar werd het uiteindelijk toch ook sponzig door de temperatuur die oploopt.

De zuigers van de Tokico klauwen zijn uit alu en geleiden het hele rem(vloeistof)circuit stoofheet. Hoe netjes de klauwen ook zijn, hoe vrij de klauwen ook lopen bij aanvang circuitdag, na 2 sessies merk je gewoon op de paddock dat de schijf/blokken combinatie aanzienlijk aanloopt.
Ah, ik heb er RVS zuigers in en m'n remblokken hebben plaatjes aan de achterkant om de warmte niet naar de vloeistof te geleiden.
Waarschijnlijk heb ik daarom geen probleem met de klauwen.
Als je een sponzig gevoel krijgt tijdens het rijden, en je hebt na 30 minuten afkoelen op de paddock weer een keiharde hendel, dan hoef je het probleem niet echt in "lucht" in het systeem te zoeken. Heb zowat alle componenten getest, en uiteindelijk ben ik aangekomen bij de klauwen die (op vlak van hittebestendigheid, zeker niet op intrinsieke remkracht) niet voldoen. Ik ben bijgevolg ook op zoek naar een setje 108mm monoblock klauwen. Er zijn blijkbaar wel wat mogelijkheden, maar ik oriënteer me nog even in wat ik juist ga kopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan