kruktap van sv650 overleden?

Mark88

MF'er
14 jun 2007
54
0
Rottum (Gn)
Beste techneuten,

ik zou graag wat advies willen over de staat van deze kruktap. Big end lager is er uit geknald. Motor gelijkt gestopt, maar desondanks toch wat sporen op de kruktap. Ik vrees het ergste, maar wat denken jullie? Is de krukas overleden?

Foto 1: gezonde kruktap

usdy.jpg


Foto 2: beschadigde kruktap

i3nc.jpg


Foto 3: beschadigde kruktap met drijfstang

0t9w.jpg
 
Laatst bewerkt:
Er zijn geen overmaat lagers leverbaar.

Ook niet bij een GOED revisiebedrijf?

Toen ik mn krukas weg bracht om te laten slijpen, werd er niet eens gevraagd naar het merk en type waar ie uitkwam, de beste man moest alleen de maten van de drijfstang weten en hij zocht zelf alles bij elkaar.

Maar het is mel wel opgevallen dat er nogal verschil in zit wat revisiebedrijven kunnen, en vooral willen...
 
Laatst bewerkt:
polijsten zou ik niet proberen.

zelf ook dit probleem gehad, te veel opt achterwiel gereden. dan zakt de olie naar de bak en hoest die het niet meer op.

mijn lagers waren toen ook binnen no-time tot op het koper versleten. opspuiten en laten slijpen vond ik niet rendabel dus maar een nieuw blok gekocht.

maar dit ziet er aardig overleden uit :N

dankje voor de tip!
zijn er soms motoren die hier lichtjes op voorzien zijn?
 
Ik zie de slijtage op de kruktap meer als oorzaak van het stuklopen van het big-end lager, en niet andersom.


zou goed kunnen. Speling van een paar mm zat tussen buitenkant vh lager en Big end vd drijfstang. Lagers zaten verder nog strak tegen de kruktap aan.
Misschien ook de reden dat er maar 1 Big end uit is, terwijl beide drijfstangen op dezelfde kruktap zitten. Maar goed, alles draaait zo hard rond dat er van alles kan gebeuren.
 
Hollo motormuizen.
Even reactie.
Het bigend lager wat stukgaat is bijna altijd van de liggende cilinder.
Waarom weet ik ook niet maar die van mijn sv had precies hetzelfde probleem.
Gekocht voor heel weinig met de mededeling dat er een tik inzat.
Is toch wel een zwak punt mijns inziens maar ja soms is een wheelie wel heel leuk.
Gr Eef
 
Beetje off topic: Krukas is idd heel hard materiaal, maar kan uit ervaring ook stuk. Zie hieronder krukas van GSX750. Motor liep na de knal nog steeds. :? Heb verder niet meer naar de oorzaak gekeken. Beter gezegd, alle krukas lagers waren aan gort.

[afbeelding]

Een krukas is helemaal niet van hard materiaal, waarschijnlijk oppervlakte gehard...
Ik heb in een auto een gegoten krukas gehad, die was helemaal niet hard..
 
Wat is er mis met het slijpen en polijsten van een krukas?
Waar denken jullie dat een krukas wel niet van gemaakt is?


Bij de meeste motorfiets krukassen is inderdaad alleen de buitenkant gehard. Deze laag is zo dun, dat deze niet te slijpen is. Oplassen werkt ook niet goed, doordat de nieuwe opgelaste laag los komt van de onderlaag. Er zijn wel draadjes hierover op mf te vinden, o.a. van een krukas van een vf100f, die weer stuk ging na oplassen.
 
Vraag me dan toch af hoe ze dat de eerste keer doen dan?
Want een krukas wordt gewoon gegoten en daarna op maat geslepen en dan worden de lagervlakken gehard.
 
Vraag me dan toch af hoe ze dat de eerste keer doen dan?
Want een krukas wordt gewoon gegoten en daarna op maat geslepen en dan worden de lagervlakken gehard.


Dat klopt en dat werkt ook prima, maar tijdens het oplassen veranderd de kristalstructuur van het metaal in de overgangszone tussen het originele metaal en het opgelaste metaal. In die overgangszone is het metaal bros, vandaar dat het opgelaste metaal weer losbreekt.
 
Waarom wat oplassen?

Als je zo'n krukas wegbrengt naar een revisiebedrijf wordt ie afgeslepen, eventueel opnieuw een oppervlakte harding, ding wordt gepolijst, en een paar andere lagers en je bent klaar!

Heb je weer een krukas die zo goed als nieuw is.


Voor een auto krukas gaat dat op, maar het schijnt bij krukassen voor moderne motorfietsen anders te liggen. Ik denk dat een metallurg het beter uit kan leggen dan ik het kan, maar het heeft te maken met materiaal eigenschappen, diktes van de hardingslaag etc. Bij een naar verhouding lompe auto krukas heb je meer speling, dan bij een motorfiets krukas, die zo licht mogelijk moet zijn, om de hoge toerentallen aan te kunnen.
 
Nu dat we toch bezig zijn over kruktappen.

Valt deze krukas van de gsxr1100W nog te redden?

Alle kruktappen zijn perfect behalve deze, volgens mij is dat kogeltje dat het oliekanaal afsluit los gekomen waardoor de druk wegviel?

Is echt 1 tap die kapot is.

Foto's:

kc46.jpg


87ia.jpg


m105s.jpg


pbr3.jpg


Benjamin
 
Voor het betere werk moet je een krukas eigenlijk laten nitreren.
Word hij heel hard en taai van maar het schijnt nogal kostbaar te zijn daarom gebeurd dit niet bij de fabrikant.
Nog beter is een gesmede krukas die gaan bijna nooit stuk.
Gr Eef
 
Volgens mij zijn alle moderne krukassen van motorfietsen gesmeed.

Althans als ik het fabricage filmpje van de gsx-r750W zie, wordt er goed op die krukas gestampt voor te vormen :Y
 
Laatst bewerkt:
Voor het betere werk moet je een krukas eigenlijk laten nitreren.
Word hij heel hard en taai van maar het schijnt nogal kostbaar te zijn daarom gebeurd dit niet bij de fabrikant.
Nog beter is een gesmede krukas die gaan bijna nooit stuk.
Gr Eef

Ik heb ooit eens een nokkenas laten maken voor mijn DR500, die was later door een gebrek aan olie ingesleten, ding laten verslijpen, en is toen ook gehard, ding was harder dan de originele. (hardheid laten meten op mn werk)

Oppervlakte harden is niet zo bijzonder...
 
Hoe hard zijn de meeste nokkenassen of krukassen?

Op het werk kunnen wij testen tot 60 of 65 HRC.

Wat ik persoonlijk aan dacht was om deze krukas met de laser op te lassen en dan op maat laten slijpen + harden.

Drijfstang zal ook veel zijdelingspeling hebben dus dat zou ook moeten aangepakt worden.

Maar in feite zit je met een oliefilm dus waarom zijn dan de kruktappen en lageringen ook zo hard?
 
Laatst bewerkt:
De beschadigingen.

Die zitten redelijk diep, zijn echt groeven.

Ik weet niet hoever die lagers kunnen afwijken van de bestaande maten.

Eerst maar zien of de krukas geen slingering heeft natuurlijk want die is wel serieus warm geworden op die plaats.

Drijfstang ziet er pekzwart uit.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zijn alle moderne krukassen van motorfietsen gesmeed.

Althans als ik het fabricage filmpje van de gsx-r750W zie, wordt er goed op die krukas gestampt voor te vormen :Y


Jouw krukas is voor zover ik het kan zien gegoten. Ik zie een relatief ruw oppervlak met afgeronde hoeken op de krukwangen. Een gesmede krukas is gladder en met scherpere hoeken.

Vergeet dus het oplassen maar, gietstaal wordt bros door het oplassen. Het opgelaste gedeelte zal er weer uitbreken.

Marktplaat, Ebay of Kapaza zullen betere resultaten bieden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan