Stuurdemper suzuki K5

ricardo-k90

Rookie
16 mrt 2013
23
7
spijkenisse
Hallo,

Ik heb veel gelezen over mijn motor (gsxr-1000 k5). Nou heb ik al meerdere malen gelezen dat het model een slechte stuurdemper heeft. Zal ik dit merken als ik een andere monteer?

gr Ricardo :)
 
Wat is de definitie van een slechte stuurdemper? Als je zo'n ding dagelijks nodig hebt zul je toch wat aan je rijstijl moeten doen ;)

Zo lang je je demper bij normaal rijden niet voelt, dus motor stuurt gewoon lekker soepel zou ik er niks aan doen, bedoel het is ook niet echt een goedkope upgrade.

Maar als jij (voor je gevoel) gewoon een "betere" of mooiere wil, moet je dat gewoon doen :)

:W
 
Laatst bewerkt:
Wanneer is de definitie van een slechte stuurdemper? Als je zo'n ding dagelijks nodig hebt zul je toch wat aan je rijstijl moeten doen ;)

Zo lang je je demper bij normaal rijden niet voelt, dus motor stuurt gewoon lekker soepel zou ik er niks aan doen, bedoel het is ook niet echt een goedkope upgrade.

Maar als jij (voor je gevoel) gewoon een "betere" of mooiere wil, moet je dat gewoon doen :)

:W
:^
 
Heb je hem al een keer nodig gehad?

Een tankslapper is de enige reden waarom je hem nodig zou kunnen hebben. Maar zonder stuurdemper kun je een tankslapper ook prima opvangen.


De enige echte reden dat ik een stuurdemper op mijn racer heb zitten is dat hij mij helpt mijn motorfiets stabieler te houden bovenaan Raidillon op Spa Francorchamps. Ik ga daar met 180 omhoog en omdat het voorwiel bovenaan lichter wordt kan ik niet op het gas zonder een wobble te krijgen. Met de stuurdemper heb ik daar geen last van.

Maar eigenlijk komen tankslappers omdat je je knieen niet goed tegen de tank houdt. Of dat je bij het verzitten niet minstens 1 knie tegen de tank aan houdt.

Op de openbare weg komen tankslappers wel voor als je accelereert en dan een hobbel in het asfalt raakt. Maar mij is dat nog nooit gebeurd.

Wel een keer bijna een tankslapper gehad toen ik in Spa vanuit de pits het circuit op reed, op de 'taxibaan' al gas gaf en nogal hard door dat regengootje tussen de 'taxibaan' en het circuit reed.
 
Wat ik probeer te zeggen is: een stuurdemper doet niks zo lang er geen snelle stuurbewegingen zijn. Dus als jij nog nooit snelle stuurbewegingen hebt meegemaakt op je fiets, kun je niet weten of je huidige stuurdemper goed genoeg is of dat je het gaat voelen als je een andere plaatst. Als het goed is, dan voel je geen enkel verschil.

Als je wel verschil voelt, dan moet je de stuurdemper na laten kijken. Een stuurdemper hoort alleen iets te doen bij snelle stuurbewegingen.

Zo doe je de basisinstelling van de klikjes ook. Aan de instelling draaien tot je aan je stuur weerstand gaat voelen. En dan 1 of 2 klikjes terug. Tijdens het rijden merk je dan wel of je nog een klikje meer of minder kunt gebruiken.

Ik leg dit even uit zodat je snapt waarom je zulke antwoorden krijgt. Je vraag toont aan dat je niet weet hoe een stuurdemper werkt. Natuurlijk voel je geen verschil. Als je wel verschil zou voelen zou er iets met de stuurdemper mis zijn (mits goed afgesteld).
 
Laatst bewerkt:
Ik had die van mij vervangen alleen omdat die kapot was. Het had een bewegingsgebied waar die geen weerstand bood, een 'knik'. Beetje hetzelfde als je balhoofdlager versleten is. Wat ik eerst dacht.
Kortom je moet links en rechte een vloeiende beweging mee maken zonder haperingen. Anders is het zonde van je geld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan