Hoelang mag motor zonder koelvloeistof staan?

KeesH

MF veteraan
29 jul 2006
3.393
431
Hallo heren/dames,

Gisteren heb ik de koelvloeistof van de motor afgetapt. Daarna de radiator eraf gehaald, nu heb ik mooi ruimte om e.e.a. schoon te maken. Mijn vraag is hoe lang ik het motorblok en koelsysteem (radiator) zonder koelvloeistof mag laten staan. I.v.m. o.a. corrosie (aluminium). Kan het kwaad dat deze een week zonder koelvloeistof staan?

Gr. Kees
 
De corrosie onstaat juist door koelvloeistof. Of eigenlijk door het gebruik van verschillende metalen in het koelsysteem. Als je er water in zou doen, in plaats van koelvloeistof, dan heb je meer kans op corrosie, omdat er in de koelvloeistof stoffen zitten die de corrosie tegen gaan.

Op het contactvlak tussen twee verschillende metalen ontstaat altijd een klein electrisch stroompje, wat zorgt voor corrosie tussen de twee contactvlakken.

In een koelsysteem zitten geen twee verschillende metalen tegen elkaar aan, er zitten rubberen slangen tussen. Maar water geleidt stroom, dus in feite zorgt het water er dan weer voor dat de verschillende metalen wel met elkaar in contact staan. Dus krijg je weer corrosie.

Als de ontwerpers het goed hebben gedaan, dan zijn alle metalen in het koelsysteem hetzelfde. Maar het is vrijwel onmogelijk om het koelsysteem van 1 metaal te maken.

Dus worden er in de koelvloeistof stoffen toegevoegd die de geleiding verminderen, waarmee ook de corrosie wordt geminimaliseerd.

Als er helemaal geen water of andere vloeistof in het koelsysteem zit, dan kan er geen stroompje lopen. De binnenkant van het koelsysteem corrodeert dan dus niet, of in ieder geval niet erger dan de buitenkant van het koelsysteem.

Galvanische corrosie: Corrosie - Wikipedia
Elektroforese: Elektroforese - Wikipedia
 
Laatst bewerkt:
Het koelsysteem van een motor bestaat hoofdzakelijk uit aluminium. Met hier en daar een verzinkte (gegalvaniseerde) stalen buis er tussen.

Die buis moet verzinkt zijn, omdat de galvanische corrosie tussen aluminium en zink erg klein is. Als de buis niet verzinkt was, dan was de galvanische corrosie veel groter geweest.

Krab dus niet de aanslag uit de stalen buizen. Want als je door de zinklaag heen krabt, ga je versneld last van corrosie in je systeem krijgen.
 
Dank voor jullie reacties.

Wel grappig, want was onlangs bij de lokale motorzaak en de monteur daar zei dat het voor de keramische afdichtingen in de pomp beter was dat er koelvloeistof op zou zitten. Dit antwoord kreeg ik nadat ik had aangegeven dat ik de motor ca. 1 maand droog wilde laten staan i.v.m. onderhoud (o.a. kleppen stellen)....
 
Dacht je dat sloperijen( of het nu auto of motor is, netjes vloeistof in hun blokken laten zitten, en nieuwe pompen, liggen ook jaren droog, laat je niet bang maken...blokken lijden er nietsvan
 
Nee, dat was ook de 'verwarring' die ik had... maar ik vraag het liever eerst van tevoren, voordat ik aannames ga doen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo heren/dames,

Gisteren heb ik de koelvloeistof van de motor afgetapt. Daarna de radiator eraf gehaald, nu heb ik mooi ruimte om e.e.a. schoon te maken. Mijn vraag is hoe lang ik het motorblok en koelsysteem (radiator) zonder koelvloeistof mag laten staan. I.v.m. o.a. corrosie (aluminium). Kan het kwaad dat deze een week zonder koelvloeistof staan?

Gr. Kees
Een week?

No problemo.

Wat je sowieso gaat doen, straks, is de boel eens lekker doorspelen. Daarna gaat er de juiste KVS in, en kun je weer lekker rijden :Y
 
Was al begonnen met het doorspoelen moet nieuwe verse koelvloeistof. Had toch genoeg. Was niet zeker van doorspoelen met kraanwater... ivm kalk.
 
Laatst bewerkt:
Goeie zet, iedereen op het Internet is immers een expert!

Was ook al, zoals in mijn vorige post te lezen, bij de lokale motorboer geweest om advies in te winnen. Echter, ik ben me ervan bewust dat sommige mensen overtuigd zijn van hun gelijk terwijl dit soms niet zo hoeft te zijn. Ik laveer er tussendoor en trek onder aan de streep mijn eigen conclusies.

Dank voor je intelligente en waardevolle bijdrage!
 
Laatst bewerkt:
Was ook al, zoals in mijn vorige post te lezen, bij de lokale motorboer geweest om advies in te winnen. Echter, ik ben me ervan bewust dat sommige mensen overtuigd zijn van hun gelijk terwijl dit soms niet zo hoeft te zijn. Ik laveer er tussendoor en trek onder aan de streep mijn eigen conclusies.

Daarbij vrolijk alles negerend wat je niet in jouw mening ondersteund en alles wat dat wel doet voor waarheid aannemen. Is ook een strategie, maar of die zo succesvol is?
 
Heb het idee dat hij mensen over 1 kam scheert....

Dat is wellicht waar, ik zag dit weer als het zoveelste de-expert-vertelde-zus-maar-volgens-mij-is-het-zo-wat-vinden-jullie-topic, wat 9 van de 10 keer betekent dat iemand graag wil horen dat hij geen geld hoeft uit te geven en daar bevestiging in zoekt en alle antwoorden die vertellen dat het toch echt is zoals de expert vertelde, gewoon negeert want die komen niet in het straatje te pas.

Wellicht ben jij nummer 10 waar dat niet op van toepassing is :)
 
Dat is wellicht waar, ik zag dit weer als het zoveelste de-expert-vertelde-zus-maar-volgens-mij-is-het-zo-wat-vinden-jullie-topic, wat 9 van de 10 keer betekent dat iemand graag wil horen dat hij geen geld hoeft uit te geven en daar bevestiging in zoekt en alle antwoorden die vertellen dat het toch echt is zoals de expert vertelde, gewoon negeert want die komen niet in het straatje te pas.

Wellicht ben jij nummer 10 waar dat niet op van toepassing is :)

Reken maar. Ik wil gewoon goed advies en heb 1 monteur gevraagd. Echter, vind ik zijn antwoord een beetje 'rammelen'. Daarom second opinion. Heeft niets met geld te maken (spoel niet voor niets nieuwe koelvloeistof door de plee doorspoelen).

Dus..
 
Laatst bewerkt:
De corrosie onstaat juist door koelvloeistof. Of eigenlijk door het gebruik van verschillende metalen in het koelsysteem. Als je er water in zou doen, in plaats van koelvloeistof, dan heb je meer kans op corrosie, omdat er in de koelvloeistof stoffen zitten die de corrosie tegen gaan.

Op het contactvlak tussen twee verschillende metalen ontstaat altijd een klein electrisch stroompje, wat zorgt voor corrosie tussen de twee contactvlakken.

In een koelsysteem zitten geen twee verschillende metalen tegen elkaar aan, er zitten rubberen slangen tussen. Maar water geleidt stroom, dus in feite zorgt het water er dan weer voor dat de verschillende metalen wel met elkaar in contact staan. Dus krijg je weer corrosie.

Als de ontwerpers het goed hebben gedaan, dan zijn alle metalen in het koelsysteem hetzelfde. Maar het is vrijwel onmogelijk om het koelsysteem van 1 metaal te maken.

Dus worden er in de koelvloeistof stoffen toegevoegd die de geleiding verminderen, waarmee ook de corrosie wordt geminimaliseerd.

Als er helemaal geen water of andere vloeistof in het koelsysteem zit, dan kan er geen stroompje lopen. De binnenkant van het koelsysteem corrodeert dan dus niet, of in ieder geval niet erger dan de buitenkant van het koelsysteem.

Galvanische corrosie: Corrosie - Wikipedia
Elektroforese: Elektroforese - Wikipedia
Water is geen geleider verontreinigingen wel.
 
Een week?

No problemo.

Wat je sowieso gaat doen, straks, is de boel eens lekker doorspelen. Daarna gaat er de juiste KVS in, en kun je weer lekker rijden :Y

Hallo Martell,

En een maand? Of 2 maanden? D.w.z. lekker rustig aan met het grote onderhoud...

Gr. Kees
 
Laatst bewerkt:
Let er wel op dat er geen muizen de intrek nemen in de open buizen ;) Zeker in de winter zoeken ze fijne plekjes om te slapen.

Voor de rest ken ik geen redenen waarom een koelsysteem niet langere tijd leeg kan staan.

Ik denk dat ik persoonlijk liever een voertuig zonder koelvloeistof weg zou zetten als die meerdere jaren stil zou staan dan met de KVS.

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan