Invloed klepspeling op compressie?

MSW

Motor-Service-Weert, betaalbaar motoronderhoud
6 aug 2011
931
264
Weert
Hallo medesleutelaars,

na het afonden van m'n vorige project (GPX600R) ben ik begonnen aan het betere sleutelwerk voor een FZR750. Deze heeft last van slecht koud starten (moet er gas bijgeven met choke dan start ie pas). Als deze eenmaal goed warm is dan loopt ie verder prima.

Wat heb ik inmiddels gedaan:
- Alle kappen etc. eraf gehaald
- Radiator verwijderd (fijne klusmotor zo'n Yamaha :X )
- Compressie gemeten (met gashandel vol open, maar wel met koude motor)
Cilinder 1: 6,5 bar
Cilinder 2: 3 bar
Cilinder 3: 5,5 bar
Cilinder 4: 6 bar

Spec's zijn iets van rond de 11 bar (bij warme motor). Vooral de 3 bar baart me ernstig zorgen.... ;(

Verder de kleppen gemeten, en zo'n 18 :( van de 20 kleppen moeten gesteld worden waarbij een aantal inlaatkleppen zeer strak staan (0,02mm). Ook de meeste uitlaatkleppen zijn ver onder de spec (0,010mm). Gelukkig heb ik een complete set met klepstelplaatjes besteld, zou anders een erg dure 'sleutelklus' worden.

Wat is de kans dat het 'beroerde' starten na het kleppen stellen verholpen is? Zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken?

Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Heb je na de compressietest de test herhaald met een scheut olie in alle cilinders? Dat is namelijk de methode om te kijken of je compressie verliest langs:

- De zuigerveren (als de compressie met olie er in opeens voorbeeldig is)
- De kleppen (als er niet veel verandert met een scheutje olie)

Als je klepspeling zo beroerd is moet het stellen hoe dan ook gebeuren. Als je de kleppen weer mooi binnen de spec hebt ook zeker even de carburateurs synchroniseren (dat gaat hand in hand) en dan zou hij als een naaimachine moeten lopen.
 
Bekend blok, FZR 750 is toch een beetje een FZR 1000 met FZ 750 motorblok :)

Als ik me niet vergis heeft te weinig klepspeling vooral invloed op warm starten. En het is gewoon slecht voor met name de uitlaatkleppen, dus moet toch gebeuren. Vaak kun je een paar klepstelhoedjes verwisselen, maar omdat de speling altijd afneemt blijf je zitten met een de nodige dikke en moet je dunne bijbestellen. C'est la vie.

Kleppen stellen is bij het FZ(R) blok idd behoorlijk werk, vandaar dat het nog wel eens overgeslagen wordt. Als je het moet laten doen is het niet echt goedkoop. Gelukkig hoeft het maar eens in de 42 dkm.
 
gezien de klepspeling niet te best is zijn verkoolde/verbrande kleppen niet ondenkbaar, dit kan best problemen met compressie opleveren. Zoals mechanism al zei: even een klein scheutje olie in de cilinder en kijken of het beter wordt :)
 
Niet.

te krap ok...maar je krijgt er een voelermaatje tussen. Zou die rete strak staan..en dus open..dan komt die voeler er ook niet tussen.
Zonde geld ...


Ben ik niet met je eens, in het verleden 2 VFR 700's California import met extra milieuzooi erop onder handen gehad. Beide slecht starten, beide alle 16 kleppen te strak. Netjes stellen en daarna met 1 druk op de knop starten. In beide gevallen vielen de eigenaars zowat achterover van verbazing, omdat ze slecht starten gewend waren.
 
gezien de klepspeling niet te best is zijn verkoolde/verbrande kleppen niet ondenkbaar, dit kan best problemen met compressie opleveren. Zoals mechanism al zei: even een klein scheutje olie in de cilinder en kijken of het beter wordt :)


Als de kleppen verbrand zijn, zal dat scheutje olie geen verandering in compressie opleveren, daarmee toon je alleen maar versleten zuigerveren aan.
 
Ik heb wel eens zo'n FZ750R blok van binnen gezien. Ik had nog nooit zulke ernstig ingeslagen klepzittingen gezien... Ik heb het idee dat de techniek destijds nog niet helemaal rijp was voor het soort RPM dat deze blokjes liepen. Als de klepspeling zo strak staat, is het misschien toch de moeite waard om even de kop te lichten.
 
Een echt bekend probleem met deze blokjes is dat je de ketting niet te strak moet stellen omdat anders het lager van de uitgaande as (waar het voortandwiel op zit) kapot wordt getrokken. Controleer dus ook even of iemand in het verleden die ketting te straks heeft gesteld en er speling op het lager zit.

Verder heb ik geen verstand van deze blokken. ;)
 
Of hij na het stellen nou weer goed loopt of niet, de compressie gaat niet omhoog door meer speling te geven zolang er nog maar iets speling is, zoals al gezegd is. Bij warme motor wordt de speling minder en normaal gesproken zo'n 0.15-0.20 millimeter... als jij om te beginnen maar 0,02 hebt, lekken je kleppen bij warme motor dus als de ziekte, en dan verbranden ze. Verbrande kleppen = weg compressie.
 
Laatst bewerkt:
Ben ik niet met je eens, in het verleden 2 VFR 700's California import met extra milieuzooi erop onder handen gehad. Beide slecht starten, beide alle 16 kleppen te strak. Netjes stellen en daarna met 1 druk op de knop starten. In beide gevallen vielen de eigenaars zowat achterover van verbazing, omdat ze slecht starten gewend waren.



Als er geen maatje door heen past..heb je idd kut cilindervulling en conpressie. Maar ff te strak..en er past wel een voelermaatje door heen...dan is er meer aan dw hand denk ik.
3 bar compressie..en wel een maatje er door heen krijgen...lijkt mij geen goeie combi.
En weet niet wat zo een set kost? Maar dat icm veel tijd is loss toch...
 
Of hij na het stellen nou weer goed loopt of niet, de compressie gaat niet omhoog door meer speling te geven zolang er nog maar iets speling is, zoals al gezegd is. Bij warme motor wordt de speling minder en normaal gesproken zo'n 0.15-0.20 millimeter... als jij om te beginnen maar 0,02 hebt, lekken je kleppen bij warme motor dus als de ziekte, en dan verbranden ze. Verbrande kleppen = weg compressie.


en dus adieu cil kop.
tenzij je r goed geld tegen aan gooit

.
 
Daarom toch ook beetje olie op de zuigers. Is de compressie daarna nog bar en boos weet je redelijk zeker dat het aan de kop ligt. En die weet ik denk ik nog wel eentje te liggen (komt van een blok met valschade aan de bevestigingspunten, kop zelf is goed)
 
Of hij na het stellen nou weer goed loopt of niet, de compressie gaat niet omhoog door meer speling te geven zolang er nog maar iets speling is, zoals al gezegd is. Bij warme motor wordt de speling minder en normaal gesproken zo'n 0.15-0.20 millimeter... als jij om te beginnen maar 0,02 hebt, lekken je kleppen bij warme motor dus als de ziekte, en dan verbranden ze. Verbrande kleppen = weg compressie.
Bij minder speling staan de kleppen langer open. Dit lijkt misschien weinig, maar heeft behoorlijke (negatieve) invloed op de vulling van de cilinders bij laag toerental. En een compressiemeting gebeurt bij een erg laag toerental.
 
Hmmm klinkt niet helemaal opbeurend. Plan de campagne:
- Compressie nogmaals meten met olie op de zuigers
- Klepspeling aanpassen + dubbelchecken (Tijd + klepspeling)
- Nogmaals compressiemeten
- Radiator weer monteren en vullen
- Checken hoe die koud start/loopt
- Wanneer die alsnog beroerd (koud) loopt dan gaat in ieder geval de cilinderkop eraf
- Wordt binnenkort vervolgd (enige 'geestelijke' voorbereiding nodig voor demontage nokkenassen....:-) )
 
Als er geen maatje door heen past..heb je idd kut cilindervulling en conpressie. Maar ff te strak..en er past wel een voelermaatje door heen...dan is er meer aan dw hand denk ik.
3 bar compressie..en wel een maatje er door heen krijgen...lijkt mij geen goeie combi.
En weet niet wat zo een set kost? Maar dat icm veel tijd is loss toch...


Bij die VFR's ging er nog wel een voelermaatje tussen, de vulling is dan niet goed en dus kut starten. Eenmaal gestart liepen ze nog wel redelijk.
 
Doe een leak-down test bij BDP. Dan weet je meteen of de boel nog afdicht zoals het moet.

Je kan door naar het eventuele geluid van lucht die ontsnap horen waar het probleem zit. Hoor je de lucht langs de olievuldop ontsnappen dan zijn je zuigerveren gaar (in geval van wet-sump). Komt het langs de uitlaat dan zijn je uitlaat kleppen/klepzittingen gaar, komt de lucht langs de inlaat naar buiten dan zit het probleem bij je inlaat kleppen. Heb je nergens een serieus lek dan kun je die dingen al uitsluiten.

je moet bij een compressietest kijken naar het verschil tussen cilinders. De waarde van compressie hangt vooral af van je meter....als die afwijkt krijg je een verkeerd (en verontrustend) resultaat.
 
Laatst bewerkt:
Doe een leak-down test bij BDP. Dan weet je meteen of de boel nog afdicht zoals het moet.

Je kan door naar het eventuele geluid van lucht die ontsnap horen waar het probleem zit. Hoor je de lucht langs de olievuldop ontsnappen dan zijn je zuigerveren gaar (in geval van wet-sump). Komt het langs de uitlaat dan zijn je uitlaat kleppen/klepzittingen gaar, komt de lucht langs de inlaat naar buiten dan zit het probleem bij je inlaat kleppen. Heb je nergens een serieus lek dan kun je die dingen al uitsluiten.

je moet bij een compressietest kijken naar het verschil tussen cilinders. De waarde van compressie hangt vooral af van je meter....als die afwijkt krijg je een verkeerd (en verontrustend) resultaat.

Heb zelf geen leak down tester, maar wel een compressietester. Kan ik de slang van deze direct op m'n compressor aansluiten en dan 'luisteren' waar er lucht ontsnapt....?
 
Als het goed is zit er een ventiel in de aansluiting van je compressie tester. Lucht erop zetten terwijl dat ventiel erin zit zal dus niet werken.

Als je dit ventiel eruit kan halen is het mogelijk ja. Wel de druk een stuk naar beneden schroeven.
Je kunt ook gewoon de krukas verdraaien tot je druk op de zuiger hebt. scheelt gedoe om het bdp in de juiste fase te vinden.
 
Als de kleppen verbrand zijn, zal dat scheutje olie geen verandering in compressie opleveren, daarmee toon je alleen maar versleten zuigerveren aan.

klopt, dat bedoelde ik ook :)

een slechte aansluiting van de drukmeter kan ook slechte waarden geven, vergeet niet dat metingen ook fout kunnen gaan. Kleppen stellen en kijken of het goed loopt is zo'n slecht idee nog niet.
 
Ga ik ook doen... Eerst kleppen stellen en kijken of hij weer beter (koud start/loopt). Motor heeft nog voldoende vermogen, dus ik hoop dat er geen verbrande klep oid tussen zit....

Komend weekend pas tijd om eraan te beginnen (nokkenassen eruit halen, klepstelplaatjes wisselen, etc.). Wordt vervolgd en ik hou jullie op de hoogte. Het wordt in ieder geval een zeer leerzame ervaring!

Wederom iedereen bedankt voor het delen van jullie tips en ervaringen...!
 
Terug
Bovenaan Onderaan