Afstellen 125cc 2 takt

Enric0

MF veteraan
18 okt 2011
1.542
2
Stroe (Gelderland)
Ik heb een tijdje geleden een 125cc 2 takt gekocht. (Yamaha Tdr125 1996).
Chokte goed, reed goed zonder problemen. als die warm was sloeg die alleen af.

Ik met m'n slimme kop halve motor uit elkaar gehaald carb helemaal schoon gemaakt een week bezig geweest met hem weer af te stellen om te lopen (ik had de schroef niet goed helemaal naar achter |( )

Maar nu ben ik weer bij af.. hij liep op choke geweldig. liep goed reed er een rondje mee... en bam lijkt wel of die verzuipt. hij broaapt langzaam dood. Hij wil dan ook niet meer starten pas na een uurtje ofzo weer

Toen ik hem kocht zag ik er wel een sproeier in de koffer liggen die kleiner is dan die er nu in zit (3 maten zo uit mijn hoofd ofzo.) ik weet verder niet de originele maat.

Maar hoe zou ik dit nu het beste kunnen oplossen ?
 
Luchtschroef helemaal indraaien en vervolgens 1.5 slagen uit draaien. Nu ga je sproeiers proberen tot de bougie koffie bruin is. (altijd met warme motor afstellen)

Is je bougie wittig? Sproeier omhoog
Is hij zwart? Sproeier omlaag

Is hij mooi bruinig dan mogenlijk een beetje fine-tunen met de luchtschroef. Liever een donker bruine bougie dan een witte! Arm mengsel is zeer schadelijk voor het blok ;)
 
Is het niet je bobine? Kan wezen dat als die te warm wordt dat die bij warme motor het begeeft. Vervolgens moet ie weer afkoelen, en dan zou het best kunnen kloppen dat je pas na een uur weer kan starten..
Misschien dat je de weerstand oid kan meten?
 
Luchtschroef helemaal indraaien en vervolgens 1.5 slagen uit draaien. Nu ga je sproeiers proberen tot de bougie koffie bruin is. (altijd met warme motor afstellen)

Is je bougie wittig? Sproeier omhoog
Is hij zwart? Sproeier omlaag

Is hij mooi bruinig dan mogenlijk een beetje fine-tunen met de luchtschroef. Liever een donker bruine bougie dan een witte! Arm mengsel is zeer schadelijk voor het blok ;)

Anderhalf draaien weet ik van de kettingzagen. dat heb ik net gedaan. en toen liep die goed. Totdat die warm werd. de kleur is moeilijk te zien.. hij is vettig dus omdat die op het laatste moment langzaam doodgaat

:9

Is het niet je bobine? Kan wezen dat als die te warm wordt dat die bij warme motor het begeeft. Vervolgens moet ie weer afkoelen, en dan zou het best kunnen kloppen dat je pas na een uur weer kan starten..
Misschien dat je de weerstand oid kan meten?

Dit zou wel kunnen. er zit wel een gloednieuwe op (van NGK).ik had die motor uit een zaak die er wat nieuwe dingentjes op hadden gezet.
Ik heb nog wel een oude bobine liggen van mijn (4 takt) 50cc brommer.. zou ik deze kunnen gebruiken om te testen?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij haal je bobines en bougies door elkaar? En nee die kan je niet gebruiken want die is van een andere hittegraad.

Maak eerst je bougie eens schoon en test eens met een kleinere sproeiert.
 
steeds maar 1 ding tegelijk veranderen ! en in deze volgorde:

1/ hoofdsproeier afstellen. dit doe je door enkel met gas volledig open te kijken welke het beste resultaat geeft
2/ hoogte sproeiernaald regelen : kijken met welke stand hij het beste rijdt tussen 1/4 en 3/4 stand gas open, maar vooral zoeken bij welke stand hij het beste reageert op het openen van de gas.
3/ mengselregelschroef afstellen en eventueel ralentie-vijs bijregelen voor mooi stationnair draaien. beste manier om juiste mengregelschroef-stand te vinden is te kijken wat de motor doet als je van gas open de gas toedraait en hoe de motor dan naar zijn ralenti zakt.
kijken of de motor mooi oppakt van stationnair naar kleine gasopening.
4/ pas als je er niet uitkomt met je mengselregelschroef (of extremen moet opzoeken als bijna volledig dicht) heb je een andere stationair sproeier nodig

en staat je mengselvijs aan de motorkant of aan de luchtfilterkant ? want in het 1ste geval is uitdraaien rijker, in het 2de armer !

naar de kleur van een bougie kijken heeft enkel nut als je je op iets specifieks concentreert :
-bv lang genoeg volgas rijden (zeker 10 seconden) en dan nog best bij een niet al te varierend toerental, dus niet volgas van 2.000 tot 11.000 tr), motor met killswitch stil leggen en koppeling intrekken. stoppen en direkt bougie eruit draaien. dan kan je op basis van de kleur bepalen of je hoofdsproeier ok is bij het gekozen toerental.
- zelfde kan je doen bij bv hafgas
- wat totaal geen nut heeft is een half uur gewoon rondrijden en dan je bougiekleur checken
 
Laatst bewerkt:
Anderhalf draaien weet ik van de kettingzagen. dat heb ik net gedaan. en toen liep die goed. Totdat die warm werd. de kleur is moeilijk te zien.. hij is vettig dus omdat die op het laatste moment langzaam doodgaat

:9Dit zou wel kunnen. er zit wel een gloednieuwe op (van NGK).ik had die motor uit een zaak die er wat nieuwe dingentjes op hadden gezet.
Ik heb nog wel een oude bobine liggen van mijn (4 takt) 50cc brommer.. zou ik deze kunnen gebruiken om te testen?


nee, die kan een heel andere warmtegraad en langere schacht hebben,
zou ik niet gebruiken. :)
 
en staat je mengselvijs aan de motorkant of aan de luchtfilterkant ? want in het 1ste geval is uitdraaien rijker, in het 2de armer !

naar de kleur van een bougie kijken heeft enkel nut als je je op iets specifieks concentreert :
-bv lang genoeg volgas rijden (zeker 10 seconden) en dan nog best bij een niet al te varierend toerental, dus niet volgas van 2.000 tot 11.000 tr), motor met killswitch stil leggen en koppeling intrekken. stoppen en direkt bougie eruit draaien. dan kan je op basis van de kleur bepalen of je hoofdsproeier ok is bij het gekozen toerental.
- zelfde kan je doen bij bv hafgas
- wat totaal geen nut heeft is een half uur gewoon rondrijden en dan je bougiekleur checken

Nou het luchtfilter huis zit boven de carb :+ , maar hij heeft 2 schroeven voor de lucht en Stationair. hij is precies anderhalve slag gedraaid.

En ik kan de bougie kleur niet testen hoog op touren. want zo lang loopt dat ding niet :+
 
Dus.. ik had vandaag zitten klooien met de afstelling.. ik had hem goed. iet´s armer gezet.
hij liep als een zonnetje stationair. alleen viel die steeds weer uit.. broaap.

ik geluid kwam mij ineens bekent voor.. het lijkt wel of de benzine op is.
ik op reserve gezet.. 10 minuten rond gereden en perfect!
Waarschijnlijk is dus het kraantje niet goed meer. een nieuwe kopen en a.s.a.p. op kenteken zetten!
 
Ik heb omwille van een benzinekraantje ooit al eens een Puch maxi opengetrokken ;-)

Dus.. ik had vandaag zitten klooien met de afstelling.. ik had hem goed. iet´s armer gezet.
hij liep als een zonnetje stationair. alleen viel die steeds weer uit.. broaap.

ik geluid kwam mij ineens bekent voor.. het lijkt wel of de benzine op is.
ik op reserve gezet.. 10 minuten rond gereden en perfect!
Waarschijnlijk is dus het kraantje niet goed meer. een nieuwe kopen en a.s.a.p. op kenteken zetten!
 
Terug
Bovenaan Onderaan