Werkbank

19 jun 2013
5
0
Als ik aan het motor-forum denk..Denk ik aan mensen die waarschijnlijk ook zelf sleutelen en ook een werkbank hebben staan..

Ik zit zelf meer in de brommobielen en de brommers / scooters.. (een mini motor haha)

Ik heb enkele weken geleden een datona werkbank gekocht..

Misschien vinden sommige mensen dat billige spullen.. Dat kan.. Maar ik ben er zeer tevreden mee waarvoor ik het ga gebruiken..
Sleutelen dus.. Bedoeling is dat ik eraan kan sleutelen, voornamelijk motorblokken reviseren / opbouwen en wat andere dingen wat je op een werkbank doet..

De werkbank bestaat uit een metalen frame, met een MDF geplasificeerd blad erop dat met schroefdraad bussen op het frame is gemonteerd..

Ik ben overigens een beetje bang om het blad te beschadigingen, aangezien ik veel te veel trots op die werkbank ben.. En liever dus het blad beschermen wil..

Ik wil er wat erop doen.. Bij datona verkopen ze ook die kunstof ABS werkbank platen..
Alleen niet de afmeting van mijn blad.. 200 x 64.. Ik wil de hele werkbank netje afgewerk hebben met die `iets`waarna ik aan het zoeken ben..

Er word uiteraard blokken gesplitst met een brander of hitte.. Dus zou het fijn vinden als de top laag ook tegen hitte kan..

Nou neem ik aan dat jullie een motor hebben (duh) en vast ook wel een werkbank bezitten..

Mijn vraag aan jullie wat kan ik het beste (eventueel verlijmen) op het blad van de werkbank leggen...

En wat is het verstandigst? De bankschroef op het bestaande blad schroeven en dat een soort van mat erheen maken??

Of eerst een soort van mat erop en dan pas de bankschroef monteren?
 
had het maar geen werkbank moeten worden....en anders RVS erop leggen

Is het dan niet goedkoper er om de zoveel tijd een nieuwe plaat hout op te leggen? (als je geen 'adresjes' hebt)

Zelf heb ik een oude werkbank uit een motorzaak kunnen krijgen met een aluminium blad erop. Werkt perfect en als het vies is zou ik hem kunnen schuren oid.
 
De goedkoopste werkbanken waar je wat mee kan, staan bij Hornbach. 50 euro per stuk.

En bang zijn om een werkblad van een werkbank te beschadigen? Dan liggen je prioriteiten niet goed, naar mijn idee :)

Een deel van mijn werkruimte qua blad, is een oude keuken. Met daarop een nieuw keukenblad uit de aanbieding.
 
Op mijn werkbank heb ik een plaatje hardboord geschroefd. Wanneer deze te vuil of beschadigd raakt, vervang ik deze plaat. Kost nagenoeg niets vergeleken met ander materialen.

Hardboord is net stevig genoeg en toch vrij zacht. Hierdoor, mocht een blok of blokdeel op de bank heen en weer schuiven, beschadigd het hardboord en niet de aluminium pasvlakken..
 
plaat trespa, 6 mm dik.
Lekker glad, keihard, 100 % vochtbestendig, bestand tegen chemicalien en tot in zekere mate hittebestendig.

Het is alleen niet krasvast, maarja dat is rvs/alu ook niet

Wellicht beetje duurder dan gewoon multiplex, maar met de juiste 'connecties' valt dat ook wel weer mee ;)
 
Laatst bewerkt:
Underlayment kan ook.

Bouwbedrijven hebben vaak ook gebruikte platen liggen, voor de helft vd prijs oid.
Als je daar beetje tussen struint dat vind je waarschijnlijk nog wel 1 die redelijk netjes is. Anders effe met de bandschuurmachine d'r op en klaar!
 
Een blad hebben op te werken maar het zonde vinden om er op te werken. In het zelfde rijtje als een motor hebben en hem heel vaak poetsen maar er weinig op rijden want anders slijt ie zo snel en wordt ie vies? Nou ja ieder zijn eigen ding :P

Ik vind beukenhout zelf altijd wel mooi. Een plaat van 4 cm dik zou je voor minder dan 100 euro wel ergens moeten kunnen vinden (tijdje terug heb ik 200 betaald voor een plaat van 5x0,65m). Een paar keer behandelen met gekookte lijnolie en dan heb je een prachtig werkblad.

Ik snap denk ik wel waarom mensen het 'billige spullen' vinden, en jij blijkbaar ook. Een geplastificeerd stukje MDF is nou niet bepaald hufterproof, dan kan je misschien nog beter onbehandeld MDF of HDF gebruiken want dan valt het wat minder op als ie beschadigd is.
Verder ook wel grappig dat je zegt dat je er zeer tevreden mee bent waarvoor je het gaat gebruiken maar ondertussen wel een topic aan het tikken bent omdat je blijkbaar niet tevreden bent met het blad voor het doel waar die voor gebruikt zal worden :P
 
Ik hoor wel erg veel negatieve reacties betreft van, ja dan kan je de werkbank beter in de doos laten zitten als je toch bang bent om te gebruiken of dat het maar billig spul is ect ect..

Underlayment is geen optie.. Ik denk dat het idd zoals gezegd de vettige troep van olie absortbeert.
En daarnaast zal je ook last hebben van splinters ect.. Elke keer een nieuwe underlayment is nogal erg duur.. Nou doet men wel dat het goedkoop is, maar het kost weer elke keer geld om het te vervangen.. Daarnaast moet je ook weer zien om je oude plaat af te voeren.. En is het ook een hoop gekut om steeds weer een nieuwe plaat erop te leggen.. Het is overigens ook de bedoeling om er een bankschroef erop te maken.. Zoiets moet gewoon op een werkbank omdat dat erg handig is..

De oplossing moet dan ook een permanente oplossing zijn.. Dus 1 keer monteren en geen omkijken maar naar hebben.. Dat is uiteraard het makkelijkste..

Betreft de reacties op de billigheid / kwaliteit van de bank..
Ik vind overigens nogal een verschil of je op een oude keuken wat aan het rammen bent of een splinternieuwe werkbank hebt staan.. Die oude keuken is toch oud, ja dan maakt het ook niks ui als die toch kapot gaat. Daarnaast is deze werkbank echt zo slecht nog niet.. Blijkbaar worden die dingen toch nog gewoon veel van verkocht.. En ik zeg ook bij deze de werkbank is erg stevig..
Ik heb echter geen idee hoe stevig het blad is.. Kan best zijn dat hij wel wat zou kunnen hebben..
Maar wilt gewoon geen risico nemen als ik straks toch echt beschadigingen aan het blad hebt..

Ik wil gewoon de levensduur van de werkbank hierdoor mee verlengen, daar is toch niks mis mee..?
En voor het het geld krijg je echt geen betere werkbank voor.. Meestal kosten die toch echt boven de 1000 euro.. En dan heb je nog maar een klein klote ding.. (oke hij is misschien van een bekender merk) Maar dat zegt nog niks of je er fijn eraan kan werken of de totale levensduur..

Ik snap denk ik wel waarom mensen het 'billige spullen' vinden, en jij blijkbaar ook. Een geplastificeerd stukje MDF is nou niet bepaald hufterproof, dan kan je misschien nog beter onbehandeld MDF of HDF gebruiken want dan valt het wat minder op als ie beschadigd is.
Verder ook wel grappig dat je zegt dat je er zeer tevreden mee bent waarvoor je het gaat gebruiken maar ondertussen wel een topic aan het tikken bent omdat je blijkbaar niet tevreden bent met het blad voor het doel waar die voor gebruikt zal worden :P

