Suzuki GSR 600 slippende koppeling, wordt steeds erger

dplanting84

MF'er
5 aug 2013
105
0
Rotterdam
Dag,

Na een weekendje Ardennen is de koppeling van mijn GSR 600 uit 2005 opeens heel erg ver achteruit gegaan, misschien weet iemand wat de oorzaak hiervan is:

Het begon dat de motor opeens een slippende koppeling had in zn 2, rond de 11k toeren. Later gebeurde dit nog een keer in zn 3, en daarna nog een keer in de 6e versnelling al bij 170km/h. Toen ben ik maar rustiger gaan rijden.

Het viel mij daarna ook op dat mijn koppeling pas erg laat pakte bij mn hendel. Ik heb toen ook geprobeerd om zo min mogelijk nog te schakelen en ben rustig naar huis gekacheld (toch zo'n 400km). Geen last gehad van slippende koppeling gehad, maar ik heb ook steeds heel erg rustig gas gegeven.

Nu pakt mn motor pas op de laatste 2/3 mm van mn hendel de versnelling op en durf ik er niet op te rijden.

Als ik stop met rijden dan zitten er allemaal belletjes in mijn kijkglas voor mn motorolie, ik heb hier een foto van toegevoegd.

Ik ga morgen even een garage bellen, maar ik vroeg me intussen af of iemand al gelijk weet wat dit is, en misschien weet je zelfs wel of ik het tijdelijk kan verminderen zodat ik verantwoord naar de garage kan rijden (anders laat ik hem gewoon halen).

Nog wat extra details: motor wordt niet warmer dan anders; ik heb geprobeerd om mn koppelingskabel strakker te zetten, dat lukte een paar milimeter, maar maakte geen verschil). Koelvloeistof niet gecontroleerd.

Op internet/mf kon ik niet vinden wat dit kan zijn...
full
 
De koppelingskabel moet je niet strakker zetten maar juist losser, als je hem strak zet ''knijp'' je de koppeling een beetje in waardoor hij gaat slippen.
Heb je toevallig de olie ververst voor je rit?
 
Ik heb geen olie ververst nee... Zal mn kabel weer zo los mogelijk draaien dan, tnx voor de tip.

Maar is het normaal dat als je koppeling bijna op is, dat hij belletjes geeft in je oliereservoir?
 
Door het slippen kan je olie gaan schuimen waardoor weer belletjes ontstaan, het wordt daar ook best wel warm als de koppeling een tijdje slipt.
 
Bedankt Red Force! Als ik het palletje bij het stuur nu zo los mogelijk zet (ook al is het maar een paar mm), is het dan verantwoord om 20km te rijden of is dat niet te zeggen?

Ik ben namelijk bang dat als hij eenmaal in zn versnelling zit en de koppeling is op, dat ik dan straks ergens bij een stoplicht sta en niet meer wegkom...
 
Hoe lang zit je olie er al in, want op de foto lijkt die erg donker te zijn? Slechte of verouderde olie kan namelijk wel eens tot een slippende koppeling leiden.
 
Al ruim 5000 km, dus dat mogen ze ook gelijk doen. Volgens het onderhoudsdiagram van mn boekje moet het nu ook weer vervangen worden...

Kan het dan ook zo zijn dat mn platen nog perfect zijn, maar dat de olie alles verpest? Is het dan logisch dat mn hendel pas op het allerlaatste moment pakt?
 
zolang de bovenkant van het glaasje nog helder is en de belletjes half doorzichtig zal het wel meevallen met die olie. Maar die koppeling is inderdaad gewoon ver opgefikt.

als je er die laatste 20 km nog mee gaat rijden (zou ik zelf wel doen, want de metalen platen zijn toch al stuk/blauw/krom) moet je inderdaad heel rustig gas geven, en zoals je ondertussen al gedaan hebt; koppelingskabel zo los mogelijk...
als je bij het rijden merkt dat de koppeling weer begint te slippen, meteen gas minderen, eventueel stoppen en wat laten afkoelen. In ieder geval niet blijven doorrijden want dan kan het gebeuren dat je helemaal geen aandrijving meer overhoudt.
 
Bedankt Red Force! Als ik het palletje bij het stuur nu zo los mogelijk zet (ook al is het maar een paar mm), is het dan verantwoord om 20km te rijden of is dat niet te zeggen?

Ik ben namelijk bang dat als hij eenmaal in zn versnelling zit en de koppeling is op, dat ik dan straks ergens bij een stoplicht sta en niet meer wegkom...


Je moet de kabel zo afstellen dat je een beetje speling op de hendel krijgt, de kabel moet net slap staan als je de hendel loslaat.
Probeer na het afstellen even of de koppeling beter oppakt, is dat niet zo dan kun je hem denk ik beter op een aanhanger zetten, het materiaal wat van je koppelingsplaten slijt komt allemaal in je blok terecht dus dat is ook niet echt gunstig zeg maar.
 
Al ruim 5000 km, dus dat mogen ze ook gelijk doen. Volgens het onderhoudsdiagram van mn boekje moet het nu ook weer vervangen worden...

Kan het dan ook zo zijn dat mn platen nog perfect zijn, maar dat de olie alles verpest? Is het dan logisch dat mn hendel pas op het allerlaatste moment pakt?



Nee, als je hendel op het eind pakt zijn de platen versleten, het kan wel zijn dat je te lang met een te strak afgestelde kabel hebt gereden waardoor de koppeling steeds meer is gaan slippen.
 
Dag,

Na een weekendje Ardennen is de koppeling van mijn GSR 600 uit 2005 opeens heel erg ver achteruit gegaan, misschien weet iemand wat de oorzaak hiervan is:

Het begon dat de motor opeens een slippende koppeling had in zn 2, rond de 11k toeren. Later gebeurde dit nog een keer in zn 3, en daarna nog een keer in de 6e versnelling al bij 170km/h. Toen ben ik maar rustiger gaan rijden.

Het viel mij daarna ook op dat mijn koppeling pas erg laat pakte bij mn hendel. Ik heb toen ook geprobeerd om zo min mogelijk nog te schakelen en ben rustig naar huis gekacheld (toch zo'n 400km). Geen last gehad van slippende koppeling gehad, maar ik heb ook steeds heel erg rustig gas gegeven.

Nu pakt mn motor pas op de laatste 2/3 mm van mn hendel de versnelling op en durf ik er niet op te rijden.

Als ik stop met rijden dan zitten er allemaal belletjes in mijn kijkglas voor mn motorolie, ik heb hier een foto van toegevoegd.

Ik ga morgen even een garage bellen, maar ik vroeg me intussen af of iemand al gelijk weet wat dit is, en misschien weet je zelfs wel of ik het tijdelijk kan verminderen zodat ik verantwoord naar de garage kan rijden (anders laat ik hem gewoon halen).

Nog wat extra details: motor wordt niet warmer dan anders; ik heb geprobeerd om mn koppelingskabel strakker te zetten, dat lukte een paar milimeter, maar maakte geen verschil). Koelvloeistof niet gecontroleerd.

Op internet/mf kon ik niet vinden wat dit kan zijn...[afbeelding]


Kabel losser zetten en niet strakker, slipt hij dan nog dan platen vernieuwen.
 
gezien het veranderende drukpunt van de koppelingshendel kan het probleem ook wel gewoon bij de kabel liggen. Even controleren op soepele werking en de juiste speling instellen. 5000km is niet teveel voor olie. Hoeveel km is er op de fiets gereden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan