BMW GS terugschakelen naar 1e versnelling

TommieVtwin

MF'er
26 jul 2008
80
0
Schilde
Beste forumleden,

Ik ga binnenkort van mijn trouwe VTR Firestorm overstappen op een allroad. Het vege lijf verzet zich meer en meer tegen lange trips op een sportmotor, vandaar de overstap. Die keuze staat nu tussen een GS, Triumph Exlorer of eventueel Yamaha Super Tenere. Ondertussen heb ik de eerste 2 proefgereden en voorlopig staat de GS op 1, maar...!

Over de GS heb ik eens een heel praktische vraag:

Ik heb een vrij actieve rijstijl, waarbij ik bijna uitsluitend op motorrem rij (V-twin weet je wel :-)) Vooral bij het scherpere bochtenwerk en haarspeldbochten trap ik mijn VTR met de nodige tussengas stap voor stap door alle versnellingen, helemaal terug in 1e om zo het absolute maximum aan motorrem eruit te halen. Nu heb ik mij laten vertellen dat dit laatste (terug naar 1e) best niet wordt toegepast op een boxer motor. De vraag dus: klopt dit of kan dit wel mits (veel) tussengas?

Voor dat jullie van wal steken over de rijtechniek op zich, da's naast de kwestie. Deze techniek werd mij aangeleerd door een instructeur die de politie en douane motards vanaf gevorderd niveau begint op te leiden (hij begint dus waar hun basisopleiding stopt, en die ligt al een heel stuk hoger dan wat de gemiddelde motorrijder ooit zal kunnen). Kortom, iemand die echt wel weet waar hij het over heeft.

Alvast bedankt voor jullie (liefst technische onderbouwde :} ) feedback :]
 
Tja, ik rijd geen GS, maar een 850R, maar dat is ook een boxerblok(je)

Ik kom vrijwel nooit terug in z'n 1 om af te remmen, simpelweg omdat het terugschakelen van 2 naar 1 met het nodige beleid moet en de kans te groot is dat de bak in z'n vrij terecht komt.

Als ik mij niet vergis is dit met de laatste GS met waterkoeling veranderd. De bak schakelt een heel stuk soepeler, dus ook terug naar z'n 1.

Oh ja, remmen hoeft met die boxers inderdaad nauwelijks. Ik kreeg van de week in de Vogezen nog de vraag of het remlicht het wel deed...
 
Laatst bewerkt:
Heb leren met tussengas terug te schakelen op BMW's, de noodzaak met zo'n zwaar vliegwiel op zo'n 2 pitter in combinatie met een droge koppeling maakt het bijna noodzaak.
De BMW r1100RS die ik heb gehad, had een enorm slechte 5-versnellingsbak (alle drie die er in gezeten hebben, was kwalitatief echt slecht). Ik schakelde altijd met tussengas terug, ook naar de eerste versnelling, geen probleem. Ik kon lezen en schrijven met die versnellingsbak, schakelde nog in een haarspeldbocht, met maximale hellingshoek terug naar zijn 1 om sneller weg te kunnen zijn.

Ik vraag me af waarom afgeraden wordt om terug te schakelen naar de 1 met zo'n motor, maar de motor kenmerkt zich wel door:
- slechte versnellingsbakken (zowel kwalitatief als gevoel). Dit is met de 6 bak wel beter geworden, maar kan zich niet meten met een Japanner.
- speling op de aandrijflijn (door de cardan?)
- droge, happerige koppeling
- enorm negatief koppel (compressie/zwaar vliegwiel?)
- zonder tussengas terugschakelen naar lagere versnellingen (zeker op hogere toeren) geeft knarsende tandjes.

Eigenlijk kan ik me wel voorstellen dat mensen afraden om terug te schakelen naar de eerste versnelling op zo'n motor.... ;-) ....

Zo lang je goed met tussengas schakelt, is er geen probleem. Totdat je 'm zo nauwkeurig met tussengas schakelt, dat je 'm niet in z'n versnelling krijgt omdat beide tandwielen exact dezelfde snelheid hebben, dan je voet op het pookje houden en koppeling op laten komen, dan schiet 'ie er wel in ;)
 
Ligt niet aan de boxer motor maar aan de versnellingsbakverhoudingen.

Een race motor heeft een hele lange 1, dit houdt in dat hij dus niet zo snel (relatief gezien) kan optrekken, maar dat de 1 tijdens het rijden gebruikt kan worden en je dus al je versnellingen kunt gebruiken. (in plaats van maar 5 en de 1 alleen bij de start)

Een straat motor moet vaker vanuit z'n 1 optrekken en wordt dus met een kortere 1 uitgerust omdat hij dan makkelijker/sneller bij het stoplicht weg kan rijden. Nadeel is dat hij de maximum snelheid in de eerste versnelling maar heel beperkt is en je die versnelling dus niet of nauwelijks nodig hebt/kunt gebruiken. Versnellingen kunnen op straat ook wat verder uit elkaar zodat het een minder groot probleem is om tijdens het rijden maar 5 versnellingen te gebruiken.

Bij veel sportmotoren is de 1 nog steeds relatief lang (maar altijd nog korter dan bij een echte circuit motor) dus kun je die best af en toe meepikken in een heel kort bochtje/stadsverkeer.
 
Beste forumleden,

Ik ga binnenkort van mijn trouwe VTR Firestorm overstappen op een allroad. Het vege lijf verzet zich meer en meer tegen lange trips op een sportmotor, vandaar de overstap. Die keuze staat nu tussen een GS, Triumph Exlorer of eventueel Yamaha Super Tenere. Ondertussen heb ik de eerste 2 proefgereden en voorlopig staat de GS op 1, maar...!

Over de GS heb ik eens een heel praktische vraag:

Ik heb een vrij actieve rijstijl, waarbij ik bijna uitsluitend op motorrem rij (V-twin weet je wel :-)) Vooral bij het scherpere bochtenwerk en haarspeldbochten trap ik mijn VTR met de nodige tussengas stap voor stap door alle versnellingen, helemaal terug in 1e om zo het absolute maximum aan motorrem eruit te halen. Nu heb ik mij laten vertellen dat dit laatste (terug naar 1e) best niet wordt toegepast op een boxer motor. De vraag dus: klopt dit of kan dit wel mits (veel) tussengas?

Voor dat jullie van wal steken over de rijtechniek op zich, da's naast de kwestie. Deze techniek werd mij aangeleerd door een instructeur die de politie en douane motards vanaf gevorderd niveau begint op te leiden (hij begint dus waar hun basisopleiding stopt, en die ligt al een heel stuk hoger dan wat de gemiddelde motorrijder ooit zal kunnen). Kortom, iemand die echt wel weet waar hij het over heeft.

Alvast bedankt voor jullie (liefst technische onderbouwde :} ) feedback :]

Ik zie jou binnen de kortste keren op je bek gaan. :') De 1 is zo verschrikkelijk kort en je hebt geen slipperclutch op de gs. :N

Gewoon rustig van 6 naar 5 naar 4 naar 3 naar 2 naar 1. :]
 
Ter verduidelijking, het gaat dus wel degelijk met 1 versnelling tegelijk omlaag he, niet van 4 ineens naar 1 of zo.
De uitleg vaan AadmanZ lijkt me erg logisch. Met de Explorer ging het probleemloos (die heeft naar mijn voelen trouwens een vrij normale lengte 1e). GS ging ook overigens, maar de zorg was of het op lange termijn kwaad kan voor een boxer. Niet dus, mits juise schakeltechniek. GS 1e was inderdaad erg kort herinner ik me nu (meer dan een jaar geleden proefgeden). Dat wordt dus terugtrappen tot 1e net onder het max toerental en bij vlak voor het insturen op naar 2e om het tempo te onderhouden...Zal even wennen worden....Heel even... :Y :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan