Oude motorbanden definitief vullen

Ragp

Die hard MF'er
19 sep 2009
399
0
Voor een projectje zoek ik een manier om de banden van een tiental motoren definitief gevuld te krijgen.

Het gaat om motoren die voor de show ergens staan en onklaar zijn gemaakt. Er hoeft dus niet mee te kunnen worden gereden, maar op dit moment lopen de banden leeg omdat ze poreus zijn. Wat ik zoek is een manier om de banden hard te houden.

Iets waar ik zelf op was gekomen zijn deze Bib-mousse banden van Michelin, maar dat wordt bezig prijzig voor een tiental motoren en ik weet ook nog niet of ze de juiste maten hebben:

89-1.jpg


Een ander idee is misschien iets van purschuim, maar ik ben bang dat dat erg knoeien wordt en lastig inschatten hoeveel erin moet. Laat staan een goeie manier om het erin te krijgen.

Iemand met suggesties?
 
ik zou het proberen met een binnenband.
Velg + buitenband en binnenband , ventiel eruit draaien...volpurren en ventiel erin draaien.
Wel ff latex handschoenen oid aantrekken :) En.. uit laten harden terwijl de band niet op de grond rust natuurlijk.
 
Is die plakzooi voor in de band niet een optie? Sluiten de banden weer goed af, en een aantal tiental bandjes financieel nog te overzien.
Geen montage kosten etc...
 
binnenband plus stikstof? Alleen is het gebruik van stikstof wat omstreden lees ik hier en daar, maar om de discussie wat aan te zwengelen, bij deze _O-

Of busje pur van de bouwmarkt erin leeg spuiten. Mocht je hiertoe overgaan, wel ff op video vast leggen :Y
 
Laatst bewerkt:
als ge het niet meer wit, pur en kit!

met stikstof zal de band alsnog over tijd gewoon leeglopen, lucht bestaat al voor een overgroot deel uit stikstof.

Ventiel eruit, pur erin ventiel er terug op, leuk expiriment en wie weet, werkt het :)
 
Er is vast ergens te vinden hoeveel volume vergroting je krijgt met X-hoeveelheid pur.

Je moet alleen wel eventjes rekening houden met het probleem dat pur niet uithard zonder h2o. Het kan dus zijn dat het niet uithard IN de band omdat die vrij droog zijn van binnen.
 
Hmm ja, het wordt sowieso even experimenteren voordat ik met de eerste echte band begin.

Met pur ben ik alleen bang dat het zich niet gelijk verspreidt in de band. Dan ook nog de vraag of het inderdaad uithardt en of het dan niet ergens tussen de band en velg eruit drukt. Daarom misschien maar een binnenband gebruiken.

Het lijkt me mooi als zo'n mousse als van Michelin ook gewoon vloeibaar te halen is en uithardt zonder dat het extreem in volume toeneemt zoals pur.
 
Ventiel uitboren en in twee keer volgieten met gietmortel, 1 keer met ventiel bovenaan en twee dagen later met ventiel onderaan, banden eerste week wel vrij van de grond laten.
 
Laatst bewerkt:
waarom spuit je ze niet gewoon vol met water. komt overal en heeft voldoende draagkracht voor het showen van de fietsen. vullen zou ik doen met een T-stuk en 2 kranen. op kraan 1 sluit je het water (of welke andere vloeistof die je wilt) aan met de andere kraan dicht. dan pers je water er in en bouwt er luchtdruk op in de band. dan zet je water dicht en de ontluchting open zodat de luchtdruk er uit kan. desnoods een paar keer herhalen en er blijft erg weinig lucht over in de band. dit alles natuurlijk met het ventiel aan de bovenkant. dan zet je het geheel op druk met vloeistof en laat je het zo. als de lucht nog ontsnapt geen probleem doe je er weer vloeistof bij. na een tijdje blijven ze dan prima rond. met vloeistof in de band heb je geen druk nodig omdat het niet samendrukbaar is.
andere optie is een houten ring in delen om de velg heen. dat bied ook voldoende weerstand om te dragen en het optisch mooi te houden zonder druk.
 
binnenband plus stikstof? Alleen is het gebruik van stikstof wat omstreden lees ik hier en daar, maar om de discussie wat aan te zwengelen, bij deze _O-

Of busje pur van de bouwmarkt erin leeg spuiten. Mocht je hiertoe overgaan, wel ff op video vast leggen :Y
Ik vul banden van mijn klanten met een special mix; 75% stikstof. Zonder extra kosten.

Service van de zaak :Y

En ze rijden er mee, net als al die jaren voorheen *O*
 
waarom spuit je ze niet gewoon vol met water.
Omdat de banden poreus zijn?
komt overal en heeft voldoende draagkracht voor het showen van de fietsen. vullen zou ik doen met een T-stuk en 2 kranen. op kraan 1 sluit je het water (of welke andere vloeistof die je wilt) aan met de andere kraan dicht. dan pers je water er in en bouwt er luchtdruk op in de band. dan zet je water dicht en de ontluchting open zodat de luchtdruk er uit kan. desnoods een paar keer herhalen en er blijft erg weinig lucht over in de band. dit alles natuurlijk met het ventiel aan de bovenkant. dan zet je het geheel op druk met vloeistof en laat je het zo. als de lucht nog ontsnapt geen probleem doe je er weer vloeistof bij. na een tijdje blijven ze dan prima rond. met vloeistof in de band heb je geen druk nodig omdat het niet samendrukbaar is.
andere optie is een houten ring in delen om de velg heen. dat bied ook voldoende weerstand om te dragen en het optisch mooi te houden zonder druk.
 
Als het geen binnenband heeft zou ik water zeker niet doen. Als je na een paar jaar nieuwe velgen kan gaan zoeken omdat de oude doorgerot zijn voel je je ook zo lullig. Ik zou iets massief rubbers zien te vinden
 
pur werkt prima.
het teveel aan pur komt er vanzelf via het open ventiel weer naar buiten.
wil je niet op je velgen knoeien, dan doe je een slangetje aan je ventiel.
wil je dat het goed verspreid in de band, dan maak je een 2e ventiel tegenover de andere.
zou er wel een binnenband in doen.
 
Laatst bewerkt:
daarom schreef ik ook elke andere gewenste vloeistof. zo kan pure glycerine prima werken. tast gen velgen aan tast geen rubber aan maar niet iedereen heeft het beschikbaar en op druk brengen is voor de meesten ook wat lastiger thuis te doen. en poreus zijn van rubber is dan ook geen probleem. voordat glycerine er uit komt moeten er scheuren in zitten. dat spul is namelijk best stroperig en het verdampt op kamertemperatuur nauwelijks.
 
Zoals al gezegd, pur werkt prima, als je bang bent, dat het niet uithardt, doe je eerst een klein beetje water in de band en verdeelt dat. Er is maar weinig water voor de uitharding van pur nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan