motorblok Boldor 900F2 reviseren

ocordilia

Rookie
17 sep 2013
23
0
Zeewolde
hallo allemaal,

ik heb een Honda Boldor geërfd en ga heb helemaal uit elkaar halen en mooi maken.
ik heb het aardig uit elkaar maar, zie foto's.

het volgende probleem doet zich nu voor, ik heb de kop gedemonteerd maar de rest krijg ik niet uit elkaar.

weet iemand nu hoe verder? en heeft iemand een garage handboek liggen wat hij kwijt wil?

ik hoor het graag

Oscar Cordilia
full
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop dat je nu geen werkende, klassieke Honda tot op het laatste boutje uit elkaar stript zonder decumentatie of foto's hoe de boel straks weer terug moet? Want ik kan je alvast melden: Er zijn er meerdere die dat gedaan hebben, en die projecten eindigen op Marktplaats onder het kopje: "Partij Honda onderdelen".

Laten we voorop stellen dat je een motorblok reviseerd als het nodig is (wat bij Honda niet vaak voorkomt). Ik moet (mag) mijn motorblok nu uit elkaar halen voor een kapot lager van de uitgaande as. Kosten lager? €20

Mijn eerste bestelling is de deur uit: €400 Daaronder vallen: (Originele) pakkingen, keerringen, speciale gereedschappen (vliegwieltrekker), en origineel werkplaatshandboek in budgetvorm.

Tweede bestelling volgt na meten van lagerspelingen. Ik kan je vertellen dat ik er heel veel zin in heb. Ik moet enkel nog even een werkbank bouwen in m'n schuur van twee meter breed, die groot en sterk genoeg is om dat blok op te zetten.
 
Laatst bewerkt:
dit project is inderdaad leuk hoor.

ik heb heel veel foto's gemaakt en ik moest het uit elkaar halen omdat mijn primaire ketting rammelde, niks aan te doen. ik kan redelijk wat maar niet alles.
ik dacht als ik het toch die ketting moet vervangen dan controleer ik ook alles maar.
deze eindigt ook niet op marktplaats hoor, hij komt hoe dan ook weer in elkaar te zitten, hou je op de hoogte.

Oscar
 
Waarschijnlijk loop je nu tegen het probleem aan dat de cilinders er dus niet af willen.
Dit komt omdat de tapeinden open in de buitenlucht liggen, hierdoor zijn ze roestig en is er allemaal rotzooi bij in gekomen.
Tevens willen de geleidings duvels van het cilinderblok behoorlijk vasthoudend zijn.
Een boel kruipolie (en dan geen WD40, dat is alleen goed voor smeren en poetsen) en voorzichtig het cilinderblok met een houten blok en een hamer omhoog tikken.
Dit vooral met beleid, voordat je het weet sla je er een hoek van de koelvinnen af en dat is zonde.
Uiteindelijk heb ik bij die van mij heel voorzichtig een hele dunne schroevendraaier tussen cilinderblok en carter getikt, wel zo dat hij het pasvlak niet beschadigd.
Uiteindelijk is hier een heleboel geduld mee gemoeid, je kunt er zo twee weken mee bezig zijn.

En zoals hierboven gemeld, zie dat je een werkplaatshandboek te pakken krijgt. Hier staat een heleboel nuttige info in en weet je precies wat wel en niet te doen.
Hier staat ook in hoe je het blok uit en weer in elkaar krijgt in de juiste stappen.

Mocht je verder vragen hebben dan hoor ik het wel, heb vorig jaar een compleet blok uit elkaar gehad en de hele zomer alweer mee gereden.
 
oke Peet3kabo,

bedankt voor de info, ik ga weer eens proberen wat te doen

ik heb trouwens inmiddels een garage handboek digitaal, hier wordt een hoop duidelijk mee dat klopt wel

ik hou jullie op de hoogte

Oscar
 
nou ben net bezig geweest alles een beetje schoon te maken, alles zit behoorlijk onder de drap en bende maar redelijk schoon gekregen.

ik ben erachter gekomen dat een nokje onder in de blok op de onderste plaat waar de spanner tegenaan zit er niet in zit, deze is afgebroken denk ik, raar gedoe, nu even uitzoeken of het zonder kan, misschien was dit de oorzaak van de tikkend geluid. ik zit nu even achter de pc, even kijken of ik de foto's er nu op krijg.
 
nee dat niet,

ik had een rammelend geluid aan de onderzijde, ik denk dat ik weet waarom maar als de bende open is geweest moet je wel nieuwe set pakking aanschaffen het weer lekvrij dicht te maken
 
Je kunt de onderzijde meestal toch ook openen zonder dat je de bovenkant eraf haalt?
Dan zou ik dat eerst doen om te kijken naar je primaire ketting zoals je zij.
de onderkant zit meestal ook nog dicht met vloeibare pakking. Misschien met er wel een zijdeksel af maar dat zou ik zo niet weten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan