Knallen/inhouden hoge toeren

BolletjeBas

MF veteraan
18 jun 2010
11.175
10
Bolletje
Heren, ik heb een probleem met mijn KLE 500, een nogal dringend probleem aldaar ik morgen met de motor een lang weekend weg ga naar het buitenland.

Ik ging vanavond met de motor naar een vriend van mij om zijn motor in orde te maken voor het weekend, mijn motor reed prima op de heenrit ( en alle tijd daarvoor )
Op de terugrit begon hij direct vanaf de koude start heel erg in te houden in de hogere toeren, en als ik dan gas bijgeef geeft hij dikke klappen uit de uitlaat met bijkomende steekvlammen.
Het voelt dan alsof de motor aan het "8 takten" is.

Wat zou dit kunnen zijn?

Kraan al op pri geprobeerd, carburateurs leeg laten lopen en een tik gegeven. dat hielp niet.


Help!

---edit---

Zou het een loszittende bougiedop/kabel kunnen zijn?
 
Laatst bewerkt:
Ga ik morgen controleren

Er zit een vers filter in, en het luchtfilterhuis heeft ik dacht 6 openingen ( rimfire mod ) lijkt me sterk dat hij dusdanig geblokkeerd is dat hij zo beroerd loopt ( voor de rimfire mod liep hij ook goed, alleen zat er een dipje in het vermogen )
 
Het zijn maar een paar zaken die je snel even na kan kijken. Omdat je het probleem alleen in hoge toeren hebt lijken mij dit de eerste opties. Ook een nieuw filter kan vet slaan door blowback.
Het lijkt me in ieder geval dat je motor in de hoge toeren veel te rijk loopt (vandaar die klappen, dat is onverbrande benzine), dus een benzineprobleem zal het niet zijn.
Een gat in je uitlaat (waardoor naverbranding) kan. Bougiedop kan, maar dan zou je het m.i. ook in de lage toeren moeten hebben.

Maar hopelijk komt er een motorgoeroe wat advies geven......
 
Uitlaat is heel.
Het was hier droog, daarbij heb ik ook al de carbs geleegd ( kwam geen water uit )

Crap, hele avond druk bezig geweest om iemand anders motor op tijd af te krijgen, gaat de mijne kuren vertonen!

Ik moet nu écht gaan slapen, morgenochtend maar bezig gaan.

Discussieer rustig verder hier, ik lees het morgenochtend allemaal.

Iig al vast heel erg bedankt! :)
 
Persoonlijk denk ik aan een onstekings probleem !

begin met nachecken van de kabels/weerstandsmetingen bij de pulsgever ---> CDI unit--->bobine--->bougiekabel-->bougiedop---->(versleten) bougie

ps laadsysteem in orde ? ---> rot contact benzinepomp ?
 
Laatst bewerkt:
hoofdsproeiers zaten nog vast.
membraantjes zijn heel
choke loopt soepel.
laadsysteem ok.
pick-ups ok.
bougiedoppen + kabels ok ( voor de zekerheid een "vers beginnetje" aan beide zijden gemaakt )
bobine's ok.
luchtfilter ok.
ik alle hierboven genoemde items + aanverwanten gereinigd
ook heb ik ff nieuwe bougies gehaald ( de "oude" zijn 3 maand oud )
alles weer schoon gemonteerd en het LIJKT nu over te zijn ( in de neutraal kan ik nu volle bak naar de redline )

maar, onbelast wil niet zeggen dat hij het belast ook doet, dus ik pruts zo de boel in elkaar en ga een rondje rijden.

Ik bericht zo terug!


Hopelijk doet hij het, want welke man wil nou niet in de regen naar de ardennen om daar in een tentje te verkleumen :') :P
 
Laatst bewerkt:
yhth.jpg


Valt reuze mee volgens mij O-)
 
Olie zit tussen min en max..

Bougiebeeld is nu niet goed af te lezen i.v.m die "misfires" ( bougie is roetzwart )
Bobines die er op zaten waren goed, maar voor de zekerheid verwisseld voor een stel bobines + leiding + doppen waarvan ik weet dat ze goed zijn.

Carb naald die blijft hangen ( bovenin ) zou er voor zorgen dat hij niet terug komt in toeren, maar juist als ik vermogen vraag gaat hij klappen.

Onderin blijven hangen zou betekenen dat hij geen vermogen heeft. maar dan zou hij niet gaan klappen.
 
i.a.w. ik ben helemaal gaar.. en mijn weekend gaat niet meer door.. :(

Tenzij ik binnen een half uur het probleem kan opsporen, de motor terug in elkaar zetten, spullen zoeken en inpakken, op de motor knopen en gaan...

Maar dat wordt 'm niet. B|
 
Laatst bewerkt:
i.a.w. ik ben helemaal gaar.. en mijn weekend gaat niet meer door.. :(

Tenzij ik binnen een half uur het probleem kan opsporen, de motor terug in elkaar zetten, spullen zoeken en inpakken, op de motor knopen en gaan...

Maar dat wordt 'm niet. B|
In zo'n geval heeft een vriend van mijn eens een motor gehuurd.
Weekend Ardennen was gered.
 
Terug
Bovenaan Onderaan