ducati 749 start probleem

smonneke

Rookie
31 aug 2011
29
0
Ik heb sinds enkele maanden een ducati 749 van 2005 met ongeveer 8000km gekocht.
Ik had er toen geen enkel probleem mee, reed goed en starte altijd redelijk vlot.
Maar sinds het kouder is beginnen worden heeft hij nogal moeite om te starten. Voltage van de batterij na een nachtje staan is altijd al ongeveer 11.8V geweest, maar had hier nooit problemen mee. Nu het kouder begon te worden dus wel. Ik dacht zal een nieuwe batterij(45 euro) kopen want de deze heeft misschien zijn tijd gehad maar heb hier juist het zelfde probleem mee. Voltage gaat van 13.8V naar 11.8V na een nachtje stilstaan.
Hij start nu heel moeilijk moet meermaals proberen, vandaag zelfs zoveel dat met voltage tot 11.3V is gezakt en hij er helemaal de brui aan gaf.
Nu vroeg ik me af of het normaal is dat mijn voltage zo een grote dip heeft elke keer en wat misschien de oorzaak zou kunnen zijn. Hij zakt wel nooit lager, laat ik hem een maand staan dan staat het voltage ook op 11.8V.
Heb ik gewoon een pruts batterij gekocht en ben ik beter met een Ballistic of Shorai?
Ben vrij radeloos, zeker gezien het mijn enige vervoersmiddel is en het vrij vervelend is als ie niet wil starten als je ergens optijd moet zijn
 
Batterij is een belangrijk onderdeel van een motor, en zeker een vast als je je motor s'winters gebruikt.

11.8 is kei weinig, maar het is niet de potentiale voltage die je starter doet draaien maar de amperage. Amperage is moeilijker om te meten met een gewone multimeter. Hiervoor heb je een speciale toestel nodig.
 
Heb je de juiste accu? (amperage bedoel ik). Draait de startmotor wel met de gewone snelheid?
Zou iig ff accuklemmen,massadraden en bougies ff nalopen.

+1

De motor heeft gewoon veel te vaak en te lang stilgestaan. Dat is dodelijk voor alle onderdelen (ook de banden bijv.), je moet er mee rijden.

Vocht en corrosie, dat vind het elektrische systeem niet fijn. Alles een beetje nalopen, stekkers en aardeaansluitingen schoonmaken en invetten met speciaal vet, enz..
 
+1

De motor heeft gewoon veel te vaak en te lang stilgestaan. Dat is dodelijk voor alle onderdelen (ook de banden bijv.), je moet er mee rijden.

Vocht en corrosie, dat vind het elektrische systeem niet fijn. Alles een beetje nalopen, stekkers en aardeaansluitingen schoonmaken en invetten met speciaal vet, enz..

TS zegt dat het z'n enige vervoermiddel is.... *D
Ik zou het voltage eens meten tijdens starten.
 
ik rijd er reeds 5 maanden alle dagen mee, dus denk dat lang stilstaan geen oorzaak zal zijn. Hij had er ook helemaal niet zon dodelijke last van als nu het zo koud is.
Bougies heb ik samen met de batterij vervangen enkele weken geleden. De nieuwe batterij is een gel batterij, zouden deze juist niet minder last mogen hebben van lagere temperaturen?
Heb ook net met de ampereklem gemeten en hij trekt 65-99A bij het starten. Is er een manier om na te gaan of deze 99A het maximale amperage is dat de batterij gewoon kan geven, of dat de startmotor effectief niet meer trekt dan 99A.
Mijn boordcomputer geeft een constant voltage bij het starten en het amperage van de batterij is 10AH(op de doos)
 
als je met een nieuwe en goed opgeladen accu al 2 volt in 1 nacht verliest heb je waarschijnlijk ergens een lekspanning.

edit; wel vreemd dat de spanning daarna niet verder zakt.
meet je wel goed?
na thuiskomst een uurtje wachten en dan meten, die waarde vergelijken met de waarde die je de volgende ochtend meet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan