givi maxia e55 valt makkelijk na hobbel?

Justice Strike

MF veteraan
12 nov 2006
4.439
0
Amsterdam
Ik heb net een rek bevestigd op mijn motor en wilde binnenkort gaan rijden met een nieuwe maxia koffer. Nu begreep ik dat het wel eens vaker voorkomt dat de koffer losschiet nadat je over een hobbel heen rijdt.

Het is zelfs zo dat sommige personen en delers een gat in de koffer boren en er een borgpen in zetten.

Nu vraag ik mij af is het echt een probleem en zo ja, is het boren in een koffer en het borgen de oplossing... want het wordt wel omslachtig om je koffer er snel af te kunnen halen.

Ik vind het niet erg om een borgpen in te bouwen, immers raak ik liever niet mijn koffer op de snelweg weg (dure koffer). Maar als het niet hoeft doe ik het ook liever niet.
 
Hm, ik had dat eerlijk gezegd nog niet gehoord. Ik heb zelf jarenlang met een Givi topkoffer gereden, soms met heel wat gewicht er in en nog nooit een probleem gehad.
Kan het zijn dat de klachten die je hoort van mensen zijn die de zaak regelmatig een beetje te zwaar hebben belast?
 
Hm, ik had dat eerlijk gezegd nog niet gehoord. Ik heb zelf jarenlang met een Givi topkoffer gereden, soms met heel wat gewicht er in en nog nooit een probleem gehad.
Kan het zijn dat de klachten die je hoort van mensen zijn die de zaak regelmatig een beetje te zwaar hebben belast?

mja ik had er video's van gezien vandaar dat ik het me afvroeg. Misschien gewoon altijd goed trekken aan de kist om te zien dat hij vastzit voordat ik wegrij oid.
 
Ik heb zelf niet de ervaring dat een koffer van de plaat valt bij een hobbel o.i.d.

Misschien ligt het het soort materiaal waar de drager van gemaakt is.
Een kunststof drager zal bij de bevestiging misschien eerder uitslijten dan een metalen.
 
Nope, ik vertrouwde de standaard ophanging niet, daarom heb ik bij mijn fietsen een aluminium plaat direct aan mn frame vast gemaakt. (Gaat makkelijk bij een TDM en v-strom.)

Ik heb redelijk wat 'gehobbeld' met een overbeladen koffer, maar ben er nog nooit 1 verloren :)
 
alle givi platen zijn toch kunstof?

:N , ik heb deze erop zitten:
GIVI-Aluminum-Top-Case-Rack--11--Tiger-800-XC


Drager en bevestiging zijn van aluminium.
 
Laatst bewerkt:
:Y art.nr. SRA6401
http://www.givi.it/attachfile/content/prodotti_padre/46209/0.0.1.varc_sra6401.jpgVolgens mij precies het tegenovergestelde, vroeger allemaal kunststof tegenwoordig steeds vaker aluminium.
vraag me af of je die alu plaat ook zomaar kan bevestigen op elke andere mount. Overigens denk ik dat de plastic versie wat steviger is voor de mount die ik heb aangezien die metalen nog buigt.

enfin, ik zie de plaat niet zo snel slijten. Mocht het gebeuren moet ik tegen die tijd maar een nieuwe kopen. Ziet er overigens ook naar uit dat de moutn van de TDM of de vstrom op het frame zit. Bij mij zijn de buisen onder het frame gemonteerd dus ik kan me voorstellen dat de trillingen wat meer impact hebben op mijn setup.
 
Enige keer dat ik mijn Givi maxia verloren ben, was toen ik vol in de zijkant aangereden werd . . . .

Wat nog als eens kan gebeuren, zeker als je de koffer er vaak opzet/afhaalt, dat bij het weer opzetten hij niet goed vast klikt. Hij lijkt dan vast te zitten, maar is niet geborgd. Dan kan de koffer eraf vallen.

Altijd goed checken dat de koffer goed dicht zit, en vast geklikt.
 
Heb zelf twee setjes zijkoffers en een topkoffer van givi en als hij eenmaal 'geklikt' heeft krijg je ze er echt niet af. aangezien die van jou met hetzelfde systeem werkt lijkt me dit bij jou niet anders.
Kortom goed aandrukken tot hij 'klikt' en dan even goed aan trekken om te voelen of hij echt vast zit en dan zal het wel meevallen.
 
Ik heb de Givi E55 op de universeleplaat van Givi zitten.
Met 270km p.u. merk je wel dat i iets inhoud. :z

Gelukkig ben ik de koffer nooit verloren. Altijd goed opletten dat beide monokey uitsparingen goed in de koffer vallen.
 
Dat komt door je de air weerstand.. :X

Volgens mij geeft Givi daarom ook een maximumsnelheid aan als je hun koffers gebruikt, ik geloof iets van 120 km/u. Of dat is omdat de motor mogelijk onstabiel wordt bij hogere snelheden of dat de koffers er door de luchtweerstand afgerukt kunnen worden?
 
Ik doelde meer op zijn air "de mijne doet pas raar bij 270, maar ach" :P

Maar, kofferfabrikanten dekken zich in, snelheden/gewichten.

Uiteraard is het wel zo dat koffers de handling nadelig beinvloeden, en zwaar beladen koffers helemaal. En hoe harder je rijd, hoe meer last je daar van krijgt.

Mijn krauser k1 set ( zij en top ) mochten ( volgens mij ) beladen worden met max 25 kg, en max 130 km/h dan kan je makkelijk 50 kg meenemen, en 150 rijden.. als je het bonter maakt dan merk je het idd.
 
Ik doelde meer op zijn air "de mijne doet pas raar bij 270, maar ach" :P

Maar, kofferfabrikanten dekken zich in, snelheden/gewichten.

Uiteraard is het wel zo dat koffers de handling nadelig beinvloeden, en zwaar beladen koffers helemaal. En hoe harder je rijd, hoe meer last je daar van krijgt.

Mijn krauser k1 set ( zij en top ) mochten ( volgens mij ) beladen worden met max 25 kg, en max 130 km/h dan kan je makkelijk 50 kg meenemen, en 150 rijden.. als je het bonter maakt dan merk je het idd.


180 was ook nog goed te doen ....ging er van uit dat die max snelheid voor nederland was })
 
hallo
ik heb toevallig net een e55 op mijn motor gemonteerd op de monokey plaat maar ik moest wel de rubber dopjes verwijderen anders kon ik mijn koffer niet vast klikken
is dat bij meerdere voorgevallen of zit er dan iets niet goed

mvg
 
Ik heb toevallig een Givi topkoffer gehad welke er op de snelweg vanaf gestuiterd is. Dit betrof een ouder model en volgens de importeur heeft waarschijnlijk de sluiting het begeven.

Ik heb nu een Givi Maxia E55, ik heb er over zitten denken om deze met een extra borgpen vast te zetten aan de grondplaat. Dit is echter niet gemakkelijk bij het plaatsen en verwijderen van de koffer (wat ik dagelijks doe).

Maar om even terug te komen op de vraag: kan de koffer loskomen? Ja, dat kan.
Givi geeft echter aan dat dit nooit mag gebeuren, na het loskomen van mijn vorige koffer hebben ze mij dan ook kostenloos een andere koffer toegestuurd.

Bij normaal gebruik mag er namelijk niets los komen. De koffer en sluiting zijn niet bestand tegen het "geweld" van een valpartij of aanrijding, maar los van dit soort excessen zou de sluiting bijna overal tegen moeten kunnen.
 
ik heb toevallig net een e55 op mijn motor gemonteerd op de monokey plaat maar ik moest wel de rubber dopjes verwijderen anders kon ik mijn koffer niet vast klikken
is dat bij meerdere voorgevallen of zit er dan iets niet goed
Dan zit er iets niet goed. Die dopjes zorgen er juist voor dat er geen speling zit tussen grondplaat en koffer. Mij is verteld dat zonder die rubber dopjes de koffer juist los zou kunnen raken...
 
Terug
Bovenaan Onderaan