peugeot satelis 125 cc

davite

MF'er
28 apr 2013
99
0
Na aanschaf van een defecte satelis, zit ik met de volgende problemen.

Na opladen batterij, en dan te testen, slaat de motor wel aan.

Enkel heeft deze op het cilinderkopdeksel een darmpje naar een olietankje. Op dit tankje zit ook nog overloop. Dus dit is de carterontluchting met olieopvang.

Nu komt er behoorlijk wat olie in dit tankje als de motor draait.
dus zit serieus wat druk op. Lijkt op versleten zuiger, maar scooter start wel best goed.
De motor gaat tot +/- 4000 toeren, dan stopt hij, hij wilt net niet vertrekken eigenlijk.

Maar had gehoord dat deze scoots wel wat problemen hebben met injectie.

Iemand tips?

Alvast bedankt
 
als je lange tijd 4000 toeren pruttelt, en wat met gas speelt dan gaat hij soms wat hoger in toeren (+/-) 7000 toeren. Als hij dit doet rookt hij echt fameus uit uitlaat. Na het stilleggen dan loopt het tankje drekt terug leeg naar blok.

Ga eerst de olie eens aflaten, denk ook dat het aan een veel te hoog olieniveau kan liggen. Maar dan moet toch zowiezo de zuiger ook versleten zijn. Omdat hij bij belasting zo begint te roken. Want olie moet toch boven de zuiger komen om verbrand te worden.

Iemand raad of info

MVG
 
Ik kan weinig vinden van die dingen, maar uit een franse text krijg ik de indruk dat het een dry sump motor is. Dan kan ik dat volle tankje wel begrijpen. Heb je een gebruikershandleiding hoe je olie moet peilen?
 
Nee niets van gebruikershandleiding, ga morgen internet eens afschuimen. Het is wel niet normaal want als je de dop eraf doet dan spat de olie er echt uit.

Darmpje boven op cilinderkopdeksel loopt naar dit olietankje. Van olietankje vertrekt een darmpje als ontluchting. Onderkant tankje loopt via dikke leiding trug naar blok.

Het is ten eerste al nie normaal dat je dopje deraf doet dat dit gewoon spat als gek. En het komt zo vol dat het bijna langst ontluchtingsdarmpje op uitlaat begint te lekken.

Dus heeft volgens mij een slechte piston waardoor deze een te hoge carterdruk krijgt. EN mss met een te hoog olieniveau deze olie tot in de kop spuit en slingert. Start wel goed. Maar draait +/- 4000 toeren zonder al te veel rook. Na wat spelen met de gas op half, klimt hij soms in toeren en krijgt dan een soort van wit grijze rook uit uitlaat. Het is echt iets raars, dat me al ff bezig houdt.
 
Ziet het blokje er zo uit(?)

imageLeech.cgi



Zo ja, dan heb je een 125cc met compressor (turbo) aangekocht.



full


Is het de omcirkelde tankje(?)

Mss vindt je op het Net een wphb van de Satelis 125 compressor of anders eentje van de JetForce 125 compressor

Iig heb je nu de gebruikershandeling, klik hier.
 
Laatst bewerkt:
was even op vakantie, nee het is een iets ouder model denk ik, niet de driekhoek opbouw met compressor.

Het is een raar verhaal, was aan het denken aan een warmgelopen piston en vaste zuigerveren, daardoor carterdruk opbouw. En daarom zo een hoge carterdruk met olie. Ga er nu een dezer dagen aan beginnen.

Start echt best goed, draait ralenti mooi. Maar begint direct op ontluchting olie te sputteren. En best wat. Als jhe gas geeft een 4000 toeren, na lang aanhouden gaat hij soms wat door, met een rookpluim (uit uitlaat tot gevolg). Klinkt allemaal niet goed, maar het rap starten vindk vreemd.
 
blokje ziet er ongeveer zo uit, enkel waar de compressor zit, zit een luchtfilterkast (groot exemplaar). Rest opbouw is zelfde. Tankje komt me bekend voor.
 
was even op vakantie, nee het is een iets ouder model denk ik, niet de driekhoek opbouw met compressor.

Het is een raar verhaal, was aan het denken aan een warmgelopen piston en vaste zuigerveren, daardoor carterdruk opbouw. En daarom zo een hoge carterdruk met olie. Ga er nu een dezer dagen aan beginnen.

Start echt best goed, draait ralenti mooi. Maar begint direct op ontluchting olie te sputteren. En best wat. Als jhe gas geeft een 4000 toeren, na lang aanhouden gaat hij soms wat door, met een rookpluim (uit uitlaat tot gevolg). Klinkt allemaal niet goed, maar het rap starten vindk vreemd.
Helder, niet de compressor-uitvoering, dan zal het idd de 125cc Peugeot blok zijn.

Een wphb van het blok kun je hier downloaden.

Zie mijn voorgaand bericht met linkje naar de gebruikershandleiding. Op pag.3 staan de tech. gegevens van de 125cc., daar staat 1,25 liter motorolie. Op pag.12 staat hoe het motorolie nivo (kijkglasje) te controleren en hoe te (bij)vullen (olievatje onder de zadel).

Mss beter om een olie -/filterwissel te doen.
 
Laatst bewerkt:
motor was eerst niet mee te vertrekken.
Na olie af te laten, kwam ik uit op een afgelaten hoeveelheid van 2.8 liter. Mag 1.2 liter in.
Nu nadien met de juiste hoeveelheid gestart en dacht dat hij gewoon klaar was. Hij starte vlot, trekt goed. Niets op aan te merke, maar na een half minuutje komt er beetje rook uit uitlaat. Nadien meer en meer. Dus denk toch ergens een lekke koppakking ofzo. Moest het een olieschraapveer zijn, dan had deze het zeker ook bij koude motor denk ik.

MVG
 
Terug
Bovenaan Onderaan