kruktap van sv650 overleden?

Mark88

MF'er
14 jun 2007
54
0
Rottum (Gn)
Beste techneuten,

ik zou graag wat advies willen over de staat van deze kruktap. Big end lager is er uit geknald. Motor gelijkt gestopt, maar desondanks toch wat sporen op de kruktap. Ik vrees het ergste, maar wat denken jullie? Is de krukas overleden?

Foto 1: gezonde kruktap

usdy.jpg


Foto 2: beschadigde kruktap

i3nc.jpg


Foto 3: beschadigde kruktap met drijfstang

0t9w.jpg
 
Laatst bewerkt:
krukasas is overleden.
reparaties zoals opspuiten geven meestal geen goed resultaat.
soms is het alleen het lagerschaalmateriaal wat aan de kruktap zit gesmeerd.
polijsten wil dan wel eens helpen.
 
op die laatste foto... WAAR is je lager schaal gebleven?!
Of is je schaal gaan draaien in de lagerkap?

lagerschalen zaten nog vast op de kruktap. Heb van de lagers zelf geen foto's maar kan ze vanavond wel posten.

@bananeman100: polijsten ga ik proberen. mss levert het wat op. resultaat post ik hier binnenkort.


Allemaal alvast bedankt voor de reacties :}
 
Laatst bewerkt:
polijsten zou ik niet proberen.

zelf ook dit probleem gehad, te veel opt achterwiel gereden. dan zakt de olie naar de bak en hoest die het niet meer op.

mijn lagers waren toen ook binnen no-time tot op het koper versleten. opspuiten en laten slijpen vond ik niet rendabel dus maar een nieuw blok gekocht.

maar dit ziet er aardig overleden uit :N
 
Laatst bewerkt:
dan denk ik dat de link op ebay die gestuurt is door BEEMERRACER absoluut geen verkeerde
optie zou zijn.

en voor de volgende x, in die blokken kan je beter ff 2 extra scheutjes teveel olie gooien. kan absoluut geen kwaad.
 
Nee zeker geen action olie, gewoon goede Putoline (We zitten in de wegrace dus cheap olie komt er niet in)

Maar anyhoer

De krukas is geregeld, de duitser gaat hem leveren voor 100,-

mannen bedankt voor de hulp en de tip!!!!

Groetjes Martin
 
polijsten zou ik niet proberen.

zelf ook dit probleem gehad, te veel opt achterwiel gereden. dan zakt de olie naar de bak en hoest die het niet meer op.

mijn lagers waren toen ook binnen no-time tot op het koper versleten. opspuiten en laten slijpen vond ik niet rendabel dus maar een nieuw blok gekocht.

maar dit ziet er aardig overleden uit :N

100 euro reparatie is duurder dan een ander blok?
 
100 euro reparatie is duurder dan een ander blok?

Op de lange termijn? Ja.

Heb nog nooit gekozen voor reparatie in dit soort gevallen. Beetje zoeken en je kan heus wel voor €100/€150 een andere krukas scoren op ebay.

Als ik een krukas tegenkom met loopsporen erin mocht ik een blok uit elkaar halen voor iets anders dan een probleem met een kruktap, dan is dat vaak al een indicatie dat er een big-end lager uit gaat lopen.

Ik denk dan ook niet dat de slijtage op de krukas een gevolg is van het kapot lopen van het big-end lager, maar meer dat deze slijtage zich in de loop van de tijd heeft opgebouwd. Dit soort sporen kom ik zoals gezegd ook wel eens tegen op een kruktap waar nog geen lager van kapot is gelopen, en andersom indien deze wel stuk is gelopen en er vrolijk een stukje mee door is gereden zitten er krassen over de gehele rondte van de kruktap.

Mijns inziens heeft TS zijn motor op tijd gestopt, maar interpreteert de slijtage op de kruktap als zijnde ontstaan tijdens het stuklopen van het big-end lager. Ik zie de slijtage op de kruktap meer als oorzaak van het stuklopen van het big-end lager, en niet andersom.

Maargoed, er zullen ongetwijfeld veel meer meningen hierover zijn. :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan