Achterwiel veranderen

Joda77

Rookie
31 jul 2013
5
0
Stel nu ik wil een bredere achterband in mn bol steken, hoe moet ik dat aanpakken?
Als ik een bredere dand in mn standaard achterbrug prop dan komen mn tandwielen toch nt meer recht over mekaar?
Als ik een modernere achterbrug steek met een bredere band dan wordt mn probleem alleen maar groter.
Hoe los ik dit op?
 
Waar wil je een andere achterband in steken?
Hier?
alleboeken_billie.jpg

Of hier?
bol.gif

Beide snap ik niet :?
 
Stel nu ik wil een bredere achterband in mn bol steken, hoe moet ik dat aanpakken?
Als ik een bredere dand in mn standaard achterbrug prop dan komen mn tandwielen toch nt meer recht over mekaar?
Als ik een modernere achterbrug steek met een bredere band dan wordt mn probleem alleen maar groter.
Hoe los ik dit op?
Welkom op M-F :W
Waar een duidelijkere vraagstelling leidt tot duidelijkere antwoorden ;)


Goed, je wilt een bredere achterband op een Bol d'Or. Het beste is een bredere velg gebruiken, want een bredere band is meestal ook gemaakt voor een bredere velg.

Beperkende factoren zijn o.a. achterbrug en zeker ook de ketting, dus zo gek is het niet om je daar zorgen over de maken. Maar het kettingwiel ziet vast op de naaf van het wiel, niet op de velg, dus het is zaak een wiel te vinden dat relatief makkelijk pas te maken is en waarvan de naaf niet of nauwelijks breder is dan die van het oorspronkelijke wiel.

Verder zijn er nog een paar trucjes, als er op de originele velg een schotelvormig kettingwiel zit kun je dat eventueel vervangen door een plat. Ik heb zelfs wel eens gezien dat een schotelvormig kettingwiel omgekeerd gemonteerd werd.

De ketting blijft dus op dezelfde plaats, de band kan maar zoveel breder als er ruimte tussen ketting en band is. En hoeveel je daar tussen wilt houden. Voorbeeld: nu zit er een 130 band op met 20 mm tussen band en ketting. Je wilt graag 10 mm marge houden, dan kan de band 2x 10 = 20 mm breder. In dit geval ga je dan naar een 150.

Succes, Dutch
 
Laatst bewerkt:
Typfout, hij bedoelt eigenlijk hol.

Ik las dit:

Stel nu ik wil een bredere achterband in mn hol steken, hoe moet ik dat aanpakken?
Als ik een bredere dand in mn standaard achterrug prop dan komen mn tandwielen toch nt meer recht over mekaar?
Als ik een modernere achterrug steek met een bredere band dan wordt mn probleem alleen maar groter.
Hoe los ik dit op?
 
Lang niet elke bredere velg heeft ook een bredere naaf. Zoek even in het subforum "Brikken en Klassiekers" naar het Bol d'Or topic, daar zitten mensen die dit model van haver tot gort kennen en vast weten wat de mogelijkheden zijn mbt een bredere velg & band.

Greetz, Dutch
 
Lang niet elke bredere velg heeft ook een bredere naaf. Zoek even in het subforum "Brikken en Klassiekers" naar het Bol d'Or topic, daar zitten mensen die dit model van haver tot gort kennen en vast weten wat de mogelijkheden zijn mbt een bredere velg & band.

Greetz, Dutch

:^

De Bol is een van de fietsen, die veel verbouwd is en er zijn bij brikken en klassiekers voorbeelden genoeg te vinden van Bol's met andere velgen, waar zelfs een 180 band op past.
Meestal wel in combinatie met een andere achterbrug, dus het wordt niet even wiel wisselen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan