12V AC gelijkrichten geeft 47V DC??

raf_1220

Die hard MF'er
25 jul 2011
298
0
Kallo
Hallo allemaal,
voor mijn GasGas EC200 heb ik LED pinkers en een belastings onafhankelijk knipperrelais gekocht. Echter is de boordspanning 12V AC (varieert van 12 tot 13,2V). Daarom dus een gelijkrichter gefabriceerd volgens dit schema. Echter meet ik tot 47V DC (!) op de uitgang van de gelijkrichter. De spanningsregelaar mag maximum 35V DC binnenkrijgen dus deze wordt heel heet en geeft geen spanning aan de uitgang. In theorie is dit onmogelijk aangezien 12V AC maximum 17 V DC (spanningsval over diodes verwaarloosd) kan worden. Ik zou niet weten hoe dit komt en hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen. Zou het bijvoorbeeld kunnen dat een gewone multimeter enkel AC op 50 Hz kan meten en dat ik dus de boordspanning foutief meet? Alhoewel als de boordspanning veel meer dan 12V AC zou zijn dan zouden mijn voor en achterlicht al gesprongen moeten zijn wat niet het geval is.
m.v.g en alvast bedankt, Raf
 
Ik weet niet wat je allemaal aan het doen bent, ikheb er niet veel verstand van. Maar volgens mij is de boordspanning altijd 12V DC en geen AC.
DC is direct current/gelijkstroom. AC is wisselstroom.
 
Bedankt voor de snelle reactie's! Het is een enduro en de boordspanning is zeker ac en geen dc. Dit komt bij enduro's wel vaker voor. Als het DC was, was er helemaal geen probleem geweest. Ik heb DC nodig omdat de leds en het pinkerrelais op dc werkt.
 
Laatst bewerkt:
Hier wordt een denk- en een meetfout gemaakt.

Die 12 V wisselspanning is dus effectief en zoals je zelf al aangeeft is de topwaarde daarvan die 17 V. Dit is wel bij volle belasting. Onbelast kan dat een stuk hoger zijn.

Sluit eens op de uitgang van je spanningsspoel een voltmeter aan op AC-bereik terwijl de verlichting aan is. Die zal dan aardig in de buurt van de 12 tot 13 V zijn. Dit aangesloten op jouw schema zal voor de spanningsregelaar dan ongeveer 16 V DC zijn. Hiermee zal de schakeling wel moeten werken.

Dit houdt dus in dat je altijd met verlichting aan zal moeten rijden.
 
Er zit (origineel) geen accu in.
@Jaap, die 12 tot 13.2 V AC heb ik gemeten met enkel het standlicht aan (dus constante belasting, heel klein lampje van 5W denk ik) en toen ik 47V dc mat (over de gelijkrichter) heb ik direct daarna nog eens de ingang van de gelijkrichter gemeten en die bleef gewoon tussen de 12 en 13 V ac ...
edit: ik begrijp nu pas dat je bedoelt om een belasting op de dc spanning aan te sluiten? De dc spanning zal enkel dienen voor de pinkers, de andere verlichting blijft gewoon op ac werken, dus meestal zal er helemaal geen belasting zijn. Het bizarre is dat ik 12V ac aansluit op de gelijkrichter (waar een elco over staat aan de DC zijde), en dat er tot 47V dc uitkomt. Belast of onbelast zou toch niet mogen uitmaken voor de uitgangsspanning van de gelijkrichter? Dat de spanning een beetje kan zakken bij een zware belasting kan ik begrijpen, maar stijgen als er geen belasting is??
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reactie's! Het is een enduro en de boordspanning is zeker ac en geen dc. Dit komt bij enduro's wel vaker voor. Als het DC was, was er helemaal geen probleem geweest. Ik heb DC nodig omdat de leds en het pinkerrelais op dc werkt.
Wisselt die AC niet zo snel dat als je er led op aansluit je ze niet eens ziet flikkeren? Was bij mijn moto iig wel zo.
 
