Mooie routes tussen Nederland en Zuid-Frankrijk (Lyon)

GuidoHS

Die hard MF'er
20 okt 2012
504
0
Tilburg
Beste M-F'ers,

Ik heb besloten om morgen op onderstaande trouwe fiets naar mijn ouders af te reizen in Valence (iets ten zuiden van Lyon). Heb sinds kort een mooie GIVI 3-delige kofferset met vele liters ruimte dus baggage en een klein beetje gereedschap voor de zekerheid gaat makkelijk mee. Ook heb ik 2 of 3 dagen de tijd voor de heenweg dus vanaf morgen rond 9 uur hoop ik flink te kunnen genieten van wat mooie bochtenweggetjes in France :] , vandaar mijn vraag aan jullie:

Hebben jullie nog tips betreffende hoe ik wél of juist vooral níet zou moeten rijden tussen Tilburg en Valence?

Ik zit er zelf aan te denken om België nog op de snelweg te pakken (geen tol en de B-wegen zijn er vaak wat minder) en dan ongeveer vanaf de Franse grens over te gaan op zoveel mogelijk bochtenweggetjes. Nu kan ik natuurlijk de navigatie instellen op het vermijden van snelwegen maar gezien ik de tijd heb kan ik ook misschien even wat omrijden via de Vogezen of andere motorparadijzen... Wat denken jullie ervan? Welke lappen weg (die ongeveer in deze route passen) hebben jullie het meest van genoten en hebben jullie nog goede ervaringen met bepaalde motor-hotelletjes aldaar?

Ik hoor het graag van jullie! :)

_PS_HDR_resize_2013-03-25%2019.00.08%20HDR.jpg
 
Blijf zo lang mogelijk in het oosten van Frankrijk: Vogezen, Jura, noordelijk deel van de Alpen. Zit je altijd goed. De grote Alpenjongens (Iseran, Galibier, Madeleine, Croix de Fer, Glandon, Alpe d'Huez) liggen allemaal boven Valence, dus kan je ook nog even meenemen. Dan over de snelweg via Grenoble naar Valence.
 
Mooi, als ik de wegen zo bekijk bevalt dat oostelijk blijven mij wel! Ga zo opstappen en denk dat ik de eerste dag tot (bijna) in de Vogezen rijd. Weet iemand nog een leuk goedkoop hotelletje aldaar?

Dat Morvan is ook één groot bochtenparadijs zeg! Misschien wel een omwegje op dag 2 waard :P
 
Laatst bewerkt:
In Dabo , geslapen onder de kerk op een berg klein hotel met prachtig uitzicht en goed eten voor een geeltje...
 
Ziet er héél goed uit dat hotelletje onder de kerk maar dat zat helaas al vol. Heb vandaag redelijk laat in de buurt van de snelweg wat gezocht maar dat kwam me stiekem vrij duur te staan.

Morgen wil ik denk ik overnachten in de buurt van Belfort of Besançon. Weet iemand daar toevallig nog een mooi plekje in de buurt dan probeer ik het 's morgens nog te boeken met het wifi van hier :)
 
Ah jammer man, affijn voor morgen even doorrijden naar Quingey en slapen in "La fruite de la Loue" en doe Vincent de groeten ( van die gast met de lekke band eind mei )
 
Ook al vol :P

Ik doe het rustig aan vandaag en ga tot Belfort en dan de laatste dag Belfort-Valence. Kreeg gisteren ook nogal last van mijn rug na een tijdje maar ik hoop nog dat dat komt door het feesten op de Tilburgse kermis en ik er nu ik goed uitgerust ben geen last meer van heb :)
 
Ok man, fijne vakantie nog en laat even weten of het te doen is met die hitte daarsow, want ik ga volgend week weer die kant of maar dan met een tentje....
 
Zit nu in Belfort, hitte steeg aanzienlijk te laatste kilometers maar is te doen zolang je het gas er op houdt :) Zodra je in de bebouwde kom achter een Frans bestelwagentje zit voel je het meteen. Maar goed, vizier open, mouwen open, jas een stukje open en lekker doorwaaien :] Het is vooral gewoon genieten van de fijne weggetjes en het schitterende uitzicht!

Morgen hoop ik tussen 8 en 9 al op de weg te zitten zodat ik lekker de tijd heb voor wat bochtenweggetjes tussen hier en Valence.

p.s. De kofferset verpest het plezier van de bochtjes wel een beetje. Misschien dat ik nog wat nieuws moet proberen met mijn achtervering en bandenspanning maar hij ligt met drie koffers een stuk minder strak op de weg dan zonder dus dan ga je vanzelf toch iets rustiger rijden.
 
Laatst bewerkt:
Kan je de vering niet strakker zetten?
Op de div 900 kan je zowel voor als achter instellen, weet niet of het ook op de voorloper dat kan?
Verder veel plezier nogmaals en geniet van je vakantie trip!
 
Achter heb ik Koni's met 3 standen, die had ik al snel op de strakste stand gezet en dat verbeterde wel iets bij het stadsrijden in Nederland maar niet veel voor de scherpe bochtjes.

Voor heeft het model uit 83 een luxe vering met antiduik en luchtondersteuning :P Die antiduik staat al lang buiten spel gezet omdat het in de praktijk slecht werkte en er zitten inmiddels progressieve veren in waarbij geen luchtondersteuning meer nodig zou zijn. Maar misschien dat ik toch maar weer een beetje lucht in doe, kijken of dat helpt. Ik voel het stuur in een bocht namelijk zachtjes shimmyen, beetje naar links en rechts klapperen dus...
 
Het bleek uiteindelijk aan de bandenspanning te liggen. Had die op advies naar 2.4 en 2.8 BAR verhoogd en zodra ik hem gisterochtend bij het tankstation weer op 2.0 en 2.3 had gezet sneden de BT45's weer door het asfalt alsof ik geen koffers meer aan m'n fiets had hangen. Nog meer kunnen genieten dus van het laatste dagje en heerlijk langs kasteeltjes en meertjes door de bochten kunnen sturen. Zelfs nog wat gefilmd hier en daar, dat zal ik nog wel eens plaatsen een dezer dagen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan