assemblage olie?

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.373
158
Nu mijn motorblokje weer helemaal compleet is, kan de assemblage beginnen. *O*

Ik zit een beetje met een vreemde vraag, ik maak veel gebruik van Amerikaanse fora, en daar zweert iedereen bij het gebruik van speciale "assembly oil". een wat dikke en plakkerige olie (vol met moly als ik het goed begrijp)
Maar in het Nederlandse (en mijn zoektochtje is inmiddels wat breder getrokken dan alleen het Nederlandse) kent eigenlijk niemand dit soort olie (brezan, motor revisie/onderhoud bedrijfje(die ook het opboren van de cilinders heeft uitgevoerd), lokale auto garage(en groot fan van oude race auto's), dealer, niemand gebruikt iets speciaals, iedereen smeert alles goed in met motor olie (een enkele keer wordt er wel verwezen naar een wat dikkere olie dan de 10W40, maar daar blijft het bij...))

Zijn die amerikanen dan echt allemaal in het O-tje genomen met hun speciale spulletje:
http://www.speedwaymotors.com/Lucas-Assembly-Lube,56420.html
484101521_L_1670e378.jpg

Of mis ik een stukje informatie... ? (zou natuurlijk jammer zijn als ik gewoon de verkeerde uitleg heb gegeven aan die beantwoorders van mijn vragen en dat ik straks bij het opstarten weer keurig netjes terug bij af ben.... -O-

- wat gebruiken de motor bouwers hier op het MF?
- iemand een adresje in nederland voor dat rode spullie?
 
Welk motorblok?
Wat is er met het motorblok precies gedaan?
Wat is er gedaan:
nieuwe drijfstanglagers,
nieuwe zuigers (met veren etc. overmaat)
nieuwe krukaslagers
nieuwe baklagers
nieuwe ketting (primair en nokkenas)
nieuwe keerringen (krukas en versnellingsbakkant)

Zr-7 kawasaki blok (neee... niet een ZX7.... zelfs Jan S. wilde me een ZX7 zuiger set verkopen... :') )

Misschien staat er iets in het werkplaatshandboek over een montage olie?

Dat is een goede vraag. Daar staat een beetje "molybdenum disulfide oil". Dit heb ik, of een variant ervan, ooit eens gekocht voor een of andere versnellingsbak uit mijn hoofd, maar nooit gebruik, of niet helemaal gebruik... maakt ook niet echt uit natuurlijk.... Dit is niet speciale assemblage olie als zo danig.... Dat dan aangevuld met de "nee hoor daar gebruiken wij gewoon motor olie voor" opmerkingen was ik ernstig in vertwijfeling gebracht.... :? :/

En dus heb ik eerst even gezocht op MF, zonder succes... en daarna mijn vraag verwoord.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb overal 10W40 op gedaan voor ik hem in elkaar schroefde. Daarna met de benzinekraan dicht gestart tot ik oliedruk had (rode lampje ging uit). Toen dat gelukt was (wat duurde dat vreselijk lang) heb ik de benzine kraan pas open gezet. Het lange doorstarten heb ik met tussenpozen gedaan omdat ik bang was anders de startmotor te verbranden.
Als ik had geweten dat er speciale montage olie bestaat, dan had ik die gekocht. Ik weet niet of het nut heeft, maar het kan vast geen kwaad.
 
Verreweg het belangrijkste bij een volledige revisie is dat je de nokken van de nokkenas beschermd.

Daar moet speciaal inloop VET op, essentieel is dan ook dat je de motor dan direct start, en direct naar de 2000~2500rpm haalt.

Volgens mij maakt het verder weinig uit, zorgen dat je de oliepomp, of het olie circuit ontlucht hebt voordat je start (bij sommige motoren is dat nodig/zie werkplaats handboek).

Tijdens montage gewoon motorolie gebruiken, iets dikker als normaal kan natuurlijk geen kwaad, maar als iets essentieels zou ik het niet zien.

De nokkenas is waar het echt om gaat, die moet goed inlopen op de tuimelaars, en zeker niet droog lopen als hij nieuw is ! Vandaar dat ze daar inloop vet op gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
molybdenum disulfide oil is volgens het Honda WPH een mix van 50%gewone motorolie en 50% Molybdeen vet. klinkt in mijn oren dus als "assemblage olie".

Als je wph zegt: "Toepassen" , dan zal dat er niet voor niets in staan.

Gogo gadget Internet!
 
Terug
Bovenaan Onderaan