Geen vonk xs650. Te weinig spanning dynamo?

Frits!

MF veteraan
15 mei 2005
1.366
0
Den Haag
Ik heb een probleem dat ik geen vonk krijg, althans wel als ik gewoon een volle accu op aan sluit, maar niet via condensator en stator/spanningsregelaar/gelijkrichter.

Als ik hard trap krijg ik ongeveer 1 volt dc uit de spanningsregelaar/gelijkrichter. dat is niet juist lijkt mij. Dit zou meer moeten zijn.

Uit de permanent magnetische dynamo komt 5 volt ac als ik hard kick.

Doe ik iets verkeerd? lees ik het verkeerd af?

Is de stator kapot? Statorbedrading onderling geeft weerstand aan en er is oneindige weerstand tussen bedrading uit stator en aarde. Dus dat lijkt mij goed.

Ik het een dynamo en spanningsregelaar/gelijkrichter van xs650.biz/powerdynamo.biz en een Pamco ontsteking. Alles nieuw gekocht.

Zou mooi zijn als iemand mij hiermee kan helpen, want bij powerdynamo reageert men niet, en bij xs650.biz wil men dat ik lang kom, maar dat lukt niet ivm vervoer motorfiets.

Wat kan ik nog meer meten om te zien of de dynamo cq spanningsregelaar/gelijkrichter kapot is.
full
 
Laatst bewerkt:
als ik genoeg koffie op heb, zie ik dat het laadsysteem niets met de ontsteking te maken heeft.
Ja dat klopt.

Hier een plaatje van de stator. Op het plaatje zie je twee van de vier draden welke nergens naartoe leiden. Deze draden zijn verbonden aan het 'grote blok' op de stator. Het lijkt wel of dat alleen nodig is, als hiermee de timing wordt geregeld. Lijkt mij dat hier gewoon weer een tapeje omheen kan, omdat het nu geen functie heeft... of men is iets vergeten aan te sluiten?
full
 
Laatst bewerkt:
Hier een plaatje van de pamco pete elektronische ontsteking. Deze zit op de nokkenas.
Die ronde schijf met klein magneetje draait rond. Daarachter zit een verdraaibare schijf met printplaate (en opnemen?). Kruiskopjes los en je kunt dit schijfje een stukje verschuiven, zodat je aan de timing kunt werken.
full
 
Laatst bewerkt:
Gezien het feit dat hij het wel doet met een volle accu zal het probleem zijn dat de ontsteking niet werkt op de lage spanning van je dynamo als het toerental laag is.
Zou het systeem wel moeten werken zonder accu?
 
Volgens mij moeten er uit die stator minstens 4 draden komen: 3 waar zo'n 80 volt wisselspanning op staat en 1 aarde. Dat is bij zo'n beetje iedere dynamo en dat staat ook zo op dat diagram. Twee draden aansluiten is dus nooit goed. Zoek eerst eens uit waar die twee zwarte, die witte en die rode voor dienen op je dynamo. Volgens mij zit daar je fout. Die dynamo levert geen of te weinig stroom.

Uit je dynamo moet zo'n 80 volt wisselspanning komen, uit je spanningsregelaar ongeveer 13,4 volt gelijkstroom (als er een accu aan zou zitten) Ik weet niet hoeveel klemspanning die condensator heeft.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij moeten er uit die stator minstens 4 draden komen: 3 waar zo'n 80 volt wisselspanning op staat en 1 aarde. Dat is bij zo'n beetje iedere dynamo en dat staat ook zo op dat diagram. Twee draden aansluiten is dus nooit goed. Zoek eerst eens uit waar die twee zwarte, die witte en die rode voor dienen op je dynamo. Volgens mij zit daar je fout. Die dynamo levert geen of te weinig stroom.

Uit je dynamo moet zo'n 80 volt wisselspanning komen, uit je spanningsregelaar ongeveer 13,4 volt gelijkstroom (als er een accu aan zou zitten) Ik weet niet hoeveel klemspanning die condensator heeft.
Gewoonlijk heb je inderdaad een 3-fase dynamo waar drie draden aan zitten (geen aarde)
Ik denk dat dit een 1 fase dynamo is en daarom ook maar 2 draden nodig heeft
die andere 2 draden zijn van de pick-up voor de ontsteking maar die word hier niet gebruikt omdat de pick-up op de nokkenas zit.
 
Gezien het feit dat hij het wel doet met een volle accu zal het probleem zijn dat de ontsteking niet werkt op de lage spanning van je dynamo als het toerental laag is.
Zou het systeem wel moeten werken zonder accu?
In het boekje van de dynamo staat dat hij moet werken met condensator ipv accu.

De spanning voor de ontsteking om te moeten werken is 1rpm/ 5volt dc. Volgens pamco pete, de fabrikant.
 
Gewoonlijk heb je inderdaad een 3-fase dynamo waar drie draden aan zitten (geen aarde)
Ik denk dat dit een 1 fase dynamo is en daarom ook maar 2 draden nodig heeft
die andere 2 draden zijn van de pick-up voor de ontsteking maar die word hier niet gebruikt omdat de pick-up op de nokkenas zit.
Zo zit het bij mijn weten inderdaad.
 
Volgens mij moeten er uit die stator minstens 4 draden komen: 3 waar zo'n 80 volt wisselspanning op staat en 1 aarde. Dat is bij zo'n beetje iedere dynamo en dat staat ook zo op dat diagram. Twee draden aansluiten is dus nooit goed. Zoek eerst eens uit waar die twee zwarte, die witte en die rode voor dienen op je dynamo. Volgens mij zit daar je fout. Die dynamo levert geen of te weinig stroom.

Uit je dynamo moet zo'n 80 volt wisselspanning komen, uit je spanningsregelaar ongeveer 13,4 volt gelijkstroom (als er een accu aan zou zitten) Ik weet niet hoeveel klemspanning die condensator heeft.
Volgens mij zit het inderdaad in de dynamo. maar wat kan er nou kapot zijn aan deze dynamo? Ik meet weerstand... De rotor zit er goed op. Geen ring teveel oid '(
 
Klopt het dat een goedkope digitale multimeter niet de juist waarde zal aangeven, omdat bij kicken de spanning ook weer snel weg is? Een analoge is beter?
 
Laatst bewerkt:
Stom toevallig,

Maar ik had maandag het rare toeval dat toen spontaan me accu het had begeven (XT500).

Aankicken is normaal gesproken 1x en lopen, maar nu moest ik wel een stuk of 15x stampen (en na 5x wordt zoiets al vervelend :/ ) voordat hij begon te ploppen.

Neutraal lampje zag ik iedere keer iets feller gaan branden als ik trapte, dus ik was er al snel achter dat het wel een electrisch probleem MOEST zijn.

Eenmaal lopen, liep hij ook vrij beroerd, en dat terwijl bij een XT de ontsteking in principe ook niets te maken heeft met de rest van het electrische circuit.

Eenmaal thuis, de boel een beetje uitgezocht, spanning gemeten enz. en alles was goed.
Accu gaf netjes 12.5v aan, dus daar verwacht je dan eigenlijk geen probleem... totdat je het parkeerlicht probeert en er dan niets gebeurd.. en vervolgens 0.5v meet op de accu..

Dan verwacht je een kortsluiting, maar nee, alles goed.

Ook netjes 13.5v als het motortje liep, dus de spanningsregelaar is het ook niet.

Anyway, al om al, de accu is dus naar zijn grootje, en ik vermoed, dat hij zo kapot is, dat hij de spanning om gaat draaien, en als het ware + op de massa gaat zetten, waardoor er dus met heel veel moeite een vonkje kan ontstaan.

Wat het viel wel op, met accu erop liep het ding brak, en de accu even losgekoppeld en het was 1x trappen en lopen (en ook gewoon mooi).

Dus ik zeg : Koppel de accu eens los en probeer het dan nog eens. :)
 
Wat is de capaciteit van de condensator?
Even reactie op beide.
Had eerst een condensator van 12v 10000uf en nu een van 25v 15000uf

Bij beide geen vonk. Wel vonk met accu dus.
Kan het zijn dat ik de polen van de condenstor verkeer om heb in beide gevallen? Er stond verder niets op van rood/zwart cq min of plus....

Ik zal is kicken zonder condensator..... Als dat een goed idee is tenminste?
 
Laatst bewerkt:
Even reactie op beide.
Had eerst een condensator van 12v 10000uf en nu een van 25v 15000uf

Bij beide geen vonk. Wel vonk met accu dus.
Kan het zijn dat ik de polen van de condenstor verkeer om heb in beide gevallen? Er stond verder niets op van rood/zwart cq min of plus....

Ik zal is kicken zonder condensator..... Als dat een goed idee is tenminste?
Als je een elco verkeerd om aansluit duurt het niet lang voordat er sluiting in komt.
Vaak klapt heel de elco uit elkaar.
10000uF lijkt me veels te weinig, zeker met een 1-fase dynamo.
 
Ik heb even zitten zoeken en je hebt inderdaad een 1 fase dynamo. Die condensator moet tussen de 30.000 uf en 45.000 uf zijn bij 25v. Zoek ook eens Battery eliminator. Je kan ook Jerry vd Heiden vragen wat voor condensator je moet gebruiken. Hij heeft daar denk ik wel ervaring mee.

Ik heb ook een XS, maar ik heb er voor het gemak gewoon een accuutje in zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan