Koelvloeistof zegt poef!

BikeMau5

MF'er
17 mrt 2012
75
0
Motor: 2005 Kawasaki ZX-6R


Ik was net koelvloeistof aan het bijvullen. Omdat ik de thermostaat even open wilde hebben zodat het hele systeem kon circuleren heb de motor goed warm laten draaien.

Geen problemen tot 99 graden celcius maar bij 100 graden sprong de slang net voor de pomp eraf en kon ik gaan dweilen... Ik heb het hele systeem nu leeg, incl. reservetank. Iemand enig idee waardoor dit zou kunnen komen?

Ter informatie: ik had van tevoren 5 cl demi-water direct in de radiator gegoten (afgevuld) en de reserve compleet gevuld tot aan het maximum level met demi-water, zeg een 25 cl... De reservetank is niet gebruikt tijdens het draaien.

Maakt het uit of de koelvloeistof kant en klaar is of bijgevuld moest worden met demi-water? Dit is de eerste keer sinds ik de motor in mijn bezit heb dat ik iets met de koelvloeistof moest doen.

Alle hulp is welkom!

BikeMau5
 
Laatst bewerkt:
Waarom wil je de koelvloeistof gaan vermengen met demi water?
5cl ? Dat zijn 15 eetlepels
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom wil je de koelvloeistof gaan vermengen met demi water?
5cl ? Dat zijn 15 eetlepels

Er bestaan koelvloeistoffen die aangelengd kunnen worden met demi water. Mijn broer heeft dit afgelopen week nog uitgevoerd bij zijn eigen motor.

Het was echt het afvullen van de radiator ja. De reservetank was wel leeg dus die heb ik helemaal afgevuld.
 
Even met broeder gebrainstormed.

Onervaren als ik ben heb ik het systeem niet de kans gegeven te ontluchten. Door overdruk schoot de slang hoogstwaarschijnlijk los.

Klinkt aannemelijk?
 
Je moet je "reserve" ook niet boven minimum afvullen, tis een expansie vaatje ... Geen reserve


Waarom denk je dat de max. markering niet bovenaan staat? Juist, zodat je een buffer hebt.

Als je een expansievat afvult op max hoort deze nog genoeg buffer te hebben om de opwarmende koelvloeistof op te vangen zonder het eruit te gooien.

Gooit ie het er toch uit, dan zit er lucht in het systeem of komt het systeem niet op druk.
 
Om te beginnen doe je dit soort klusjes dus nooit vlak voor een rit :+

Luchtbel lijkt me apart. Gaat dan toch gewoo mee tot het uiteindelijk in het expansievat terecht komt? Of zou de lucht dan te ver uitzetten zodat de druk alsnog te hoog komt?

Heb je overigens de fiets in stilstand tot aan die 100 graden zitten jagen?
 
Laatst bewerkt:
Om te beginnen doe je dit soort klusjes dus nooit vlak voor een rit :+

Luchtbel lijkt me apart. Gaat dan toch gewoo mee tot het uiteindelijk in het expansievat terecht komt? Of zou de lucht dan te ver uitzetten zodat de druk alsnog te hoog komt?

Heb je overigens de fiets in stilstand tot aan die 100 graden zitten jagen?

Yep, lekker in de garage met de deur open :$

Volgende keer toch maar beter inlezen hoe en wat... O-)
 
Om even in te haken op dit onderwerp. In het werkplaatshandboek van mijn Suzuki Gsx-r 600 k4 staat dat je inderdaad koelvloeistof moet mengen met demiwater. In een verhouding van 50/50. Is dit perse noodzakelijk aangezien ik al meer dan 2 jaar rij met 100% koelvloeistof.
 
Om even in te haken op dit onderwerp. In het werkplaatshandboek van mijn Suzuki Gsx-r 600 k4 staat dat je inderdaad koelvloeistof moet mengen met demiwater. In een verhouding van 50/50. Is dit perse noodzakelijk aangezien ik al meer dan 2 jaar rij met 100% koelvloeistof.


100% koelvloeistof bestaat uit 51,5% water, 46% glycol en 2,5% additieven, dus geen probleem hoor.
 
maar soit, on-topic. ik meende gelezen te hebben dat een mix beter geleidt dan pure koelvloeistof omdat het verdunt. en de koelvloeistof wordt vooral toegevoegd omdat het een hoger kookpunt heeft en een lager vriespunt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan