synchroon stellen carbs kawa gpx 600 r

truckervinney

Rookie
9 aug 2013
17
0
schinveld
in mijn voorstelronde heb ik kenbaar gemaakt dat dit een van mijn voorkeurs-motoren zijn.
nou heb ik contact met een verkoper(partikulier) die zijn gpx wil verkopen.

volgens de verkoper hoeft alleen het blok afgesteld te worden.
ik heb in mijn verleden als automonteur veel gewerkt aan de boxertjes van VW (karman ghia en kever) ik ga ervan uit dat dit hetzelfde werkt als bij een motorfiets,
maar moet ik nog ergens op letten wat net iets anders is dan bij een auto?

gr vincent
 
De gpx600 loopt inderdaad rommelig als de carburateurs vuil en slecht zijn afgesteld, synchroon stellen gaat vrij eenvoudig bij deze motoren evenals de kleppen stellen die je van te voren moet doen.
Anders wordt het als je de carburateurs tussenweg en terug moet plaatsen, het zijn dan lastige krengen.
 
zoals mijn info is schijnen alleen de carbs afgesteld te worden,.
ik sta voor de aankoop van deze motor en moet hiervoor een rit maken van +/- 250km
omdat ik niet zo snel een aanhanger of bus kan regelen en heb zelf mijn auto verkocht, dus ben een beetje beperkt huren is even geen optie.

als het makkelijk gaat wanneer mijn besluit vast staat de motor te gaan halen kan ik het dus gewoon terplekke afstellen? ik moet het in eerste instantie op gehoor doen zodat ik de rit kan maken zonder grote problemen. als ik wat meer tijd heb kan ik altijd nog even langs een werkplaats om de juiste afstelling te verkrijgen.

ook enig idee wat het ongeveer kan gaan kosten bij een werkplaats?
deze jongens hebben er net iets meer gereedschappen en handigheidjes voor door hun ervaring.
 
synchroon stellen op gehoor :? Ehh, theoretisch ja maar of je dat ter plekke gaat lukken zonder synchroon meters.
Buiten het feit dat de carb wel eens vol kunnen zitten met vergomde benzine en je dus na 25 km tot stilstand komt weet ik niet of dit een handige beslissing is om meteen 250km te gaan rijden.

volgens verkopers ligt het altijd aan de afstelling dat hij niet zo goed loopt :z

voor de snelle verkoop vergeten we de spanningsregelaar, gare bougiekabels, slechte bougies, klepspeling ,roest in de tank en dus ook in de carbs, lekkende benzinekranen waardoor de carter niet alleen gevult is met olie maar ook deels met benzine :X

Maar als je avontuurlijk aangelegd bent, zou ik zeggen.... doen! O-)
 
Tja, zoals eerder aangegeven is niet synchroon staan van de carbs zo ongeveer de laatste reden voor een slecht lopende motor.
Bovendien kun je met een motor in die toestand gewoon rijden.
 
ding staat in omgeving utrecht en moet naar omgeving heerlen.

synchroon stellen zonder synchroonmeters is wel mogelijk door gebruik te maken van doorzichtige slangetjes met daarin een druppel water of olie(meerdere malen gedaan bij vw's) maar zal zeer makkelijk zijn als ik zoiets voorhanden zou hebben.

idd loopt onregelmatig en heb er geen zin in om na te kijken, verkoperspraatje?
kan zijn, maar de koper(ik in dit geval) zal er zelf voor verantwoordelijk zijn als ik die fiets toch koop. hierbij zijn verdere onderhandelingen over de vraagprijs bijna af te dwingen.

in het verleden heb ik voertuigen (hoofdzakelijk auto's) gekocht die na een kleine/goedkope ingreep uitstekend de weg op konden.

mijn honda cb250 had ik gekocht met een defecte koppeling, deze heb ik bij de aankoop erbij gekregen. zelf erin gezet en 2 jaar zonder problemen gereden dan de normale onderhoud.

avontuurlijk ben ik zeer zeker aangelegd om meteen een flinke rit te maken, mischien dubbel zo avontuurlijk omdat ik al jaren niet meer gereden heb..
 
Ik heb ook een tijdje een GPX600 gehad en ik vond het echt een k#tfiets om aan te sleutelen. De motoren die ik koop hebben meestal ook al lang stil gestaan en doen het niet. Tis een gokje maar tot nu toe heeft het altijd goed uitgepakt.

Als deze GPX verder wel in rijdende staat is dan zou ik er gewoon mee naar Heerlen rijden. Best kans dat ie onderweg steeds beter gaat rijden. (ook kans dat ie er onderweg mee stopt natuurlijk..)

Staat er dichter in de buurt van Heerlen geen GPX te koop?
 
Ik heb ook een tijdje een GPX600 gehad en ik vond het echt een k#tfiets om aan te sleutelen. De motoren die ik koop hebben meestal ook al lang stil gestaan en doen het niet. Tis een gokje maar tot nu toe heeft het altijd goed uitgepakt.

Als deze GPX verder wel in rijdende staat is dan zou ik er gewoon mee naar Heerlen rijden. Best kans dat ie onderweg steeds beter gaat rijden. (ook kans dat ie er onderweg mee stopt natuurlijk..)

Staat er dichter in de buurt van Heerlen geen GPX te koop?

om eerlijk te zijn hoeft het niet per sé een gpx te worden.
ik had mijn zinnen gezet op een suzuki maar mag ook wat anders zijn, en dan heb ik het over honda/kawasaki/yamaha.

had een gsx750 op het oog, de beste man had geen telnr in z'n advertentie en op mail reageerde hij niet.

met een beperkt budget is de kans veel te groot dat het een motor word die wat aandacht nodig heeft maar wel een waar ik gewoon mee kan rijden.
 
om eerlijk te zijn hoeft het niet per sé een gpx te worden.
ik had mijn zinnen gezet op een suzuki maar mag ook wat anders zijn, en dan heb ik het over honda/kawasaki/yamaha.

had een gsx750 op het oog, de beste man had geen telnr in z'n advertentie en op mail reageerde hij niet.

met een beperkt budget is de kans veel te groot dat het een motor word die wat aandacht nodig heeft maar wel een waar ik gewoon mee kan rijden.
En wat is een beperkte budget?
 
het budget ligt onder de €500.-

maar heb waarschijnlijk dezelfde gpx gevonden, staat wat noordelijker (omg amsterdam).
schijnt alleen een slechte accu te hebben.

ik heb de beste man aan de telefoon gehad, en die durft niet meer te rijden sinds zijn maat een flinke schuiver heeft gemaakt met ernstig letsel.


de beste man heeft deze motor voor mij gereserveerd.
in het weekend van de 15e sept ga ik daar naar toe.

bespaard me weer de moeite van het afstellen.
mocht het niks zijn kan ik altijd nog langs op de terugweg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan