GS425 nokkensas in GS450

WolfTechnics

MF veteraan
1 apr 2013
1.467
24
Middelburg
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb gelezen en gezien (foto's ebay) dat de nokkenas van een GS450 exact hetzelfde is als de nokkenas van de GS425, enkel zijn de nokken in een andere hoek vanwege milieu eisen destijds.

Wie kan beamen of de afmetingen van de inlaat en uitlaat nokkenas van de GS425 hetzelfde zijn als die van de GS450.
En zal dit een prestatiewinst opleveren? De gs425 heeft wat scherpere nokken en dus strakkere timing.

Mijn winterproject is mijn motor een beetje opknappen, en daar hoort een top-end revisie bij, dus kan ik proberen twee gs425 nokkenassen op de kop te tikken, lijkt me een leuk projectje.

Puur voor de hobby/fun, ik ben dus niet uit op 80 PK extra :z
 
Ik heb zelf een GS 425, waar ik de nokkenassen ook wel eens uitgehaald heb.
Maar als je in je werkplaatshandboek kijkt zie je dat de nokkenasketting van de GS 425 nog een geleider heeft tussen de nokkenassen en de GS 450 niet, dat zou betekenen dat de kettingen niet even lang zijn.

Suzuki GS425 1979 (N) USA (E03) - buy original spares online

Dit is van de GS 425, let op de geleider in het midden.

Dit is van de GS 450 die heeft geen geleider zoals de GS 425 dat heeft maar meer een strookje teflon of iets dergelijke als geleiding, maar je kunt wel goed zien dat de ketting dus hoogstwaarschijnlijk minder langs is

Suzuki GS450E 1983 (D) USA (E03) - buy original spares online

Plus dat de GS 425 alleen in Amerika en Canada geleverd is, wat het vinden van onderdelen niet altijd even makkelijk maakt.

Groeten en succes ermee :)
 
Lengte van de ketting heeft verder niets met de nokkenas nodig.
Ik heb zelf een GS 425, waar ik de nokkenassen ook wel eens uitgehaald heb.
Maar als je in je werkplaatshandboek kijkt zie je dat de nokkenasketting van de GS 425 nog een geleider heeft tussen de nokkenassen en de GS 450 niet, dat zou betekenen dat de kettingen niet even lang zijn.

Suzuki GS425 1979 (N) USA (E03) - buy original spares online

Dit is van de GS 425, let op de geleider in het midden.

Dit is van de GS 450 die heeft geen geleider zoals de GS 425 dat heeft maar meer een strookje teflon of iets dergelijke als geleiding, maar je kunt wel goed zien dat de ketting dus hoogstwaarschijnlijk minder langs is

Suzuki GS450E 1983 (D) USA (E03) - buy original spares online

Plus dat de GS 425 alleen in Amerika en Canada geleverd is, wat het vinden van onderdelen niet altijd even makkelijk maakt.

Groeten en succes ermee :)
 
Bedankt voor je antwoord Tvdh :)

Ik snap wat je zecht, maar als de tandwielen hetzelfde zijn in diameter en aantal tanden dan maakt het verschil in lengte van de ketting niet uit, dan kan je het 1 op 1 overzetten, denk ik :P

btw: op ebay komen wel eens NOS asjes voorbij ^^
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

Het zal vast wel passen daar twijfel ik niet over, maar gaat de ketting dan niet klapperen als de ketting langer is dan origineel?

Er zit natuurlijk wel een kettingspanner op maar misschien is dat wel niet voldoende?

Groeten.
 
Oh sorry dan zeg ik het zelf verkeerd, ik had even in mijn hoofd dat de ketting van de 450 langer was dan die van de 425 maar het is net andersom, dan kun je gewoon de 450 ketting behouden ja.

Excuses, en nog succes ermee.
 
Volgens dit artikle zijn er slacht heel kline verschillen die alleen te maken zouden hebben met de strengere millieu eisen.

Suzuki GS450S

Om helemaal zeker te zijn zou je beide nokkenassen moeten vergelijken, de ligthoogte is makkelijk te meten, openings en sluittijden is iets moeilijker. De meeste fabriken rationaliseren hun produkties zo veel mogelijk en zullen proberen de onderdelen zo lang mogelijk zonder veranderingen te gebruiken.
Aangezien een GS 450 een doorontwikkeling is van de 400/425 en in príncipe alleen boring en slag iets veranderde, zullen vele onderdelen identiek zijn.

Probeer anders in de onderdelen lijst van beide modellen de onderdeel nummers te vergelijken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan