Keerringen voorvork zelf doen of laten doen?

johan-gixxer

Die hard MF'er
31 dec 2007
304
0
groningen
wat is wijsheid?
koppelingsplaten etc heb ik zelf gedaan maar de voorvork loshalen en een bok kopen etc staat me wat tegen.

ook het precieze afgieten van de olie is een beete een drempel.

Wie heeft hier ervaring mee en heeft advies, zelf doen of laten doen.
 
Ik heb het eens zelf gedaan en ik heb weinig verstand van motor techniek. Het viel mij mee, vond het een vrij simpel klusje. Groot verschil is wel dat ik het deed bij een motor met middenbok waar natuurlijk het grootste deel van het gewicht op steunt waardoor ik met een krik op de juiste plek heel exact de hoogte kon regelen en zo met veel beleid de vork eruit kon halen en erin kon zetten.
Denk dus dat jou opmerking over bok kopen inderdaad een voornaam punt is; heb je daar zin in...
 
wat is wijsheid?
koppelingsplaten etc heb ik zelf gedaan maar de voorvork loshalen en een bok kopen etc staat me wat tegen.

ook het precieze afgieten van de olie is een beete een drempel.

Wie heeft hier ervaring mee en heeft advies, zelf doen of laten doen.
In principe is alles zelf te doen.
De monteur doet het immers ook zelf :Y
 
In principe is alles zelf te doen.
De monteur doet het immers ook zelf :Y
MF-wijsheid *O*
Ik ga vanmiddag effe een space-shuttle bouwen, die jongens van NASA kunnen het immers ook dus... :+
Maar je hebt wel een punt al zit er natuurlijk enige nuancering in. In dit geval heb je niet veel meer nodig dan een stel sleutels, een circlip-tang, een paar bladzijden WPHB en wat geduld.
 
Gewoon zelf doen.

Heb het bij m'n GSX-R 600 uit '98 ook zelf gedaan.
Stelt echt niets voor.

Had hem op het standaard gezet, garagekrik onder het frame geplaatst met een stukje hout, stukje opkrikken en vastzetten met een spanband naar de grond aan de achterkant.
 
Gewoon zelf doen.

Heb het bij m'n GSX-R 600 uit '98 ook zelf gedaan.
Stelt echt niets voor.

Had hem op het standaard gezet, garagekrik onder het frame geplaatst met een stukje hout, stukje opkrikken en vastzetten met een spanband naar de grond aan de achterkant.

denk dat dat bij TS niet gaat werkenzijn frame loopt niet om de onderkant van zijn blok
hij moet dan misschien eerst onderkuip en uitlaatbochten verwijderen voordat hij een blok hout tussen vloer en blok kan leggen.

koop gewoon een voorbok, ding is het geld meer dan waard.
 
Heb het ook met voorbok gedaan van Datona.

Werkplaatsinrichting & Gereedschap voor Auto en Motor

Ook nog nooit eerder gedaan. Was ff spannend maar zou het zo weer doen! Olie afmeten heb je speciale tools voor....

1807090.jpg


....maar zoals in WPHB staat beschreven lukt het ook prima met een rolmaat.
 
Als je je koppelingsplaten zelf kunt vervangen, lijkt me het vervangen van de keerringen een peulenschil....

Ik zou het in jouw geval zo doen. Ik heb het bij verschillende, veelal wat oudere, motoren al gedaan en heb daar nooit echte moeilijkheden mee ondervonden...behalve dan dat sommige aftapimbusjes wel eens heel vast willen zitten.
 
Laatst bewerkt:
even er vanuitgaande dat TS net zulke linkse lompe anti sleutel klauwen heeft als ik. wat voor kosten moet je bij benadering aan denken? Onderdelen zal de kosten niet maken, maar manuren wel.

Hoe lang is een beetje pro monteur hiermee bezig (gemidd.)
 
stelt niet veel voor, (mits juiste speciaal gereedschap voor bv de dop van de poten ,bij mij ) wat jezelf meestal niet hebt .
vanuit dat oogpunt heb ik de poten toen maar naar brs in stein gebracht met speciale wensen , luchtkamer veren ,en olie veranderd
top werk , en top prijsje bij stefan !
 
even er vanuitgaande dat TS net zulke linkse lompe anti sleutel klauwen heeft als ik. wat voor kosten moet je bij benadering aan denken? Onderdelen zal de kosten niet maken, maar manuren wel.

Hoe lang is een beetje pro monteur hiermee bezig (gemidd.)

mij kosteen het volledig de monteren en monteren van de poten iets meer dan een uur.
zal met kuip iets langer duren.

was even lang bezig met het vervangen van de keeringen.

nu zal een monteur beide misschien sneller kunnen, maar het zal dus wel de helft van de tijd schelen.

Martell ik snap dat jij een pro bent dus ben wel nieuwsgierig hoe trek jij dan de keering er uit??
Ik las in een hoop how to's: buitenpoot in een bangschroef en vervolgens binnenpoot met keering los trekken.
 
Wat voor mij zeer handig was , een gewone work- mate kun je de poten met hout klemmen.
Werkt zeer makkelijk, en beschadigt niets.
En een speciale bus voor de keerringen in te kloppen is ook zeer handig want je beschadigt ze zo makkelijk en tevens kun je er de stofkap mee monteren( omdraaien).
En met een nauwkeurige maatbeker moet het vullen ook geen probleem zijn, (het is geen F16.
Mijn ervaring is dat je zelf toch net iets nauwkeuriger werkt, schoon maken edg eventueel braampjes verwijderen bij borgveer enz.
 
Ligt eraan hoe je ze aanlevert. Het heeft mij de laatste keer (ik weet het, niet echt courant meer O-) ) 15 gulden zonder bon gekost toen ik de poten los aanleverde.

Das goedkoop :)

Twee keerringen, vorkolie, twee nieuwe pakkingringen.

Ik zit aan inkoop van de onderdelen daar al ruim boven.

Was het niet 15 gulden + even op de knietjes?

;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan