Elektra, kabels, verbindingen en tangen topic

Abcxyz

MF veteraan
Donateur
19 nov 2011
15.757
23.569
Hier alle tips en trucs om de elektra van je motorfiets degelijk aan te sluiten.
 
Als je een goede persverbinding doorslijpt, moet deze massief koper zijn, zonder ruimtes ertussen.
Heb dit gezien bij 150mm² kabels, waar dit echt een vereiste is.
Hier heb je dan wel een goede perstang voor nodig.
Dat zijn geen kabels die op motoren gebruikt worden en die niet met de hier afgebeelde tangen worden aangezet.
 
Omdat ik het zat ben elke keer mijn zadel te demonteren en monteren wil ik een eenvoudige aansluiting maken voor mijn druppellader. Ik heb een paar van deze stekkers, mannelijk en vrouwelijk.
2-1mm-DC-Jack-Adaptor-2-1mm-DC-Plug-DC14-.jpg


Met een de ene kant een + en - naar de accu. En de andere stekker de kabeltjes van de lader. Kan dit veilig?
 
Nergens ruimte voor een waterdichte sigarettenplug ergens in de kuip zoals we die van een auto kennen?

En moet je zo vaak laden? :S mijn sv staat al een hele poos stil, als ik de lader er achter hang zegt deze dat de accu vol zit. Dat had ik het jaar ervoor ook, en het jaar daarvoor ook.

Heb je geen kut accu of slechte lading vanaf de motor?
 
Omdat ik het zat ben elke keer mijn zadel te demonteren en monteren wil ik een eenvoudige aansluiting maken voor mijn druppellader. Ik heb een paar van deze stekkers, mannelijk en vrouwelijk.[afbeelding]

Met een de ene kant een + en - naar de accu. En de andere stekker de kabeltjes van de lader. Kan dit veilig?

IIG altijd een zekering tussen zetten,
 
Kostenlos innerhalb Deutschland. 8-)

Kwaliteit heb ik ook geen idee.
Hij lijkt mij wel mooi compleet, maar geen idee of de juiste bekjes er bij zitten, vandaag de vraag.

Juiste bekjes zitten er bij, of de tang van kwaliteit is weet ik niet, ik ben ook ooit met een goedkope tang begonnen en die had nieuw al speling op de draaipunten waardoor de hulzen niet goed werden aangeperst dus dat is wel iets om op te letten.
 
jaja MF oma...

Voor de liefhebbers heb ik inmiddels een prijstechnisch wat meer gunstige oplossing weten te vinden die toch wel van zeer nette kwaliteit is. Direct linkje is spam, maar een plaatje niet:

full31317019.jpg


Kek setje 8-)
 
Alleen ter informatie en zeker niet ter navolging.

Hier in Vietnam worden alle kabels op de volgende manier aan elkaar verbonden.
Beide uiteinden worden in 2 bundeltjes draden gesplitst.
Elk bundeltje wordt in elkaar gedraaid.
Vervolgens worden de eerste 2 bundeltjes van beide kabels in elkaar gedraaid.
Idem met de andere 2 bundeltjes.
Tot slot worden beide bundels in elkaar gedraaid.
Ter afwerking wordt er ca. een halve rol isolatieband omheen gedraaid.

Dit doet men met vrijwel alle kabels: de 220 V. in de woning, telefoon- en internetaansluitingen, bij te bouwen electronica op de motor, alle te verlengen snoeren etc. Voor een nadere beschrijving en foto’s zie mijn Vietnam-topic:

FredVN in "Vietnam"

FredVN in "Vietnam"
 
Binnenkort ga ik mijn kabelboom opnieuw maken waar ik vorig jaar wat fouten in gemaakt heb maar heb een vraagje voor de netheid.

Als ik een lang draad vanaf de accu onder de achterbugas laat lopen naar de koplamp voor 12v, hoe sluit ik daar dan netjes halverwege een extra draad op aan? Kwestie van kabel doorknippen en een Y- verbinding solderen of zijn er nettere oplossingen?
 
Binnenkort ga ik mijn kabelboom opnieuw maken waar ik vorig jaar wat fouten in gemaakt heb maar heb een vraagje voor de netheid.

Als ik een lang draad vanaf de accu onder de achterbugas laat lopen naar de koplamp voor 12v, hoe sluit ik daar dan netjes halverwege een extra draad op aan? Kwestie van kabel doorknippen en een Y- verbinding solderen of zijn er nettere oplossingen?


Misschien is een solder sleeve een mooie oplossing, zoals terug te vinden in de uitvoerige post van 'PART 66'.
En dan dus de uitvoering die al voorzien is van extra derde draad.
Ik weet alleen niet in welke maten een dergelijke oplossing beschikbaar is.


Of natuurlijk een snijverbinder (wire-tap, scotch-lock, etc..) die je NIET moet gebruiken :)
Ik snap overigens niet waarom dergelijke rotzooi zelfs met systemen van gerenomeerde merken wordt meegeleverd. Gaat het gebruiksgemak dan echt voor alles..want die problemen komen toch pas later :S.
De Power Commander wordt/werd bijvoorbeeld gewoon geleverd met een wire tap om het kabeltje van de gasklepstandsensor af te tappen. (Volgens mij worden de nieuwere modellen inmiddels vaak geleverd met een stekkertje om door te lussen).

Ik zie overigens ook soms een ander type wire tap (soort kokertje dat je erop schroeft) om de kabel af te tappen.
Is een dergelijke oplossing net zo slecht als een verbinding met zo'n scotch-lock stekkertje?


p.s. Ik vind netjes werken met krimpkous vaak nog lastig. Iemand toevallig een paar simpele tips?
Mijn probleem: als ik een gesoldeerde kabelverbinding wil afwerken met krimpkous, waarbij het van beide kanten niet mogelijk is om achteraf een krimpkous erop te schuiven.
Ik schuif er dus voor het solderen een krimpkous op, maar door hitte tijdens het solderen krimpt de kous me al vast (altijd fijn een stukje extra isolatie om je kabel ;) ).
(in dit geval waren de kabels ook nog vrij kort, dus ik kon de kous niet heel ver van de hittebron afhouden)..
Ik denk dat ik voor dit soort gevallen zelf ook eens op zoek ga naar van die 'solder sleeves'.
 
Misschien is een solder sleeve

p.s. Ik vind netjes werken met krimpkous vaak nog lastig. Iemand toevallig een paar simpele tips?
Mijn probleem: als ik een gesoldeerde kabelverbinding wil afwerken met krimpkous, waarbij het van beide kanten niet mogelijk is om achteraf een krimpkous erop te schuiven.
Ik schuif er dus voor het solderen een krimpkous op, maar door hitte tijdens het solderen krimpt de kous me al vast (altijd fijn een stukje extra isolatie om je kabel ;) ).
(in dit geval waren de kabels ook nog vrij kort, dus ik kon de kous niet heel ver van de hittebron afhouden)..
Ik denk dat ik voor dit soort gevallen zelf ook eens op zoek ga naar van die 'solder sleeves'.

Wat ik meestal doe is een grip-tang (of een andere tang) zachtjes om de kabel klemmen tussen het te solderen punt en de krimpkous, hierdoor wordt de warmte beter afgevoerd.
 
Laatst bewerkt:
Als je beperkte ruimte hebt rommel ik de krimpkous zover mogelijk terug en blokkeer 'm even met een tiewrap.


Wat ik meestal doe is een grip-tang (of een andere tang) zachtjes om de kabel klemmen tussen het te solderen punt en de krimpkous, hierdoor wordt de warmte beter afgevoerd.

Thanks.. dat zijn al twee bruikbare tips! Nog eens proberen als ik andere knipperlichten ga monteren. (Heb nu Chinese rotzooi = binnen een jaar roest tussen de LEDs van een lampje)
 
Ik zie overigens ook soms een ander type wire tap (soort kokertje dat je erop schroeft) om de kabel af te tappen.
Is een dergelijke oplossing net zo slecht als een verbinding met zo'n scotch-lock stekkertje?
die had ik op verschillende aansluitingen van de pro oiler zitten op mijn ktm (dus ook op de signaal) en nu weer op de huidige pro oiler op de triumph
nog nooit problemen mee gehad eigenlijk maar ik ben geen expert natuurlijk
 
die had ik op verschillende aansluitingen van de pro oiler zitten op mijn ktm (dus ook op de signaal) en nu weer op de huidige pro oiler op de triumph
nog nooit problemen mee gehad eigenlijk maar ik ben geen expert natuurlijk
die zitten ook bij de nieuwere powercommanders inderdaad
posi-tap heten ze geloof ik
ik ben ook geen expert in zulke dingen, maar ik heb hem netjes gemonteerd en daarna dun rondom in gesmeerd met dit vet. Zou waterdicht moeten zijn als ik de tekst van het smeermiddel moet geloven.

Is in tegenstelling tot zuurvrije vaseline te gebruiken tot 250 graden
Eurol Siliconenvet NLGI 3 kopen? Bestel gemakkelijk online bij Oliehandel.nl - Oliehandel.nl
 
Terug
Bovenaan Onderaan