Ik heb overigens nergens gezegd dat ik niet tevreden met het blad zou zijn.. Ik wil gewoon alleen extra zekerheid maatregelen nemen, zodat ik weet dat het echt wat kan hebben, zonder het eerst te proberen en achteraf achter komen dat het toch niet zo was.. Het blad is overigens niet zomaar te vervangen.. Het is overigens dik zat..Dus dat zal het probleem niet zijn.. Het blad word overigens niet los verkocht en is 1 pakket ten samen met het frame.. In het blad zitten schroef busjes..Dus het is niet even blad eraf halen en een nieuw blad erop.. Die schroef busjes moeten wel op de juiste plekken gemonteerd worden wil het allemaal weer goed vast te schroeven zijn..

Overigens de laden kasten zijn van zeer goede kwaliteit, en hebben ook erg goede verzwaarde lade lopers.. Niet even goedkope prutzooi dus..

Op mijn werkbank heb ik een plaatje hardboord geschroefd. Wanneer deze te vuil of beschadigd raakt, vervang ik deze plaat. Kost nagenoeg niets vergeleken met ander materialen.

Hardboord is net stevig genoeg en toch vrij zacht. Hierdoor, mocht een blok of blokdeel op de bank heen en weer schuiven, beschadigd het hardboord en niet de aluminium pasvlakken..


Ik heb met het idee in gedacht gehad van: trespa, misschien traanplaat.. Maar dat idee van hardboard is i.d.d zo slecht nog niet.. Alleen het is niet echt hitte bestendig (blokken verhitten om te splitsen).. Misschien is dit te verhelpen om een losse plaat van RVS op het blad te leggen.. en daarop te branden. Hardboard dempt overigens wel de klappen, en makkelijk schoon te vegen van olie en troep.. Een rubbere mat met groeven is dat echter minder..

Ik ben nog even in onderhandeling met het bedrijf waar ik de werkbank gekocht hebt..
Het schijnt dat de afmetingen toch zouden overheen komen met me werkbank..
Dus waarschijnlijk bestel ik daar misschien toch die ABS kunstof mat.. Hoef ik ook niet voor te rijden (want verzending is gratis)
 
Laatst bewerkt:
18mm dik wit geplastiificeerd spaanplaat halen bij de bouwmarkt. Makkelijk schoon te maken, behoorlijk hard, en bestand tegen benzine en olie, tot nu toe. Als ie er over een paar echt niet meer uitziet koop ik wel een andere plaat voor 2 tientjes.
 
Schone zone en vuile zone. Ik heb op een helft van mijn werkbank een plaat 4mm dik aluminium liggen (zonder lijm o.i.d). Op die helft gebruik ik de snijbrander en doe ik laswerk / lomp werk. De andere helft is voor "normaal" sleutelwerk.

Zonde vind ik het beschadigen van een standaard blad niet, maar als je een vers gelast beugeltje neer wil leggen dan wordt het een beetje een stinkende troep op MDF....

Ik heb toen ik nog als monteur werkte op de verkeerde manier geleerd wat er kan gebeuren als je een zachte houtsoort (underlayment) laat vol zuigen met olieresten en dan die ene keer je brandertje er te dicht bij houdt... Het smeult de hele tijd en als je op het vlampunt komt gaat de hele bende de lucht in alsof je er een jerrycan benzine overheen hebt gegooid.
 
Dus 3 euro ipv 6 euro?

Nee, 0,65 x 2,0 meter = 1,3 m2.

Dus Euro 5,75 ipv 11,50 excl. BTW (dat is dan wel voor Pellosfloor, net ietsje netter dan underlayment)

:+




Je zou trouwens eens moeten weten hoeveel mensen er wel niet vragen om gebruikte materialen, om een paar rottige euroo's goedkoper uit te zijn.
(of soms doe ik lekker wijven mensen matsen, materiaal verkopen voor inkoopprijs, en dan willen ze nog afdingen :r Nee, rijd dan lekker naar de Praxis, kun je lekker troep krijgen voor veel geld :') )
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan