2-takt supermoto onderhoud

30 nov 2013
206
39
Landgraaf
In hoeverre heeft het sumo'en van een 2-t ( in dit geval een 300 exc tpi ) effect op de levensduur van zuiger en dergelijke?

Ik ga ervan uit dat de hogere rpm's en meer geneigd zijn om constante rpm's te draaien niet heel voordelig is wat levensduur betreft.
Aan de andere kant zal dikke modder, mul zand en dikke sneeuw weinig van toepassing zijn.

Kan iemand hier een lichtje op schijnen?
 
Mijn gevoel zegt dat de motor minder te voorduren krijgt met supermoto dan met cross / enduro. (Zand, modder, lagere snelheid, minder koeling ect)

Natuurlijk blijft een 2 takt altijd zijn onderhoud houden. Ik doe zelf iedere 8 a 10 uur de olie, elke 40 a 50 uur de zuiger en elke 3 a 4 zuigers het bigend met alle lagers.

Sommige rijden veel langer door, andere wisselen de zuiger elke wedstrijd.
 
Mijn gevoel zegt dat de motor minder te voorduren krijgt met supermoto dan met cross / enduro. (Zand, modder, lagere snelheid, minder koeling ect)

Natuurlijk blijft een 2 takt altijd zijn onderhoud houden. Ik doe zelf iedere 8 a 10 uur de olie, elke 40 a 50 uur de zuiger en elke 3 a 4 zuigers het bigend met alle lagers.

Sommige rijden veel langer door, andere wisselen de zuiger elke wedstrijd.
Volgens ktm zelf is mijn zuiger na 80u aan vervanging toe. Nu vraag ik me af of dat een eerlijke maatstaaf is om te zien of de zuiger daadwerkelijk vervangen moet worden ( de vorige zuiger was praktisch nieuw bij 78u en volledig binnen spec. )
 
Geven ze tegenwoordig geen maten meer op,zodat je gewoon kan meten hoe het met slijtage zit?
Ik heb jaren met 2-takt enduro's gereden toen er nog geen sprake was van urentellers.
Regelmatig controleerde ik gewoon de zuiger,indien nog binnen tolerantie monteerde ik die gewoon terug.
Soms verving ik alleen de zuigerveren.
Slijtage hangt heel veel af van rijstijl,een amateur die wat offroad rijd of een top wedstrijdrijder geeft een enorm verschil in slijtage.
Ik zou me van zo'n urenteller in elk geval niets aantrekken,net als van een km teller.
 
Geven ze tegenwoordig geen maten meer op,zodat je gewoon kan meten hoe het met slijtage zit?
Ik heb jaren met 2-takt enduro's gereden toen er nog geen sprake was van urentellers.
Regelmatig controleerde ik gewoon de zuiger,indien nog binnen tolerantie monteerde ik die gewoon terug.
Soms verving ik alleen de zuigerveren.
Slijtage hangt heel veel af van rijstijl,een amateur die wat offroad rijd of een top wedstrijdrijder geeft een enorm verschil in slijtage.
Ik zou me van zo'n urenteller in elk geval niets aantrekken,net als van een km teller.
Tegenwoordig zijn uren de maatstaaf inderdaad,
Hoewel ik zelf toleranties wel in de gaten houdt ben ik in verband met het hele TPI gebeuren wel wat voorzichtiger.
Wat rijstijl betreft ben ik een ongetalenteerde amateur en heilig overtuigd van luchtfilter onderhoud. Na elke rit een verse filter dus.
Wat dat betreft heeft een zuiger bij mij een relatief makkelijk leventje.

Maar ik vraag me dus vooral af of hoogtoerig supermotogebruik verschil maakt met laagtoerig endurogebruik.
 