@ RockyK: dat klopt, maar ik weet niet of het pinkerrelais tegen ac kan. En dacht eens gehoord te hebben dat dit de levensduur van de leds niet ten goede komt? Daarom liever dc zoals voorgeschreven.
 
Laatst bewerkt:
Zou kunnen dat het toch geen kwaad kan voor de leds, maar het electronische (belastingsonafhankelijke) pinkerrelais heeft echt wel dc nodig denk ik. Of kan ik daar gewoon ac opzetten, als de fabrikant dc zegt? Lijkt me geen goed idee.
 
dat is wat de gelijkrichter doet... (4 diodes, bruggelijkrichter) Het probleem is dat ik tot 47 V dc krijgt terwijl dit theoretisch maximum 17 kan zijn en mijn spanningsregelaar max 35V aan de ingang mag hebben
 
En als je nou eens een goedkope tweedehandse spanningsregelaar koopt van een willekeurige motor.

Kwa aansluiten is dat heel makkelijk en die dingen zijn er echt op gemaakt om warmte af te voeren. Zo krijg je dus een normaal veelvoorkomend systeem ipv een zelf inelkaar geprutst iets.
 
Die zijn toch voornamelijk voor 3-fasige alternatoren? Komt daar wel 12V dc uit als je er 12v ac insteekt? die dingen krijgen normaal gezien ac spanningen van rond de 70V ac binnen. Ik wil gewoon 12 V ac gelijkrichten (voor enkel de pinkers), daarvoor heb je geen grote spanningsregelaar nodig die een batterij kan opladen, alle lichten kan voeden en alle andere dingen op een gewone moto voorziet van 12V dc.
En het zelf ineen knutselen maakt het juist wat leuker ;) zeker als het uiteindelijk ook werkt.
 
Zet eens een weerstand van 33 Ohm 10W over de elco en meet dan nog eens.
Je gaat nu elke spike/ piekspanning die uit de magneetspoel komt omzetten naar gelijkstroom die je gaat stapelen in de elco.
Een andere mogenlijkheid is het monteren van een grote zenerdiode over de gelijkstroom zoals dat gedaan wordt bij oude engelse motoren. o.a. Triumph

$(KGrHqN,!h0E+0rwvklUBQH+nSzkwQ~~60_35.JPG
 
Laatst bewerkt:
De onbelaste uitgangsspanning van een bruggelijkrichter is bij een sinusvormige ingangsspanning ongeveer 1,4 maal de effectieve waarde van de ingangsspanning.
Dus zou je sinusvormig signaal rond de 33 volt moeten wezen onbelast !
 
Laatst bewerkt:
@ VonDutch, dat zou inderdaad een verklaring kunnen zijn! :}
Ik laat iets weten als ik de weerstand heb geplaatst
@blade4fun, in theorie klopt dat, maar ik meet toch max 13.2V hoor, waarschijnlijk ligt het zoals VonDutch suggereert aan piekspanningen die zich opstapelen in de condensator.
 
misschien eens met een oscilloscoop meten , of een echte AC voltmeter .
Die dikke zener wordt ook bloedheet vrees ik .

Welk type stabilisator heb je gebruikt ? Neem aan de S type en wel gekoeld toch ?

PS waar hang je eigenlijk de massa aan ? aan het frame ? dit ivm met boordspanning AC ?
 
Laatst bewerkt:
Probleem is dat ik geen oscilloscoop heb, maar ik ben er redelijk zeker van dat het 12V ac is want anders zou het achterlampje en de koplamp toch al gesprongen zijn? Als spanningsregelaar heb ik inderdaad de 78S12. Als je met gekoeld een externe heatsink bedoelt is hij niet gekoeld, ik heb hem gewoon zoals de linkse afbeelding (zie link). Ik zal asap eens in het boekje van de multimeter kijken om te zien of hij ook andere frequentie's dan 50 Hz kan meten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan