Werkbank

19 jun 2013
5
0
Als ik aan het motor-forum denk..Denk ik aan mensen die waarschijnlijk ook zelf sleutelen en ook een werkbank hebben staan..

Ik zit zelf meer in de brommobielen en de brommers / scooters.. (een mini motor haha)

Ik heb enkele weken geleden een datona werkbank gekocht..

Misschien vinden sommige mensen dat billige spullen.. Dat kan.. Maar ik ben er zeer tevreden mee waarvoor ik het ga gebruiken..
Sleutelen dus.. Bedoeling is dat ik eraan kan sleutelen, voornamelijk motorblokken reviseren / opbouwen en wat andere dingen wat je op een werkbank doet..

De werkbank bestaat uit een metalen frame, met een MDF geplasificeerd blad erop dat met schroefdraad bussen op het frame is gemonteerd..

Ik ben overigens een beetje bang om het blad te beschadigingen, aangezien ik veel te veel trots op die werkbank ben.. En liever dus het blad beschermen wil..

Ik wil er wat erop doen.. Bij datona verkopen ze ook die kunstof ABS werkbank platen..
Alleen niet de afmeting van mijn blad.. 200 x 64.. Ik wil de hele werkbank netje afgewerk hebben met die `iets`waarna ik aan het zoeken ben..

Er word uiteraard blokken gesplitst met een brander of hitte.. Dus zou het fijn vinden als de top laag ook tegen hitte kan..

Nou neem ik aan dat jullie een motor hebben (duh) en vast ook wel een werkbank bezitten..

Mijn vraag aan jullie wat kan ik het beste (eventueel verlijmen) op het blad van de werkbank leggen...

En wat is het verstandigst? De bankschroef op het bestaande blad schroeven en dat een soort van mat erheen maken??

Of eerst een soort van mat erop en dan pas de bankschroef monteren?
 
Ik heb met het idee in gedacht gehad van: trespa, misschien traanplaat.. Maar dat idee van hardboard is i.d.d zo slecht nog niet.. Alleen het is niet echt hitte bestendig (blokken verhitten om te splitsen).. Misschien is dit te verhelpen om een losse plaat van RVS op het blad te leggen.. en daarop te branden. Hardboard dempt overigens wel de klappen, en makkelijk schoon te vegen van olie en troep.. Een rubbere mat met groeven is dat echter minder..

Hardboard is kut. Je wilt je werkelijk blad netjes houden, dus je zal er ook niet in willen schroeven/spijkeren/kitten oid ? op den duur is die plaat hardboard net een golfslagbad.

Traanplaat lijkt me ook niet handig. Ik doe vaak even het werkblad afvegen met een borstel. Als je traanplaat hebt wordt je helemaal simpel van de fijne troep die achter de tranen blijft zitten..

Ik denk nog steeds dat trespa wat voor jou is.

Ik heb zelf zelf gewoon een werkblad van populieren multiplex. Istie rot/lelijk dan schroef ik er effe een nieuwe op, kost je ook een tientje.
 
Schone zone en vuile zone. Ik heb op een helft van mijn werkbank een plaat 4mm dik aluminium liggen (zonder lijm o.i.d). Op die helft gebruik ik de snijbrander en doe ik laswerk / lomp werk. De andere helft is voor "normaal" sleutelwerk.

Zonde vind ik het beschadigen van een standaard blad niet, maar als je een vers gelast beugeltje neer wil leggen dan wordt het een beetje een stinkende troep op MDF....

Ik heb toen ik nog als monteur werkte op de verkeerde manier geleerd wat er kan gebeuren als je een zachte houtsoort (underlayment) laat vol zuigen met olieresten en dan die ene keer je brandertje er te dicht bij houdt... Het smeult de hele tijd en als je op het vlampunt komt gaat de hele bende de lucht in alsof je er een jerrycan benzine overheen hebt gegooid.

Ja heb ik ook Schone zone ..vuile zone....

Ik begin 1x per jaar met een schone zone, en na 5 minuten is het een vuile zone.....todat ik de polsstok moet pakken om er bij te komen, dan wordt het tijd voor een schone zone....

Maar OT denk dat dat persoonlijk is, een werkbank is een werkbank, en aangezien ik ook regelmatig Tig op dat ding, heb ik de mijne voorzien van een stalen plaat, en hangt de massa bijna standaard aan de poten. ik heb een werkbank van U profiel waar ik steigerplanken in opgesloten heb....doet al 35 jaar zijn werk
 
Ondergrond (blad) maakt niet zo veel uit als je er een plaat zink omheen maakt.
Ff naar de loodgieter met de maten die je wilt hebben en hij knipt en buigt ze waar je bij staat :Y

Kan je flink op te keer gaan en de vettigheid kun je zo weer wegvegen.

De werkbank zelf is een omgebouwde stelling van 29,- euri bij de Gamma vandaan. Super simpel/supersterk en super haaks :Y Kun je niets verkeerd aan doen of verprutsen :+

https://www.motor-forum.nl/media/1119188/full
 
Een werkbank kopen en het dan zonde vinden om hem te beschadigen of smerig te maken... _O-

Mijn werkbank is om aan te werken en dat mag ook best gezien worden..

Maar als je het originele blad dan toch netjes wil houden, zou ik er een stuk multiplex op schroeven met evt. over de helft van het blad een staalplaat om met de brander op te werken. Helemaal staal vind ik persoonlijk niet prettig, alles schuift heen en weer, en sla je ergens met een hamer op dan maakt et zo'n lawaai ;)
En de bankschroef zou ik dan met een paar bouten door beide bladen heen vastzetten
 
Nou ik heb even een paar vragen gesteld betreft die kunstof ABS mat..

Het is dus gewoon een mat om op de bank zelf te leggen.. Ook die mat kan niet tegen hitte.
Dus ja, ik denk dat ik dan toch voor de hardboard optie ga...

Ga geen 50 euro betalen voor een stukje simpel kunstof ABS als dit spul ook slijt naar mate je het gebruikt.. Terwijl hardboard maar hoogstens 3 a 4 euro voor kwijt bent en procies hetzelfde doet..

Denk dat ik de bankschroef dan gewoon op de blad zelf maak.. Want dan kan ik makkelijkere wisselen met de hardboard platen..

RVS of traanplaat zie ik eigenlijk niet zo zitten.. Denk dat het alleen maar meer geluid maakt en dat het idd niet goed is voor de pasvlakken van carters ect.. als je aan het schuiven bent..
 
Laatst bewerkt:
De oplossing moet dan ook een permanente oplossing zijn.. Dus 1 keer monteren en geen omkijken maar naar hebben.. Dat is uiteraard het makkelijkste..

En dan wil je voor de hardboard optie gaan. Dat is zo'n beetje de slechtste optie die in dit topic is genoemd qua levensduur.

En als je niks wil betalen voor een materiaal dat slijt naarmate je het gebruikt ga je dus nooit iets vinden.
Knal er een stuk underlayment of multiplex op, behandel het met een wax of olie zodat beschadigingen eenvoudig snel en goedkoop zijn te herstellen. Of je knalt er een metalen plaat of perspex op. Ik had hier een tijd geleden een oude tafel uit een slagerij, aluminium frame en wit perspex blad erop. Dat was een behoorlijk onverwoestbaar ding.
 
RVS of traanplaat zie ik eigenlijk niet zo zitten.. Denk dat het alleen maar meer geluid maakt en dat het idd niet goed is voor de pasvlakken van carters ect.. als je aan het schuiven bent..

Ik ben leverancier van een aantal revisie bedrijven en ik ken er geen een die carters op een houten / hardboard of plastic ondergrond legt. Alle werkbanken daar hebben RVS of aluminium plaat (geen traanplaat) er op liggen.
 
En dan wil je voor de hardboard optie gaan. Dat is zo'n beetje de slechtste optie die in dit topic is genoemd qua levensduur.

En als je niks wil betalen voor een materiaal dat slijt naarmate je het gebruikt ga je dus nooit iets vinden.
Knal er een stuk underlayment of multiplex op, behandel het met een wax of olie zodat beschadigingen eenvoudig snel en goedkoop zijn te herstellen. Of je knalt er een metalen plaat of perspex op. Ik had hier een tijd geleden een oude tafel uit een slagerij, aluminium frame en wit perspex blad erop. Dat was een behoorlijk onverwoestbaar ding.

Ik zeg toch niet dat ik niks kan betalen..

Maar als A bijvoorbeeld 50 euro kost en B kost 5 euro en het slijt beiden even hard.. Ja dan is die keuze snel gemaakt..

Overigens heb ik nog niks gekocht of ben er nog niet uit..

Maar neig nou wel meer richting alumimium plaat te gaan.. Anders misschien dan toch de ABS kunstof plaat..

Ik denk dat ik er wel eruit ben.. Bedankt voor de hulp.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je je vraag een beetje te laat stelt

Ik heb mijn werkbank van gebruikte 10x10 en 10X5 balken gemaakt en er een oud bureaublad erop geschroefd. Kostte helemaal compleet max € 40 en is ongeveer 150x75.

Nu heb je een nieuwe van € 190 en ben je bang dat hij vies wordt.
 
Wij hebben hier een oeroude volledig stalen werkbank staan. Maakt wel een tyfuslawaai als je er op aan het meppen bent, maar het gaat eeuwen mee. En als het een beetje roestig begint te worden ga je er even met de flex overheen, is ie weer als nieuw.
 
ik zou voor betonplex gaan, moeilijk in te boren.
alleen te bewerken met powertools, met de hand zagen zou ik niet doen.
[klein stukkie kan wel]


wél gewoon hout, ;)




wordt veel in de bouw gebruikt voor onderandere duurzame afschermingen/betonaftimmeringen te maken, ivm veiligheid enzo. [spul is oersterk, loodzwaar en rot niet]
volgens mij heette het spul betonplex, geperste/gelijmde lagen keihard hout met een keiharde finisch. :)

inderdaad betonplex, O-) *O*


betonplex%20chinees1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Plaat rvs eroverheen, daar je bankschroef op vast bouten en klaar is enkelereisnaardeklote.

Wil je geen volledige stalen ondergrond dan pak je multiplex en koop je een los plaatje wat je onder je onderdelen kan leggen die je heet wil stoken.

Dat je zuinig bent op je spullen is natuurlijk prima, maar je kan ook overdrijven. Het is een WERKbank, geen kijkbank, zuiverhoudbank, mooibank, krasvrijbank, kijkmijeenseenblinkendbladhebbenbank maar een WERKbank.

Om aan te werken dus. ;)
 
ik zou voor betonplex gaan, moeilijk in te boren.
alleen te bewerken met powertools, met de hand zagen zou ik niet doen.
[klein stukkie kan wel]


wél gewoon hout, ;)




wordt veel in de bouw gebruikt voor onderandere duurzame afschermingen/betonaftimmeringen te maken, ivm veiligheid enzo. [spul is oersterk, loodzwaar en rot niet]
volgens mij heette het spul betonplex, geperste/gelijmde lagen keihard hout met een keiharde finisch. :)

inderdaad betonplex, O-) *O*


[afbeelding]

Heel veel mensen denken dat betonplex niet rot, maar dat doet het wel, en nog heel hard ook. De toplaag is idd hard en zal niet rotten, maar het multiplex wat er tussen zit is 3x niks waard. Logisch ook het is bekistingsplaat, wat na een aantal malen gebruik weggeflikkert wordt.
Duurzaam is het absoluut niet !!

Nu zal dat in een toepassing op een werkbank niet zo'n porbleem zijn. (Droge omstandigheden)
 
Heel veel mensen denken dat betonplex niet rot, maar dat doet het wel, en nog heel hard ook. De toplaag is idd hard en zal niet rotten, maar het multiplex wat er tussen zit is 3x niks waard. Logisch ook het is bekistingsplaat, wat na een aantal malen gebruik weggeflikkert wordt.
Duurzaam is het absoluut niet !!

Nu zal dat in een toepassing op een werkbank niet zo'n porbleem zijn. (Droge omstandigheden)


hohoho,

ze maken er gewoon zelfs meubels van voor in huis, en tuin/dakterras.
hondenhokken/terraria, je kunt het zo gek niet verzinnen.

het wordt ook vooral toegepast in bedrijfswagen-inrichtingen,
dat zullen ze vast niet doen vanwege de onstevigheid/ korte levensduur/ on-robuustheid :Y :]

daarnaast zijn er behoorlijke verschillen in de kwaliteit, je moet die versie hebben met ruitstructuur op de toplaag. Die is oersterk .


vergroting_B02201-2-Iveco_Daily_Betonplex.JPG


bankopdak3Custom1305831897.JPG
 
Laatst bewerkt:
Betonplex is geen keihard hout en de sterkte valt in principe ook tegen. De platen betonplex die je bij een willekeurige bouwmarkt koopt (die met een rood achtige kleur) hebben wel een heel glad oppervlak maar dat heeft amper sterkte. Laat er een hamer op vallen en er zit een mooie buts in en ook de randen beschadigen zeer makkelijk. Zoals eerder gezegd zijn het eigenlijk wegwerp platen waar je een keer een bak beton in leeggiet en dat is het. Wat betere platen zijn die met een donkere coating, die vind je bij bouwmarkten vaak in de antislip variant. Die gebruiken mensen als bodem van aanhangers en ander spul wat tegen een stootje moet kunnen.

[afbeelding]
Plaat alu 2mm,rand omzetten en vastschroeven aan onderplaat,gaat 100 jaar mee.
En makkelijk schoonmaken :+

Texoot geeft het goede voorbeeld en legt een stuk hout op zijn werkbank om te voorkomen dat zijn aluminium plaat beschadigd die voorkomt dat zijn werkbank beschadigd :+
 
Laatst bewerkt:
Trespa...

Op mijn werk heb ik 6mm grijs trespa op mijn werkbank en is ideaal,glad,keihard,redelijk krasvast en goed schoon te maken, redelijk hittevast (maar geen laswerk).
Thuis heb ik een oude ziekenhuis deur, is hardhout+een trespa laag, ook ideaal.

Niet zo goedkoop maar op het web zijn wel behoorlijk goedkopere adressen te vinden, iig veeel goedkoper dan de lokale knutsel toko.
 
Samenvatting was: huilie huilie ze zijn gemeen bij M-F oid? :P

Samenvatting was dat ie graag even wilde horen hoe goed zn 300euro mdf werkbank wel niet was, en dat iemand ff een oplossing moest verzinnen tegen het beschadigen van zn mdf plaat. voor weinig.. liefst niks.

en dat ie de deal van de eeuw gesloten had met deze bank, want normaal kosten ze wel 1200euro!!!! :+
 
Ja maar ik kan hem wel begrijpen......
Koop een mooie werktafel..hmmmm die moet ik beschermen....
mooie RVS plaat erop...oei die glimt mooi daar ga ik niet op werken...dus hout erover..
Ohhh mooie betonplex plaat ...zonde al die beschadigd.......

enfin...

zeiltje erover en gewoon weer op de vloer werken
 
Ja maar ik kan hem wel begrijpen......
Koop een mooie werktafel..hmmmm die moet ik beschermen....
mooie RVS plaat erop...oei die glimt mooi daar ga ik niet op werken...dus hout erover..
Ohhh mooie betonplex plaat ...zonde al die beschadigd.......

enfin...

zeiltje erover en gewoon weer op de vloer werken
:}
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan