LED knipper relais werkt niet

Willemvu

MF veteraan
12 jan 2013
1.842
31
Den Haag
Zoekfunctie levert wel wat op, maar niet specifiek mijn probleem. Dus bij deze:

Op mijn 1989 Yamaha XS400 DOHC (ook wel SECA genoemd) heeft een vorige eigenaar de achterste richtingaanwijzers vervangen door kleinere raws met LED lampjes. Hierdoor is de belasting te laag geworden en werkt het originele knipper relais niet meer, de lampjes gaan aan, maar knipperen niet. Mijn verklikker lichtje op mn dashboard heeft het nooit gedaan sinds ik de motor heb.

Nu had ik een weerstandsonafhankelijk relais gehaald bij de motorzaak, maar daarmee deden de richtingaanwijzers helemaal niets meer. Ze gaan niet aan, dus knipperen is er ook niet bij.

Heeft dit misschien te maken met het feit dat mijn voorste richtingaanwijzers nog de originele zijn? Of misschien omdat mijn verklikker lichtje niet werkt? Of zou ik een slecht relais hebben gekocht? Dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk. Ook weten ze bij mijn motorzaak over het algemeen wel waar ze mee bezig zijn, ik denk niet dat ze me een verkeerd relais gegeven hebben.

Oja het is een driepotig relais dus ik kan hem er ook niet verkeerd om in hebben gestoken.

alle hulp is welkom! :)
 
Ik las ergens dat de plus en min niet per se hetzelfde zijn aangesloten in de stekker en het relais, dus dat ik de draadjes in mijn stekker misschien moet omdraaien om dit relais te laten werken. Zou dat het kunnen zijn?
 
Hoeveel polen heeft de relais? En waarom heb je niet gewoon een aantal 25w led knipper weerstandjes gehaald. Zo heb ik het opgelost, ze waren 8 dollar voor 4 stuks op ebay ;)
 
relais heeft 3 pootjes. Weerstandjes zouden inderdaad ook wel eens kunnen gaan werken. Goeie. Geen idee waarom ik die niet gewoon heb gebruikt. Per LED knipperlicht gewoon één 25W weerstand er in dus?
 
Ik las ergens dat de plus en min niet per se hetzelfde zijn aangesloten in de stekker en het relais, dus dat ik de draadjes in mijn stekker misschien moet omdraaien om dit relais te laten werken. Zou dat het kunnen zijn?


ja, als je de polen omdraait van de + schakelpuls en de +12volt , dan doet ie het inderdaad niet.

das mijn ervaring met een 2-polig relais. :Y


de reden is waarschijnlijk dat de condensator niet kan opladen.




edit, wacht ff.


je hebt het over een 3 polig relais,

208-020.jpg



hiervan mag de B en E niet omgedraaid worden! :N
alleen als je de B en L omdraaid zal ie niet knipperen.
 
Laatst bewerkt:
juist dat is m! die had ik. exact dat merk ook

maarja dus wel geretourneerd aan de motorzaak. Ik snap dat weerstandjes beunhaas oplossingen zijn, maar ik heb de LEDs niet omdat ik minder stroomverbruik wil, maar omdat de originele knippers zo ontzettend log waren.

Goed, misschien toch maar weer het relaistje gaan halen en eens proberen die draadjes om te wisselen.
 
Je kan ook eerst meten of de 12 volt en de raw op de goede aansluiting zit.
de aansluitingen kan je zien op het plaatje hierboven.
 
Als het oorspronkelijke relais een 2-polige was kan je snel uitvinden wat de 12V + is. Daar staat met kontakt "aan" 12 V op. De andere aansluiting is de L en gaat naar de RAW-schakelaar toe. Je zal de derde draad, de 12V - of massa, zelf moeten aansluiten op het nieuwe relais. Dan moet het wel goed werken.
 
Omdat dat een beunhaas oplossing is.
Leg dat eens uit dan. Hoe denk je dat leds werken... Bedankt voor de toevoeging.

Over het relais, als je echt nog wilt dat de boel op een relais werkt kan je een 2 polige led relais kopen (je oude was ook 2-polig?) Dan kan je hem aansluiten zoals hij in de draadboom hoort.

Deze had ik "back in the day" op m'n aerox:
dmp Knipperlichtrelais LED verlichting 2 aansluitingen

Alles was led en werkte allemaal prima op dit relais.
 
Laatst bewerkt:
Leg dat eens uit dan. Hoe denk je dat leds werken... Bedankt voor de toevoeging.
Je gaat met die weerstand een probleem oplossen dat het relais veroorzaakt.
Vervang het relais en het probleem is op een nette manier verholpen zonder de bedrading te wijzigen.
Het nadeel van de vermogensweerstanden is dat die dingen erg heet worden en dat de bedrading gewijzigd moet worden en dat is iets dat niet iedereen gegeven is.
4 vermogensweerstanden zijn niet goedkoper dan een ander relais.
Wat is dan het voordeel van die weerstanden?
Ik zie alleen nadelen.
Ik wil je best uitleggen hoe een led werkt maar ik vraag me af wat dat met dit verhaal te maken heeft.
Een led is een diode die licht geeft als er stroom loopt van anode naar cathode.
Om de stroom te begrenzen door de led word er een serie weerstand geplaatst die er voor zorgt dat de stroom door de led (en de weerstand) zo'n 20mA bedraagt, afhankelijk van het type led.
 
Deze weerstanden worden echt niet heet hoor tenzij je heel de dag in rondjes blijft rijden om hetzelfde huis.

En je hoeft juist niets aan de draadboom te wijzigen aangezien je ze gewoon tussen de plus en min van de knipper plaatst. Met de 3polige relais moet hij de boel aanpassen, vandaar mijn oplossing en ook de andere oplossing met de 2polige relais.
 
Deze weerstanden worden echt niet heet.
Ze worden echt wel heet. De bedoeling is dat ze ca. 20 W aan vermogen opnemen waardoor het originele knipperrelais weer normaal kan werken. Aangezien ze maar de helft van de tijd aanstaan is het opgenomen vermogen gemiddeld 10 W. Bij rijdend richting aangeven zullen niet bloedheet worden, maar stilstaand bij een verkeerslicht zullen ze wel behoorlijk opwarmen.
 
Deze weerstanden worden echt niet heet hoor tenzij je heel de dag in rondjes blijft rijden om hetzelfde huis.

En je hoeft juist niets aan de draadboom te wijzigen aangezien je ze gewoon tussen de plus en min van de knipper plaatst. Met de 3polige relais moet hij de boel aanpassen, vandaar mijn oplossing en ook de andere oplossing met de 2polige relais.
Die weerstanden die jij bedoeld hebben een veel te hoge weerstand om goed te functioneren met een standaard relais.
Het staat hier vol met problemen met die weerstanden.
Je lampje van 21 watt heeft een verbruik dat 20watt hoger is dan die leds.
Daarom moet je een vermogen dissiperen van 20 watt per weerstand.
Om dat de dutycycle zo'n 50% is word er gemiddeld 10 watt gedissipeerd.
Als je denkt dat een weerstand die 10 watt dissipeerd niet warm word mag jij hier voor komen doen hoe je die weerstand even vast pakt.
Meet voor de grap die voorbedraden weerstanden eens door, ik verwacht dat ze minstens 10 ohm zijn terwijl dat 6,8 moet zijn.
 
Ze worden echt wel heet. De bedoeling is dat ze ca. 20 W aan vermogen opnemen waardoor het originele knipperrelais weer normaal kan werken. Aangezien ze maar de helft van de tijd aanstaan is het opgenomen vermogen gemiddeld 10 W. Bij rijdend richting aangeven zullen niet bloedheet worden, maar stilstaand bij een verkeerslicht zullen ze wel behoorlijk opwarmen.
Je was me net voor.
 
Die weerstanden die jij bedoeld hebben een veel te hoge weerstand om goed te functioneren met een standaard relais.
Het staat hier vol met problemen met die weerstanden.
Je lampje van 21 watt heeft een verbruik dat 20watt hoger is dan die leds.
Daarom moet je een vermogen dissiperen van 20 watt per weerstand.
Om dat de dutycycle zo'n 50% is word er gemiddeld 10 watt gedissipeerd.
Als je denkt dat een weerstand die 10 watt dissipeerd niet warm word mag jij hier voor komen doen hoe je die weerstand even vast pakt.
Meet voor de grap die voorbedraden weerstanden eens door, ik verwacht dat ze minstens 10 ohm zijn terwijl dat 6,8 moet zijn.


Allemaal leuk en aardig maar ik zie je nog steeds niet met een oplossing komen. Daarnaast hoeft dat warm worden echt geen probleem te zijn als je ze op een juiste manier bevestigd.

Ik geef hem toch twee oplossingen. Hij mag zelf afwegen wat het handigste is. Ik rij al een jaar rond met deze weerstanden, er gebeurt echt niets mee hoor.
 
Allemaal leuk en aardig maar ik zie je nog steeds niet met een oplossing komen. Daarnaast hoeft dat warm worden echt geen probleem te zijn als je ze op een juiste manier bevestigd.

Ik geef hem toch twee oplossingen. Hij mag zelf afwegen wat het handigste is. Ik rij al een jaar rond met deze weerstanden, er gebeurt echt niets mee hoor.
Ik zeg toch dat hij kan meten aan de hand van de aansluitingen op de foto.
Ik kan dat niet vanaf hier.
Maar wat is dan het voordeel t.o.v. een ander relais?
 
Mijn originele relais was ook driepotig. Daarom had ik ook een driepotige in huis gehaald. Ik zal de boel eens meten. Ik ben het ermee eens dat weerstanden beunhaas oplossingen zijn, maar ze zullen wél werken. Ik ga het nog eens proberen, weer een nieuw relais halen en kijken/meten, en dus misschien wat draden omwisselen en een aarde aanleggen.

Ik zal laten weten of het lukt. Wordt waarschijnlijk dit weekend ergens, maar hangt een beetje af van het weer want ik heb geen garage. Ik sleutel op de stoep, woon twee hoog.
 
Het voordeel van de tweepotige relais is dat hij enkel plus vanaf accu naar de plus van de knippers gaat. Er kan dus niets fout gaan.

Voor de driepotige heb je een massa, een plus vanaf de accu en een plus naar de knippers dus daar kan ook vrij weinig fout gaan.


Had je niet gewoon weer een verkeerde relais?
 
ik had t bij de motorzaak gecheckt, ze hadden me een 3 potig belastingsonanhankelijk relais van shin yo mee gegeven (zie post van mr old scool). het originele relais is ook een driepootje.

maar ik heb dus niet gecontroleerd of de drie polen op het nieuwe relais wel dezelfde drie polen op het oude relais waren. Ik heb gewoon de stekker van het oude relais af getrokken en op t nieuwe gestoken. Toen werkte het niet, en hield mijn kennis van zaken ook op. Maar ik ga kijken of de polen misschien inderdaad anders zijn aangesloten, dat zou het euvel wel verklaren.
 
Heb zelf eerst weerstanden gebruikt.
Goede knippersnelheid, maar de lampjes zag je nauwelijks.
Ge experimenteerd met lagere weerstand, maar geen enkele combie had EN goede lichtopbrengst EN goede knippersnelheid.

Daarom zo'n Taiwanees 3polig relais gekocht.
Op alle mogelijke manieren aangesloten, geen werkte.
Oh ja, bij 1tje een beetje rook.....

De motor is een Triumph, dus nu maar een Triumph relais kopen.
Tot die tijd: te snel knipperen, maar wel zichtbaar
 
Terug
Bovenaan Onderaan