Problemen met kettingschakel

82dt

MF veteraan
26 apr 2004
1.305
2
Adegem, BELGIE
Hallo iedereen,

Ik heb voor m'n husqvarna een nieuwe DID ketting gekocht (520 VX). Ze was wat te lang en daarom heb ik ze ingekort. Toen ik de ketting wou sluiten met de bijhorende schakel (met zo'n plaatje die er over schuift en dus niet klinken), liep dit helemaal niet zo vlot als ik verwacht had.

Ik heb vanalles geprobeerd maar het lukte maar niet vlot (wellicht doordat het plaatje niet voldoende over de schakel kon schuiven) en toen is het plaatke kapot gesprongen.

Nu m'n belangrijkste vraag: a) wat heb ik fout gedaan? en b) kan ik zo'n plaatje afzonderlijk aankopen of moet ik terug een volledig sluitschakel kopen.

Wellicht zijn het niet de correcte benamingen allemaal dus daarom hieronder een pic
full
 
Een visje op een dikke 1 cilinder.....

Zal heus wel gaan hoor, of denk je dat zulke dikke kettingen ook voor brommers zijn ?

Zo'n visje gaat nergens heen.

Benieuwd of er ook maar 1 iemand is op MF die wel eens meegemaakt heeft dat een visje los schoot door brute kracht (niet door slecht onderhoud)

Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt in ieder geval, en ik heb het ook nog nooit gehoord.
 
Tja, de oude ketting was ook met dit systeem. Dus ik heb voor de nieuwe ketting hetzelfde gekozen...
Wat bedoel je met plat drukken?
Dus best terug zo'n complete schakel kopen of kan het 'visje' apart gekocht worden?
 
Met de waterpomptang het plaatje goed tegen de schakel drukken, en dan het visje erop wippen. Doe ik ook altijd met de waterpomptang.

Voor zover ik weet is het een compleet setje. Je zult ze ook wel los kunnen krijgen, maar dan zal het denk ik net zo duur zijn als de complete schakel.
 
Zal heus wel gaan hoor, of denk je dat zulke dikke kettingen ook voor brommers zijn ?

Zo'n visje gaat nergens heen.

Benieuwd of er ook maar 1 iemand is op MF die wel eens meegemaakt heeft dat een visje los schoot door brute kracht (niet door slecht onderhoud)

Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt in ieder geval, en ik heb het ook nog nooit gehoord.


het is meer dat deze motoren (erg vaak) een kettinggeleider hebben waar de ketting doorheen loopt. Wanneer je met een visje werkt is de kans aanwezig dat je met achteruit lopen het visje van de schakel drukt wanneer het door de geleider loopt, en dat merk je pas als je ketting ergens op straat ligt, of erger
en ja dat kan ook met een 50cc brommer gebeuren (been there done that, sindsdien geen visjes meer)
 
het is meer dat deze motoren (erg vaak) een kettinggeleider hebben waar de ketting doorheen loopt. Wanneer je met een visje werkt is de kans aanwezig dat je met achteruit lopen het visje van de schakel drukt wanneer het door de geleider loopt, en dat merk je pas als je ketting ergens op straat ligt, of erger
en ja dat kan ook met een 50cc brommer gebeuren (been there done that, sindsdien geen visjes meer)

Ja hoor, als je met een tang dat ding er amper op krijgt zal hij er in een geleider zo af floepen...
 
Dus jij rijdt met een kettinggeleider rond met uitstekende delen gelijkend aan een schroevendraaier? Of een gigantisch niet uitgelijnde ketting?
(Ik ga er namelijk van uit dat je uit eigen ervaring spreekt.)


nee een redelijk uitgesleten kettinggeleider, zoiets als dit:
$T2eC16V,!yUE9s6NElrzBQo-kV6uUg~~60_57.JPG


dan kan het visje de zijkant of onderkant meepakken en er zo aflopen
 
Ik vermoed dat je het visje hebt willen openbuigen?
Anders is het misschien maar goed dat hij gebroken is, dat hoort namelijk niet zo makkelijk te gaan :N
Zoals gezegd erop leggen en met een tang doorschuiven.
Nieuwe sluitschakel halen en nog eens proberen :Y
 
Oja dat klopt. Waarschijnlijk heb je inderdaad dat visje uit elkaar gebogen.

Er zit niet voor niets een sleufgat in dat visje. Dan zit ie er al bijna voor de helft op. Dan zet je de waterpomptang op een pen en de ronding van het visje, en dan klikt ie er zo op.
Een soepele klik betekend bijna altijd dat ie goed in de sleufjes zit.
 
Naarmate de ketting slijt komt er meer speling op de schakels, waardoor het visje er af kan springen.


Heb jij enig idee hoeveel decennia dit systeem al met veel succes word toegepast? En persoonlijk vraag ik me af hoe ver een ketting zou moeten slijten wil het visje eraf komen?

Iedereen die hier tikt dat een 'visjesschakel' niet goed zou werken kan maar beter ver uit de buurt van motoren blijven. Mocht er uberhaubt een visje af springen, dan heeft dat een verdomd goede reden.
Die foto van die kettinggeleider bijvoorbeeld, daar kan ie gewoon tegen tot op bepaalde hoogte natuurlijk. Want als een geleider al zover uit is gewoont dan is de ketting ook wel aan vervanging toe (geweest)

Terugkomend op het onderwerp;
Inderdaad, de schakel opbouwen en monteren, en dan met een waterpomptang eroverheen de sluitschakel samendrukken zodat de juiste positie ontstaat om het beruchte visje op z'n plaats te kunnen schuiven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan