probleem bij constante snelheid

wolves

MF veteraan
28 jun 2008
4.521
8
CAL gemeente
Ik rij 80 km/h bij 5000 rpm, zonder aan aan mijn gashandel te draaien, zakt
de rpm naar ca 3500 a 4000 terug. Ik geef gas bij tot 5000 rpm snelheid loopt weer
op naar 80 km/h. Na een paar minuten zonder aan mijn gas te draaien loopt de
rpm op tot 8000 en uiteraard de snelheid ook tot ca 100 km/h En dat herhaald zich
steeds, in bv de stad waar je veel schakeld geen last. Voor de rest loopt en start de motor
goed, trekt ook goed op carbs zijn schoon en pas geleden door een motor monteur afgesteld.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn, hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk.
 
Ik rij 80 km/h bij 5000 rpm, zonder aan aan mijn gashandel te draaien, zakt
de rpm naar ca 3500 a 4000 terug. Ik geef gas bij tot 5000 rpm snelheid loopt weer
op naar 80 km/h. Na een paar minuten zonder aan mijn gas te draaien loopt de
rpm op tot 8000 en uiteraard de snelheid ook tot ca 100 km/h En dat herhaald zich
steeds, in bv de stad waar je veel schakeld geen last. Voor de rest loopt en start de motor
goed, trekt ook goed op carbs zijn schoon en pas geleden door een motor monteur afgesteld.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn, hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk.
je toerenteller klopt niet

5000/80= 625 *100= 6250tpm bij 100km/u
 
als de tank ontluchting verstopt zou zijn, dan kun je ook niet meer versnellen wanneer de motor weer afzakt.
de motor zou dan inhouden omdat er geen benzine meer is.
zit het gashandvat niet los?
 
Even voor de duidelijkheid: je snelheid en rpm zakken tegelijkertijd en altjd in dezelfde verhouding?

Optie 1: je hebt bij vlagen tegenwind
Optie 2: membranen in je CV (?)carbs zijn poreus, de gasschuiven zakken langzaam terug
Optie 3: idd, je handvat slipt
 
Heb je de ori luchtfilter box er nog op zitten of zitten er een paar "open" luchtfilters op?
Want als het open filters zijn dan heb je waarschijnlijk last van wind inslag op je carbs via de filters en ja daar reageren CV carbs heel erg op.
 
Even voor de duidelijkheid: je snelheid en rpm zakken tegelijkertijd en altjd in dezelfde verhouding?

Optie 1: je hebt bij vlagen tegenwind
Optie 2: membranen in je CV (?)carbs zijn poreus, de gasschuiven zakken langzaam terug
Optie 3: idd, je handvat slipt

Tegenwind hmm zou kunnen, niet zo opgelet.
Membranen zouden goed moeten zijn, toch nog eens goed bekijken dan maar.
In de stad of vaak optrekken/afremmen geen enkel probleem.
Handvat is oke.

En origineel filter in de bak.
 
Even gekeken, het gaat om Hitachi carburateurs. Die dingen hebben een extreem fijn filtertje onder de vlotternaald zitting. Als die filtertjes half verstopt zitten varieert het vlotterniveau veel te veel, waardoor je symptomen kan krijgen zoals jij beschrijft. Je kan dit checken door een slangetje aan je aftapkraantje te doen en vervolgens naast je carbs te houden. Kraantje open en slangetje loopt vol, net zo hoog als in de vlotterbak, zie hier :
Carburateurs XJ750 - De XJ knalpijp

Bij mij was het roest in de verbindingspijpjes tussen de carb wat er voor zorgde dat de filtertjes steeds weer dicht gingen zitten. (er zat geen roest in de tank).

Mocht dit allemaal in orde zijn dan zou ik de membramen maar gaan controleren. Eerst even voelen of ze alle 4 evenveel tegendruk geven voor je ze loshaalt. Heeft die fiets altijd goed gelopen of heeft ie lang stilgestaan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan