Onregelmatige tik in blok van Honda XL600 RM

RockyK

MF veteraan
21 jan 2013
1.573
43
Van de week heb ik een honda XL600 RM gekocht die zeer goed loopt en werk.

Echter zijn er twee problemen. Er lekt olie tussen de cilinderkop en de kleppendeksel. Tevens zit er een onregelmatig tikje in het blokje. Als hij stationair loopt (1500 toeren) hoor ik een klikkerig geluid bovenaan het blok. Het geluid heeft geen vaste intervallen. Als ik een beetje gas houd (rond 2000 toeren) is het minder/weg.

Kan iemand me helpen? Ik ben zelf vrij handig maar heb echter nooit een 4 takt blok opengemaakt, ik ben wel bekend met wat waar zit (ongeveer) en hoe de boel werkt.

Alvast bedankt!
 
slappe nokkenasketting door versleten spanner denk ik. Kleppen geven een regelmatig geluid. Olie tussen cilinderkop en kleppendeksel is een kapotte pakking. Even deksel losschroeven en een nieuwe pakking ertussen
 
Als het nokkenasje zelf ingesleten is dan zou het toch ook regelmatig moeten klinken? Ketting klinkt wel aannemelijk. Weet iemand toevallig of ik de deksel er zonder verwijdering van het blok af kan halen?

Ben nogal bang met dat dry sump smeersysteem voor luchtbellen in de pomp, ik zou dus niet weten hoe ik het moet aanpakken als het blok er uit moet.
 
Ja dat had ik al gepoogd echter krijg ik de doppen op de kleppendeksel nog de doppen op het carterdeksel los. Die op het carterdeksel hebben een gaar sleufje waardoor ik geen kracht kan zetten. Die op de kleppendeksel moet ik een dop 24 voor hebben (wil niet met een waterpomptang gaan raggen).

Iemand een idee voor het losmaken van de doppen voor de kijkgaatjes?
 
Terug
Bovenaan Onderaan