Achterbrug maken

motorgek!

MF veteraan
22 jan 2006
2.741
2
Mede MF'ers,
Voor school moet ik een achterbrug gaan maken.
Nu moet ik voor een krachten analyse alle krachten uitzoeken die op de brug werken.
Ik heb alleen moeite met het vinden voor de formules. Zijn er hier mensen die mij kunnen vertellen hoe(veel) krachten er werken op de achterbrug in bijvoorbeeld een bocht.
Bedankt alvast
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat je dat zomaar gaat vinden op internet.
Weet je hoe een Vector diagram in elkaar steekt en hoe je de pythagoras toepast?
Deze basis moet je heel goed begrijpen en toepassen als je een krachtenanalyse op een achterbrug wil doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat je dat zomaar gaat vinden op internet.
Weet je hoe een Vector diagram in elkaar steekt en hoe je de pythagoras toepast?
Deze basis moet je heel goed begrijpen en toepassen als je een krachtenanalyse op een achterbrug wil doen.
check
zal ook even mn geboortedatum aanpassen _O-
HBO doe ik
 
Laatst bewerkt:
Wat is je eigen voorlopige analyse, wat heb je al gevonden met bijbehorende formules, en wat denk je nog te missen.
Voor welk constructief principeontwerp heb je gekozen.
Zet het geheel wat je hebt eens ter beoordeling neer en wie weet ontstaat er een goed onderbouwde discussie.
Het moet wel een beetje HBO niveau hebben toch !




Oh ja.......wanneer moet het klaar zijn ?
 
Laatst bewerkt:
Dit is gewoon basis sterkteleer.
Hoe ik het zou doen:
-Maak een ontwerp en benader het als een vakwerk frame
-Bepaal de trek- en drukkrachten in iedere staaf
-Aan de hand hier van kan je het benodigde profiel bepalen (de I)
 
Vergeet ook het torderen van de brug niet. Probeer even het boekje Motorcycle dynamics van Vittore Cossalter te regelen. Staat eea in over stijfheid die gewenst is.

Edit 1: Torsie treed dus op wanneer je door een bocht rijd (carved) en er een drempel in de weg is.

Edit 2: Een ander goed boek komt van Tony Foale. Even zoeken op Google en gratis downloaden. Hierin staat eea geschreven over belastingen die optreden bij het rijden over bepaalde oneffenheden in de weg. Informatie uit dit boek is zeer praktisch van aard en waarschijnlijk door jou goed te gebruiken.

Edit 3: Succes er mee!
 
Laatst bewerkt:
Doe een aantal aannames (gewicht(sverdeling) van de motor, gewicht van de berijder), teken een VLS van een achterbrug en reken de staven door. Probeer dit statisch met de motor rechtop, en eens onder een hellingshoek (met alle daarbij behorende krachten!).
 
@ RR. De oplossing wordt hem heus niet op een dienblad aangereikt.

Verder... De grap zit hem in het feit dat je niet geïnteresseerd bent in de statische belasting maar juist in maximale impuls krachten en versnellingen. Met behulp van de eerste wet van Newton (F=m*a) valt er wel een kracht te berekenen, de hamvraag.... welke versnelling ondervind het wiel dat in de achterbrug gemonteerd zit, de valversnelling die hier op aarde geldig is of anders? Welke invloed heeft de band op de belasting. Und so weiter...
 
Berekenen is niet zo spannend:
full

Helaas weet ik ook niet de optredende krachten.

Greetz, Q
 
vectorberekeningen. Alles hangt of staat natuurlijk van je aannames. Ga je berekenen met een FE-pakket of moet je met het handje werken? Wellicht dat ontwerpgegevens van een schokbreker je meer inzicht kunnen verschaffen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan