Gat boren door remschijf

p_vervoort

Die hard MF'er
14 feb 2013
276
59
Eindhoven
Ik heb voor de verzekering een ART4 slot nodig, dit mag ook een schijfremslot zijn.
Ik wil dus een schijfremslot (geen zin om met zware ketting te lopen zeulen).

Nu heb ik een HONDA CB 400 en deze heeft schijven zonder gaten !!!
Kan ik nu gewoon met een ijzerboor hierin 1 gat boren ??
Of is dit nadelig voor het remmen ???

MvG

Peter :o
 
Ik lees mee, ik heb een schijfremslot, en die pen is dikker dan de gaten in mn schijf, en ik durf er ook niet zo in te boren als ik eerlijk moet zijn....

Aan de ene kant is een schijf maar gewoon staal, maar aan de andere kant, wat gebeurd er met het staal wanneer het iedere keer zo heet wordt, en dan, hoe heet wordt het, is dat heet genoeg om de structuur te veranderen, m.a.w. kan de schijf er door kapot gaan/scheuren.
Met een nieuwe schijf zou ik het wel durven.

Achterschijf is de oplossing denk ik.
 
Laatst bewerkt:
zou kunnen maar zou het niet zelf doen , zou dan je schijf naar een bedrijf brengen die dat machinaal kunnen doen zodat je 10000% zeker weet dat t recht is en dat je schijf ook recht blijft , en dat ie word afgebraamd

maar zelf doen is zwaar af te raden ............
 
Ik heb voor de verzekering een ART4 slot nodig, dit mag ook een schijfremslot zijn.
Ik wil dus een schijfremslot (geen zin om met zware ketting te lopen zeulen).

Nu heb ik een HONDA CB 400 en deze heeft schijven zonder gaten !!!
Kan ik nu gewoon met een ijzerboor hierin 1 gat boren ??
Of is dit nadelig voor het remmen ???

MvG

Peter :o

VRIJJJJJJJJJDag })
 
Ik heb voor de verzekering een ART4 slot nodig, dit mag ook een schijfremslot zijn.
Ik wil dus een schijfremslot (geen zin om met zware ketting te lopen zeulen).

Nu heb ik een HONDA CB 400 en deze heeft schijven zonder gaten !!!
Kan ik nu gewoon met een ijzerboor hierin 1 gat boren ??
Of is dit nadelig voor het remmen ???

MvG

Peter :o

:')

Zal het je sterk afraden om één gat in je schijf te boren, wil je er toch in boren dan kun je er beter twee (of meer gaten) in maken. Iets met trillingen

Aan de ene kant is een schijf maar gewoon staal

_O-




Thank-God-Its-Friday-Seductive-Scrap.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je schijf kan daar best tegen, als je maar een goede scherpe boor gebruikt. Bij oudere CBtjes en GSjes wordt wel vaker er zelf een patroon in geboord om geperforeerde schijven te hebben. Het remvermogen in natte omstandigheden gaat er dan met sprongen op vooruit.
Zo'n enorm stomme vraag vind ik het derhalve niet.
 
:')

Zal het je sterk afraden om één gat in je schijf te boren, wil je er toch in boren dan kun je er beter twee (of meer gaten) in maken. Iets met trillingen_O-
Je hoeft niet zo te lachen, het is idd vaak "maar gewoon staal", zelfs maar doodnormaal gietijzer. Zeker bij een CB400 (als TS het tenminste over een CB400F heeft)

@Reinoud: Als je onder een kolomboor boort en ook nog snij-olie gebruikt hoeft er helemaal geen probleem te zijn, remschijven worden regelmatig flink warm/heet. Denk maar aan rijden in de bergen en helemaal op een circuit.

Uit de losse hand een gat gaan boren is wel een erg slecht idee, dat hou je niet netjes recht. Voor het gemiddelde schijfremslot heb je volgens mij ook al een gat nodig van 10mm of meer?
 
Je hoeft niet zo te lachen, het is idd vaak "maar gewoon staal", zelfs maar doodnormaal gietijzer. Zeker bij een CB400 (als TS het tenminste over een CB400F heeft)

Tuurlijk maar onder "gewoon staal" versta ik 235 oid. En in gietijzer heb je ook nog iets van 4á5 (hoofd)soorten geloof ik, tis vrijdag hé O-)

Schoot me nog te binnen, n voorbeeldje van boren in remschijf (zij het kleine gaatjes):
Patrick ster in "Opknappen Honda cb 400 f"
 
Laatst bewerkt:
Kan toeval zijn maar alle remschijfsloten die ik heb gaan niet door de remschijf maar om de remschijf?
Zoals op de foto!
Als je een gaatje moet boren in het "Hart" (of schijf) kan dat prima en je bent niet de eerste (lees ik op het MF :+ )
full
 
Kan toeval zijn maar alle remschijfsloten die ik heb gaan niet door de remschijf maar om de remschijf?
Zoals op de foto!
Als je een gaatje moet boren in het "Hart" (of schijf) kan dat prima en je bent niet de eerste (lees ik op het MF :+ )
[afbeelding]

Dat is leuk met de hedendaagse zwevende remschijven, maar met die grote gietijzeren dingen uit vervolgen tijden gaat dat niet werken ;)
 
ik zou eerder een stuk uit de binnendiameter van de schijf frezen / vijlen als een gat uit het hart boren

op het binnenste stukje van de remschijf komt de remblok in vele gevallen niet eens
 
Pfffff.

Ik heb het zelf ook al meerdere keren gedaan, natuurlijk nooit geen problemen want zoals sommige al zeggen het is maar staal he ;)

Die schijven gaan echt niet scheuren of vervormen als je er een gat in boort.
Maar ik heb ook een slot gewoon om mijn ketting hangen als ze er dan mee weg willen lopen dan gaat dat ook niet en dan hoef je ook geen gat in je schijf te boren.

Groeten Tom.
 
Ik lees mee, ik heb een schijfremslot, en die pen is dikker dan de gaten in mn schijf, en ik durf er ook niet zo in te boren als ik eerlijk moet zijn....

Aan de ene kant is een schijf maar gewoon staal, maar aan de andere kant, wat gebeurd er met het staal wanneer het iedere keer zo heet wordt, en dan, hoe heet wordt het, is dat heet genoeg om de structuur te veranderen, m.a.w. kan de schijf er door kapot gaan/scheuren.
Met een nieuwe schijf zou ik het wel durven.

Achterschijf is de oplossing denk ik.

in korte periode's boren en olie gebruiken is een oplossing hiervoor.
erg goede boren gebruiken helpt ook
dus elk gat in 5 etapes boren en goed met snij olie gebruiken zeg maar.


het probleem met de balans lijkt me ook niet een groot probleem, de wielen worden immers altijd met de schijf erop dus 1 mm verschil doet het hem niet. beter is natuurlijk altijd om het goed te doen qua ballans. dit is met een gewone boor machine lastig maar te doen. met een kolom boormachine is het een makkie
kwestie van een mal maken waarmee je niet fout kan qua maten.
het is alleen lastig om die mal dan te maken en na 360 graden nog steeds uit te komen. kwestie van kartonnen schijf maken en uitproberen ;)
 
in korte periode's boren en olie gebruiken is een oplossing hiervoor.
erg goede boren gebruiken helpt ook
dus elk gat in 5 etapes boren en goed met snij olie gebruiken zeg maar.


het probleem met de balans lijkt me ook niet een groot probleem, de wielen worden immers altijd met de schijf erop dus 1 mm verschil doet het hem niet. beter is natuurlijk altijd om het goed te doen qua ballans. dit is met een gewone boor machine lastig maar te doen. met een kolom boormachine is het een makkie
kwestie van een mal maken waarmee je niet fout kan qua maten.
het is alleen lastig om die mal dan te maken en na 360 graden nog steeds uit te komen. kwestie van kartonnen schijf maken en uitproberen ;)

N mal maken kan eenvoudig met bv Autocad, zie voorbeeldje in mijn eerder geven link :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan