Stuur inkorten

Wilco40

MF'er
29 sep 2022
55
48
Hallo, ik zou een triumph tiger 900 willen kopen, kom er echter achter dat het stuur 94 cm breed is en dat dat niet lukken met mijn schuurdeur, het stuur van mijn huidige motor is 84 cm en dat gaat nog net door te "zigzaggen" om het zo maar te noemen.
Nou zal het wel een domme vraag zijn maar is een stuur in te korten en zoja wat kan ik dan aan ander rijgedrag verwachten?? Of is een nieuw en korter stuur een beter idee?
Ook zou ik wel benieuwd zijn wat dat zou gaan kosten als ik het laat doen.
En nee de deur/kozijn verbreden is geen optie.
Hoor graag jullie ideeën hierover
 
Ik heb het zelf ook gedaan aangezien het stuur van mijn Capo bijna 100cm is, maar i.p.v. inkorten wel een ander korter stuur gekocht (85cm).

En nee met rijden merk je daar helemaal niets van, wat je wel moet overwegen is dat er bijna bij elk merk wel gaten in het stuur zitten om div. zaken te vergrendelen en meeste motoren van dit type de nodige bediengings elementen hebben, dit moet dus wel allemaal gaan passen voor de knik in je stuur begint.

Ook de montage van je stuurgewichten kan een rol gaan spelen, genoeg zaken om rekening mee te houden dus.
Als het handvat er op kan kan het stuurgewicht er ook in
 
niet enkel de breedte van het stuur bepaald het stuurgedrag. er is ook ,og noiets als geometrie.

LOL
nog nooit gehoord van gewichtsverplaatsing ? nog nooit een fietser zonder handen een bocht zien nemen ?
Heb je ooit bij 80 km/h met losse handen proberen te slalommen? Blijkbaar niet.

Je zult de rijrichting wel enigszins kunnen beïnvloeden door je gewicht te verplaatsen. Maar het effect is minimaal, omdat de draaiende wielen ervoor zorgen dat je motor rechtop blijft. Alleen met countersteering kun je dat evenwicht verstoren (stuur naar links, motor draait naar rechts af en vice versa). Pas als het evenwicht verstoord is, bepaalt gewichtsverplaatsing (en stuuruitslag) hoe snel je afdraait.
 
Een motor is niet met losse handen te besturen. Ooit van countersteering gehoord? Wat je stelt is onzin.

Van mij mag TS best zijn stuur inkorten, maar stuurgedrag zal zeker veranderen. En ik weet zeker dat er slechter van wordt. De vraag is: hoeveel slechter?
Toch ben ik in Frankrijk een bochtige bergweg naar beneden gereden met handen los. Op een Ducati Multistrada DS1000, met kampeerspullen achterop.
 
Kan je niet gewoon een motormover kopen, onder het voorwiel plaatsen en het stuur zover mogelijk naar één kant draaien?
Het blijft natuurlijk wel klote(n) om dat telkens te herhalen, maar een betere oplossing dan je stuur inkorten lijkt me.
Drempel? Meestal ligt er ook geen biljartlaken ondergrond in een tuin danwel stoep.
 
Drempel? Meestal ligt er ook geen biljartlaken ondergrond in een tuin danwel stoep.
Om de drempel over te komen kan je makkelijk een stukje hout in een hoek zagen oid. Als je daar nog niet voor bekwaam bent, zou ik ook geen stuur inkorten...
En Wilco40 geeft toch aan dat het in de schuur te doen is? Dus voorwiel de schuur induwen, op de motormover en klaar is kees. Komt helemaal geen tuin bij te kijken.
 
Om de drempel over te komen kan je makkelijk een stukje hout in een hoek zagen oid. Als je daar nog niet voor bekwaam bent, zou ik ook geen stuur inkorten...
En Wilco40 geeft toch aan dat het in de schuur te doen is? Dus voorwiel de schuur induwen, op de motormover en klaar is kees. Komt helemaal geen tuin bij te kijken.
Je zegt zelf al in je eerdere bericht dat het kloten is, daar ben ik het mee eens.
 
IMG_3372.jpeg


Als ik dit zo zie is die tank ook erg breed om door een standaard deurpost te zigzaggen.
 
Laat TS eerst maar eens aangeven hoe breed de deur is.
Want het stuur inkorten levert waarschijnlijk weinig goeds op.
De handkappen passen waarschijnlijk niet meer.
En de spiegels zijn ook te breed.
Het stuur van mijn ktm is ca 7 cm breder dan de deuropening.
En dat levert geen probleem op.
 
Ohja joh, nou bij aprilia mooi niet, die heeft inwendige schroefdraad, die niet in een nieuw aftermarket stuurzit, en afzagen.... kortom nieuwe kopen dus.
mij yamaha had ook schroefdraad inwendig in het stuur. nieuw stuur, even een m16 tapsetje kopen en opnieuw tappen die handel! zo moeilijk is het niet.

wat betreft het inkorten. ik ben helaas altijd fan van het wegvijlen van het puntje op de bedieningselementen, zodat ik deze iets meer naar mijn zin kan kantelen. maar probeer deze elementen even los te schroeven en wat naar binnen te schuiven, daarna hetzelfde proberen met de gashendel en je komt er zo achter hoeveel cm je kan inkorten waarbij alles nog wel op het stuur past. mijn yamaha mt09 stuur was ook tegen de 95 cm ofzo, nu heb ik een drag stuurtje van 85cm, kan prima.
 
mij yamaha had ook schroefdraad inwendig in het stuur. nieuw stuur, even een m16 tapsetje kopen en opnieuw tappen die handel! zo moeilijk is het niet.

wat betreft het inkorten. ik ben helaas altijd fan van het wegvijlen van het puntje op de bedieningselementen, zodat ik deze iets meer naar mijn zin kan kantelen. maar probeer deze elementen even los te schroeven en wat naar binnen te schuiven, daarna hetzelfde proberen met de gashendel en je komt er zo achter hoeveel cm je kan inkorten waarbij alles nog wel op het stuur past. mijn yamaha mt09 stuur was ook tegen de 95 cm ofzo, nu heb ik een drag stuurtje van 85cm, kan prima.
Heb je een Fatbar dragstuur?
 
Ik zou gewoon een smaller stuurtje halen van willekeurig merk dat leuk staat. Zoals eerder aangegeven is komt het vaak heel erg slecht uit als je alle controlers naar binnen schuift.

De sturen van een Adventure motor zijn vooral zo breed omdat ze willen doen alsof het crossers zijn.
Die hebben namelijk heel veel voordelen aan een breed stuur.
- Goed te controleren en precies te zetten.
- Als het voorwiel een klap krijgt heb je meer hefboom om hem tegen te houden.
- Armen breder uit betekent meer voorover wat de gewichtsverdeling ten goede komt.
Zo is er wel meer, maar tenzij je deze motor als crosser gaat gebruiken (wat beter kan dan je denkt, maar dat is een andere discussie) zie ik zo geen bezwaren tegen smaller.

En inderdaad zelfs met crossen valt het erg mee hoeveel kracht je nu echt op het stuur zet bij sturen. Wat je er wel aan last van kan hebben is dat hij directer reageert op stuurbewegingen (je hand beweegt minder voor dezelfde stuurhoek), daar kan het wat zenuwachtig van voelen.
 
Ik zou gewoon een smaller stuurtje halen van willekeurig merk dat leuk staat. Zoals eerder aangegeven is komt het vaak heel erg slecht uit als je alle controlers naar binnen schuift.

De sturen van een Adventure motor zijn vooral zo breed omdat ze willen doen alsof het crossers zijn.
Die hebben namelijk heel veel voordelen aan een breed stuur.
- Goed te controleren en precies te zetten.
- Als het voorwiel een klap krijgt heb je meer hefboom om hem tegen te houden.
- Armen breder uit betekent meer voorover wat de gewichtsverdeling ten goede komt.
Zo is er wel meer, maar tenzij je deze motor als crosser gaat gebruiken (wat beter kan dan je denkt, maar dat is een andere discussie) zie ik zo geen bezwaren tegen smaller.

En inderdaad zelfs met crossen valt het erg mee hoeveel kracht je nu echt op het stuur zet bij sturen. Wat je er wel aan last van kan hebben is dat hij directer reageert op stuurbewegingen (je hand beweegt minder voor dezelfde stuurhoek), daar kan het wat zenuwachtig van voelen.
Op mijn Husqvarna 701 zat een veel smaller stuur dan op mijn Guzzi 850. Die laatste stuurt wel heel fijn met dat erg brede stuur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan