wie is mielko

Hallo Mielko, ik heb ook wat bedenkingen bij de schoorstangen.

Zo ben ik ook van mening dat er te veel schroefdraad is; schroefdraad zit vol met haarscheurtjes die bij het snijden v.d. draad ontstaan.
Buig maar eens een draadeind en zie hoe snel het breekt.
En ik vind ze te dun, waardoor ze niet stijf genoeg zijn.
Je kan beter pijp gebruiken, als ik naar deze constructie kijk, zie ik in gedachte de schoorstangen knikken/scheuren/buigen, op het moment dat het zijspanwiel een flinke opdonder van een gat in de weg krijgt, terwijl je in een bocht naar rechts rijd.

Van de stelgaffels verwacht ik dat ze steeds los zullen raken.

Probeer je een voorstelling v.d. krachten te maken, die vanuit het zijspanwiel op de schoorstangen werken; je zijspan frame is in de breedte gezien een flinke hefboom. Hierdoor worden je schoorstangen zeer zwaar belast.

Verder veel succes met het verder ontwikkelen van je combinatie!
 
Hallo Mielko,
Altijd leuk als iemand het gebaande pad verlaat, waarom moet het altijd op dezelfde manier?
Het is natuurlijk wel zo dat er decennia ontwikkeling zit in de traditionele zijspancontuctie.
Ikzelf zou toch gaan voor een traditionele achterste onderste bevestigingsstang
De zwaartepunten van zowel het zijspan als de motor liggen ongeveer in lijn met deze stang.
Wanneer in de rechterbocht het zijspan omhoog komt liggen de krachten ook mooi een lijn.
Als je vertrouwd op alleen de voorste bevestiging dan lopen de krachten in een soort U bocht
 
Schroefdraad op draadstangen, en de meeste andere draadtoepassingen wordt niet gesneden, maar gerold. Daarmee wordt de structuur van het staal vervormd en dus sterker.
Als je de stangen goed toepast worden deze alleen in de lengterichting belast. En dan is het sterk genoeg om een vrachtwagen op te tillen.
 
ik heb een half jaar rond gereden met een kapotte onderste schoorstang bevestiging (kon alleen naar buiten en binnen) en niet van gemerkt.
 
Dan is de rest van je constructie dus goed in orde. Een MZ en Tripteq hebben ook maar drie bevestigingen. Als ze goed gepositioneerd zijn is drie voldoende.
 
Voor de duidelijkheid. Ik bedoel niet de schoor maar het onderste punt dicht bij de achterbrug as.

Ik ben op vakantie eens de moer verloren van het onderste oog vd achterste schoor. Was ook mee te rijden. Maar ik kreeg wel voelbaar meer leanout in de rechter bochten.
 
Laatst bewerkt:
Ik zoek dan eigenlijk met enige spoed zo'n klem.
De site die enigma doorgaf had alleen de klemmen die op 2 lepels lijkt.En ik weet niet of die in mijn kop past
Ik zoek deze
Foto1k0-KGYXCHL8.jpg
 
Ja wat jfj zegt. Google geeft ook wat ik bedoel als je zoekt op afbeeldingen. Zijn ook makkelijk zelf te maken van strip.
Je hebt natuurlijk een kogel om toespoor te kunnen verstellen, maar ik denk dat je die kleine hoekverdraaiing best kunt opvangen met een gaffel.
 
Voordeel van een kogel is dat hij alle kanten op kan, en een gaffel maar een. Of je moet de dure draaibare hebben, maar die gaan bij mij al 6 jaar mee nu.
 
Vandaag iets waar ik lang tegen op zag,de afbouw van de voorvork.
Omdat ik eigenlijk niemand vond die mij dikke pijpen zonder problemen kom buigen heb ik het maar anders gedaan.
Gewoon zagen en lassen.Ik heb 8mm wand dikte,en als ik dat staks met TIG aflas,dan is het strek genoeg .
Ik heb eerst 2 kleine conussen gedraaid die in de holle balhoofds pen vallen.Door de conussen heb ik een staaf die echt recht was doorheen gestoken.Die heb ik dus vanuit balhoofd pen helemaal laten doorsteken tot op de grond.Dit afgetekend op de grond.Nu wist ik dus het draaipunt.

Vervolgens het wiel met ondervork er onder gezet en bekeken waar ik de knik in de vork buizen wilde.
Doordat de fiets al een behoorlijke vlakke hoek heeft samen met mijn behoorlijk verlaging was eigenlijk maar weinig knik nodig.
Foto1k0-BXMXQL6B.jpg


Daarna heb ik 2 bussen gedraaid ,met daarin weer 2 bronzen bussen ,dit als scharnier punt voor onder de vorkpoten.Ik heb in de buitenste bus inwendig weer een smeer kamer gedraait,die van buiten af weer gevoed word door een smeernippel.
Straks dus gewoon af en toe met de vetspuit rond.
Ik wilde namelijk geen kogellagers.Omdat ik van mening ben dat kogel lagers zijn om rond te draaien.En niet een paar graden te scharnieren.

Op de freesbank met de juiste boor de radius in de bijp gemaakt,zodat mijn scharnier bus mooi aansloot.

Op mijn werk had ik op de zetbank al 2 beugels gemaakt met 3 gaten om straks eventueel wat te kunnen stellen.In het midden heb ik nu 3 cm naloop.
Foto1k0-WI6YUWWS.jpg


Foto1k0-RX6KRBRA.jpg


Dan de veren er op .
Helaas kwam ik er nu wel achter dat mijn lekker dikke voorband net te dik is,en tegen de beugels van de scharnier bussen aanloopt.GRRRRRRR.Je moet ook overal aan denken :(
Dus het word een iets smallere band,of ik moet geluk hebben dat wanneer ik iets van de kop van de bout wat afhaal,of ik dan wel genoeg ruimte heb.......

Foto540-GEJGWDNG.jpg


Alles zit nu alleen gehecht met MIG,ik ga straks alles af lassen met TIG want ik heb gemerkt dat mig toch niet de sterkste verbinding is die er is.Toen ik alles op de grond liet zakken om te zien of er vering in zat brak de hechting zo van de vorkpoot af.Verschil tussen dik en dun materiaal is lastig.Want het dunne vloeit mooi terwijl de ander nauwelijks smelt en hecht.
Met tig kun je veel mooier je smeltbed zien.

Foto1k0-NW8Z43PX.jpg


Morgen beugel maken voor de koplamp.en een lekproef doen op mijn rvs brandstof tank .Deze moet straks in de koffer van de bak komen .27 Liter !! *O*
 
Laatst bewerkt:
Staat wel bruut zo die lange rechte poten.
Heefft zo wel iets weg van een springer
 
Terug
Bovenaan Onderaan