Nighthawk 650 begrenzen op (ongeveer) 35kW

berowe

Rookie
2 sep 2012
28
0
beringen
hallo,
ik heb een tijdje geleden een nighthawk gekocht van BJ 1985 deze moest wat opgekuist worden en ondertussen draait hij als een klokje. Door de nieuwe motorwetgeving in belgie ga ik nu blijkt nog 1 en half jaar moeten wachten om er officieel mee te mogen m rijden (het ding is 55kW) en ik ben nog maar 20. graag zou ik hem dus laten begrenzen op 35kW zodat ik er toch legaal mee mag rijden. Ik heb gehoort dat dit zowel met bepaalde kitjes kan als op het gas. Weet er iemand van jullie of dit mogelijk is bij deze motor en waar ik dat zou kunnen laten doen?

al meteen bedankt ik hoop echt dat er een oplossing kan gevonden worden (ik wordt het stillaan beu om met mijn 125cc rond te taffelen) :9
full
 
weet dat er voor kawasaki ringen zijn voor in de carburateur.omdat in duitsland de motors niet meer dan 100 pk mochten hebben ik zou zeggen ring in de carburateur zodat je gas schijven niet helemaal open kunnen is ook een begrenzer . dat weten ze in een motorzaak ook volgens mij .
 
Informeer bij een lokale motordealer of benjamin die kan je vertellen hoe de belgische 35kw regeling in elkaar steekt
hallo,
ik heb een tijdje geleden een nighthawk gekocht van BJ 1985 deze moest wat opgekuist worden en ondertussen draait hij als een klokje. Door de nieuwe motorwetgeving in belgie ga ik nu blijkt nog 1 en half jaar moeten wachten om er officieel mee te mogen m rijden (het ding is 55kW) en ik ben nog maar 20. graag zou ik hem dus laten begrenzen op 35kW zodat ik er toch legaal mee mag rijden. Ik heb gehoort dat dit zowel met bepaalde kitjes kan als op het gas. Weet er iemand van jullie of dit mogelijk is bij deze motor en waar ik dat zou kunnen laten doen?

al meteen bedankt ik hoop echt dat er een oplossing kan gevonden worden (ik wordt het stillaan beu om met mijn 125cc rond te taffelen) :9 [afbeelding]
 
Laatst bewerkt:
Op je gas begrenzen kan altijd , daar is geen kitje voor nodig.
Je kunt dat effe navragen bij Hiltech in Kaatsheuvel. Deze heeft beide motoren van mijn zonen ook op de gas begrenst, omdat ze op het circuit met vol vermogen konden rijden door eenvoudig het schroefje uit de gasschuif te draaien.

Of ze dat wettelijk gaan goedkeuren in Belgie weet ik niet , hier in Holland doen ze dat wel.
 
dat zijn ringen die je in de caburateur doet. dan gaat je gas niet helemaal open. als je volgas rijd gaan je caburateur maar 3/4 open of zo zo was vroeger bij de duitse motors omdat die maar 100 pk mochten maximaal. dus als je motor uit duitsland kocht bv kawa gtr100 caburateur deksels eraf halen vul ring eruit en gas gaat weer helemaal open . dat bedoel ik.
 
Ik heb het eens nagevraagt hier en aangezien ik hem nog moet inschrijven kan ik hem nog begrenzen op het gas als ik dit dat officieel laat doen en er een uitdraai van laat maken kan ik met deze uitdraai naar de DIV gaan, nu blijft dus de vraag open waar zou ik dit ergens kunnen laten doen liefst niet te ver van Budel want daar woon ik ergens in de buurt. Bedankt R1Twan maar kaatsheuvel is al 75km dus dat is voor eventueel :p
 
Conan op de gas begrenzen werkt niet met ringen. Die ringen horen bij een begrenzingskit die voor veel motoren in de handel zijn.

Zou Hiltech toch effe bellen hij heeft een mooie bus ...misschien haalt hij hem wel op. Tegen vergoeding. :9
 
weten ze in een motorzaak toch wel zal toch oficieel moet gebeuren


Oficieel is een motor van 15 jaar of ouder niet meer te begrenzen volgens de RDW, tenminste ze zetten het niet op kenteken !!
Officieel is dat hij op een rollenbank komt bij de RDW en er niet meer dan 35 KW afgifte van het achterwiel is . hoe dat gedaan is, vinden zij wel oke.
De bedachte regeltjes in den Haag zijn niet in de praktijk uit te voeren, daarom is het wat dat betreft een grote puinhoop in Nederland.
 
Oficieel is een motor van 15 jaar of ouder niet meer te begrenzen volgens de RDW, tenminste ze zetten het niet op kenteken !!
Officieel is dat hij op een rollenbank komt bij de RDW en er niet meer dan 35 KW afgifte van het achterwiel is . hoe dat gedaan is, vinden zij wel oke.
De bedachte regeltjes in den Haag zijn niet in de praktijk uit te voeren, daarom is het wat dat betreft een grote puinhoop in Nederland.

TS is van België ;)
 
Net een berichtje terug van hiltech het zou me 175euro kosten, en magnamaniac aangezien het vermogen van mijn motor niet op het gelijkvormigheidsattest terug te vinden is is de uitdraai nodig voor een nieuwe inschrijving, als ik de oude uitdraai van 55kW dus vervang door de nieuwe van 35kW zou ik normaal gezien legaal kunnen rijden.
 
Net een berichtje terug van hiltech het zou me 175euro kosten, en magnamaniac aangezien het vermogen van mijn motor niet op het gelijkvormigheidsattest terug te vinden is is de uitdraai nodig voor een nieuwe inschrijving, als ik de oude uitdraai van 55kW dus vervang door de nieuwe van 35kW zou ik normaal gezien legaal kunnen rijden.

Nee dus.
Ook al wordt er in Nederland niet of nauwelijks tegen opgetreden, legaal is het rijden met een uitdraai niet. Formeel rijd je zonder geldig rijbewijs en kan ook de verzekering na een aanrijding problemen veroorzaken, vanwege dat niet geldige rijbewijs. Met slechts een uitdraai krijg je het lagere vermogen ook niet vermeld op je kenteken, dat kan alleen als het vermogen is begrensd met een "officieel" kitje.

Ik ben het meteen met iedereen eens die roept dat de hele regeling van geen kanten deugt. Voor veel, met name oudere, motoren bestaan er zelfs geen setjes om de motor terug te voeren, maar zelfs voor nieuwere motoren is het voor fabrikanten niet lucratief om zo'n kitje samen te stellen.

In jouw geval speelt nog iets: je hebt te maken met de Belgische wetgeving/handhaving op dit punt. Die zal ongetwijfeld op een aantal punten verschillen.
 
maar aangezien ik hem op basis van de uitdraai laat inschrijven bij de DIV komt de 35kW WEL op mijn kentekenbewijs volgens mij omdat er dan geen enkel ander document is waarop staat dat hij 55kW is. ik kan eigenlijk kiezen tussen met de uitdraai van 55kW naar de div stappen ofwel met een uitdraai van 35kW.
 
Die 175 is natuurlijk nog niet zo'n hoog bedrag. En je kan dan wel lekker sturen op de motor. :]

Ik weet ook zeker dat Dolf (de man van Hiltech) de Belgische wetgeving over het begrenzen van welke motor dan ook wel kent. :+
 
Net een berichtje terug van hiltech het zou me 175euro kosten, en magnamaniac aangezien het vermogen van mijn motor niet op het gelijkvormigheidsattest terug te vinden is is de uitdraai nodig voor een nieuwe inschrijving, als ik de oude uitdraai van 55kW dus vervang door de nieuwe van 35kW zou ik normaal gezien legaal kunnen rijden.
De opmerking was niet negatief naar jou toe, maar als reactie op R1Twan. Hij begint met de RDW te gooien, terwijl je daar niet mee van doen hebt, omdat het een belgische motor betreft. (daar ga ik tenminste vanuit)
 
Terug
Bovenaan Onderaan