Gaatje boren in stuur

Gas

MF'er
11 aug 2008
65
1
Ik wil tbv een RAM Bal een gaatje boren in mijn 22mm dikwandig alu stuur.
4mm voorboren en een draadje tappen voor M5 om vervolgens daar de RAM bal in de draaien.
Dit komt in het midden van het stuur tussen de stuurklemmen.
Mijn vraag is of dit kwaad kan ivm het eventueel breken/scheuren van het stuur?
Graag jullie reacties.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil tbv een RAM Bal een gaatje boren in mijn 22mm dikwandig alu stuur.
4mm voorboren en een draadje tappen voor M5 om vervolgens daar de RAM bal in de draaien.
Dit komt in het midden van het stuur tussen de stuurklemmen.
Mijn vraag is of dit kwaad kan ivm het eventueel breken/scheuren van het stuur?
Graag jullie reacties.

Mij lijkt het een erg slecht idee.
 
Het lijkt mij niet. De stuurschakelaars vallen ook vaak in een gaatje van ca. 4mm zodat ze niet om het stuur kunnen draaien.

Dat is bijna aan het einde van je stuur, daar is de arm het kleinst, het gaatje moet nu op het zwaarst belaste deel van het stuur komen.

Ik zou voor een andere oplossing gaan, zijn er geen buisklemmen voor?
 
Rammount gekocht bij Waypoint in Moordrecht.
Kreeg er de juiste strop bij omdat het stuur daar 28 mm dik is.


full
 
Dat is bijna aan het einde van je stuur, daar is de arm het kleinst, het gaatje moet nu op het zwaarst belaste deel van het stuur komen.

Ik zou voor een andere oplossing gaan, zijn er geen buisklemmen voor?

Ik vind zo'n buisklem echt te lelijk.
Het lijkt mij dat er tussen de stuurklemmen juist geen probleem is.
 
en 4 boren en dan 5 tappen gaat ook meestal verkeert. de meeste tappen breken dan. ik zou eerder 4,2 gebruiken.
maar even een andere optie. de bouten waar het stuur mee vast zit zijn waarschijnlijk torx of imbus. er zijn ook imbus bouten waar in de kop weer een andere bout geschroeft kan worden. als je 1 van de klembouten vervangt door zo'n bout kan je daar zo het rambolletje op schroeven. ziet er heel netjes uit. is weer makkelijk origineel te maken en je hoeft niet in je stuur te boren.
 
Ik denk dat je na verloop van tijd je hele GPS kwijt bent. M5 in een stuur van 2.5mm dik? Daar zit niet veel materiaal om alles goed op zijn plaats te houden.
 
Kun je niet een spiegelsteun/schuine spiegelsteun gebruiken (RAM) welke je bevestigd aan één van de boutjes van je kuip/cockpit (iig iets stevigs)?

Ik heb 't bij mij opgelost middels een schuine spiegelsteun onder het (langere) boutje waarmee het rempotje bevestigd zit (R6 met stuurdemper dus een balhoofd mount past niet).

2i0gle0.jpg


2afiem1.jpg


1dy5gz.jpg


Nou is een R6 nét iets anders dan een FJR maar..... 't Idee is gewoon dat je ánders moet gaan denken, buiten de standaard oplossingen om welke er zijn, terwijl je wél 't standaard materiaal gebruikt :)
 
en 4 boren en dan 5 tappen gaat ook meestal verkeert. de meeste tappen breken dan. ik zou eerder 4,2 gebruiken.
maar even een andere optie. de bouten waar het stuur mee vast zit zijn waarschijnlijk torx of imbus. er zijn ook imbus bouten waar in de kop weer een andere bout geschroeft kan worden. als je 1 van de klembouten vervangt door zo'n bout kan je daar zo het rambolletje op schroeven. ziet er heel netjes uit. is weer makkelijk origineel te maken en je hoeft niet in je stuur te boren.


:^

Dit lijkt mij ook de mooiste oplossing.
 
:^

Dit lijkt mij ook de mooiste oplossing.
In feite is het nog makkelijker, de ram-bol zit gewoon vast met een langere inbusbout. Die houdt ook meteen de stuurklem dicht net als de korte deed. Zie foto eerdere post.

Als ik onderschrift van TS bekijk heeft hij een XJR (geen FJR), die heeft een buizenstuur met stuurklem dus zo'n bol op één van de klemmen is een perfecte oplossing.
 
Terug
Bovenaan Onderaan