Als ktm 80 uur op geeft, is dat onder zwaar gebruik. Ik denk niet dat het ideaal is om met een 2 takt lange periodes hoog in de toeren te rijden, dat werd mij altijd verteld. Om de waarschijnlijke reden dat een 2 takt naar verhouding bij vol gas relatief minder smeert dan afwisselende toeren. Het verbruik gaat weliswaar omhoog inclusief de toegevoegde olie, maar het smeringsmoment is ook veel korter en niet evenredig door de relatief veel hogere zuigersnelheden. Maar het belangrijkste is dat de carb goed staat afgesteld. Voor in zwaar terrein geldt dat ook, maar daar is het voorkomen van zand langs of door de filter e.d. ook een erg belangrijke factor.
 
Laatst bewerkt:
Als ktm 80 uur op geeft, is dat onder zwaar gebruik. Ik denk niet dat het ideaal is om met een 2 takt lange periodes hoog in de toeren te rijden, dat werd mij altijd verteld. Maar het belangrijkste is dat de carb goed staat afgesteld. Voor in zwaar terrein geldt dat ook, maar daar is het voorkomen van zand langs of door de filter e.d. ook een erg belangrijke factor.
Dat is het 'voordeel' aan TPI. Geen carb meer. :)
 
Ik heb mijn bericht aangevuld. Ik ben niet erg op de hoogte van tpi, maar hiervoor geldt de juiste werking onder de specifieke omstandigheden vs afstelling carb. Er zijn naar verluidt ook wel dingen misgegaan met tpi.
Yep! Hoewel volgens mij het meerendeel van de problemen komt door de gebruikers zelf ( olietank vervuilen / niet goed warm rijden )
Ik heb uit voorzorg een TSP tune laten doen ( iets meer olie bij de wat kritischere toerentallen ) en een fan die bij 80° aanslaat. Dus wat failsafes betreft heb ik me in ieder geval proberen zo goed mogelijk in te dekken. Nooit een garantie met 2-t natuurlijk:')
 
Niet alleen dan. Omdat het een tweeslag is, is er geen moment van koeling van de zuigerbodem. Na een zeker aantal kilometers of draaiuren moet de zuiger dan preventief vervangen worden, ook als hij er nog goed uitziet.
Heeft u hier bronnen over? Ik probeer bij te leren wat 2t betreft.

Ik ging er altijd vanuit dat het mengsel zorgde voor koeling. Naast dat de bedrijfstemperatuur een stuk lager ligt dan de conventionele 4t motoren.
En hoe worden de 4t motoren anders gekoeld dan de 2t motoren wat zuigerbodem betreft ?
 
Doelt u dan op het spreiden van de arbeid en uitlaatslag en inlaat en compressieslag tov
Arbeid+uitlaat en compressie+inlaat?
Hoe draagt dit bij aan koeling als ik vragen mag?

Het enige waar ik me bewust van ben is gebrek aan een oliebad voor de krukas waardoor deze bij veel 2t motoren warmer wordt dan 4t motoren.
Het draagt bij aan de koeling want er wordt 1 omwenteling geen arbeid geleverd= geen extra warmte ontwikkeling= tijd om af te koelen.
 
soms oliestraal op onderkant zuiger bij 4T
vers mengsel bij 2T, zowel onder zuiger als dat het in ODP over de zuigerbodem stroomt
Ik denk niet dat het ideaal is om met een 2 takt lange periodes hoog in de toeren te rijden, dat werd mij altijd verteld. Om de waarschijnlijke reden dat een 2 takt naar verhouding bij vol gas relatief minder smeert dan afwisselende toeren.
elke racer en sportieve 2T doet niet anders
waarom zou een 2T "relatief" (?) minder smeren bij constant veel gas dan bij afwisselende toeren ? bij mengsmering komt het gewoon mee met de benzine en is dus afhankelijk van de gasstand, net zoals bij een pomp. afwisselend : meer smering (gas geven) - minder smering (gas minderen ) tot nauwelijks smeren (gas los) - meer - minder wat gemiddeld hetzelfde resultaat oplevert.
 
Laatst bewerkt:
soms oliestraal op onderkant zuiger bij 4T
vers mengsel bij 2T, zowel onder zuiger als dat het in ODP over de zuigerbodem stroomt

elke racer en sportieve 2T doet niet anders
waarom zou een 2T "relatief" (?) minder smeren bij constant veel gas dan bij afwisselende toeren ? bij mengsmering komt het gewoon mee met de benzine en is dus afhankelijk van de gasstand, net zoals bij een pomp. afwisselend : meer smering (gas geven) - minder smering (gas minderen ) tot nauwelijks smeren (gas los) - meer - minder wat gemiddeld hetzelfde resultaat oplevert.

Dat heb ik net geprobeerd uit te leggen.
Laat ik je 2 situaties geven waarbij de hoofdsproeier in bedrijf is en de gasstand maximaal zou zijn.
1. Accelereren, de zuigersnelheid is niet maximaal
2. Bovenin maximale constante toeren,
De zuigersnelheid is maximaal.

De benzine afgifte is in beide gevallen ongeveer gelijk, en dus ook de olie afgifte, echter kan de zuiger bijna 50% sneller draaien.
In welke van de 2 situaties blijft de olie dan minder lang op z'n plek en is er minder smering tov de andere situatie?
 
Laatst bewerkt:
soms oliestraal op onderkant zuiger bij 4T
vers mengsel bij 2T, zowel onder zuiger als dat het in ODP over de zuigerbodem stroomt

elke racer en sportieve 2T doet niet anders
waarom zou een 2T "relatief" (?) minder smeren bij volgas dan bij afwisselende toeren ? bij mengsmering komt het gewoon mee met de benzine en is dus afhankelijk van de gasstand, net zoals bij een pomp. afwisselend : meer (gas geven) - minder (gas minderen ) tot nauwelijks smeren (gas los) - meer - minder wat gemiddeld hetzelfde resultaat oplevert.
Nou is het wel zo dat een TPI wel een oliepomp heeft en geen gebruik meer maakt van mengsmering. Dit verhaal gaat in mijn situatie dus niet op.

Bij een conventionele motor is dit verhelderend! Dank.
 
Doelt u dan op het spreiden van de arbeid en uitlaatslag en inlaat en compressieslag tov
Arbeid+uitlaat en compressie+inlaat?
Hoe draagt dit bij aan koeling als ik vragen mag?

Het enige waar ik me bewust van ben is gebrek aan een oliebad voor de krukas waardoor deze bij veel 2t motoren warmer wordt dan 4t motoren.
Een 4t heeft ook geen oliebad voor de krukas. Het oliepeil staat lager dan de krukas. Anders klopt de krukas lucht in de olie.
 
Dat heb ik net geprobeerd uit te leggen.
Laat ik je 2 situaties geven waarbij de hoofdsproeier in bedrijf is en de gasstand maximaal zou zijn.
1. Accelereren, de zuigersnelheid is niet maximaal
2. Bovenin maximale constante toeren,
De zuigersnelheid is maximaal.

De benzine afgifte is in beide gevallen ongeveer gelijk, en dus ook de olie afgifte, echter kan de zuiger bijna 50% sneller draaien.
In welke van de 2 situaties blijft de olie dan minder lang op z'n plek en is er minder smering tov de andere situatie?
tjah, als je constant max toeren gaat vergelijken met gewoon volgas geven bij lagere toeren ... appelen en peren
ook een 4T gaat dan sneller slijten , waarom dan dit lul-verhaal over 2T ?
 
tjah, als je constant max toeren gaat vergelijken met gewoon volgas geven bij lagere toeren ... appelen en peren
ook een 4T gaat dan sneller slijten , waarom dan dit lul-verhaal over 2T ?

Iets zegt me dat je compleet onkend bent met het praktische gebruik van enduro's en crossers.
Lees ook de verdere reacties voor meer context.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan