Hoofdremcylinder XJ600

CUR10

MF'er
1 mrt 2012
160
0
Ik ben bezig met de voorremmen van mijn XJ te reviseren, op het moment liggen de klauwen eraf en uit elkaar, te wachten op de nieuwe ringen. Tijdens het schoonmaken viel me op dat er best wel veel smurrie in de klauwen en het rempotje zat. Het is heel fijn van structuur, beetje zwartig. De stof en keerringen zien er nog best goed uit, ik kan me niet voorstellen dat het daar tussendoor is gekomen.

Ik wilde net eens kijken of de remleidingen misschien van binnen op zijn, om dat uit te sluiten, want van buiten zien ze er prima uit, echter, met verse vloeistof in het reservoir en pompen kwam er bijna geen vloeistof van uit de leidingen. Nou heb ik een beetje rond zitten zoeken, maar ik kom er niet echt achter hoe die cylinder nou precies werkt; er zitten twee gaatjes in, eentje zuigt hij nieuwe vloeistof van aan, en door de andere pompt hij het terug met uitveren, als ik het goed begrijp?

Mijn vraag is nu, hoe kan het komen dat er bijna geen vloeistof uit de leidingen komt met een vol rempotje, en pompen?

Thanks!
 
Je weet hoe je moet ontluchten he? Alleen de nippel open op het moment dat de remhandel helemaal ingeknepen is, en weer dicht draaien voor je de handel weer los laat.

Gewoon goed ontluchten, en als je handel dan "hard" aanvoelt (en niet sponzig), ga je voorzichtig een stukje rijden, en test je of je remmen het goed doen. Zo ja, probleem opgelost, zo nee, kan het zo zijn dat je rempomp een kleine revisie wil.

Daarbij vervang je de plunjer, de o-ring, het veertje en het stofhoesje.

:W
 
Laatst bewerkt:
De leidingen zitten dus niet vast aan de klauwen, ik wilde ze doorspoelen.. Of kan ik dit vergeten om het op deze manier te doen? Alles voelde wel nog prima aan voor ik het uit elkaar haalde, remblokken waren versleten dus ik dacht gelijk maar vloeistof eruit en keerringen vervangen.
 
Het komt vaak voor dat je een systeem dat leeg is geweest niet meer gevuld krijgt.
Dat komt doordat dat kleine beetje vloeistof de leiding in pompt meteen weer terug gezogen word als je de remhendel loslaat.
De makkelijkste manier is dan om van onder af te vullen met een spuit op de ontluchtingsnippel die je een slag open zet.
Zodra de vloeistof in het reservoir weer op peil staat ben je klaar.
 
Dat klinkt logisch, ik was inderdaad van plan van onderen met een spuit het systeem weer te vullen. Dan ga ik nee niet druk maken om die hoofd rem cilinder, ook omdat ie gewoon prima remde. Als je van onderen vult, wat moet je dan met remhendel doen om de lucht in het reservoir te laten ontsnappen?
 
Dat klinkt logisch, ik was inderdaad van plan van onderen met een spuit het systeem weer te vullen. Dan ga ik nee niet druk maken om die hoofd rem cilinder, ook omdat ie gewoon prima remde. Als je van onderen vult, wat moet je dan met remhendel doen om de lucht in het reservoir te laten ontsnappen?
Als je van je hendel af blijft is het reservoir open naar de leiding.
 
Terug
Bovenaan Onderaan