usb aansluiting op motor maken

red accent

MF'er
13 nov 2013
103
0
Haarlem
hallo,

Ik wil 2 usb aansluitingen op mijn motor hebben zodat ik een tomtom en een telefoon kan opladen.
ik vond deze:
51kSHeaH-FL.jpg


mijn telefoon laad bijvoorbeeld met 2A op (staat op originele oplaad adapter), als ik nu alleen mijn telefoon aansluit op deze 3A brand hij dan door of laad hij te snel op of is er 3A "beschikbaar" en gebruikt mijn telefoon gewoon wat hij nodig heeft?

alvast bedankt :)

PS: nee, ik ben niet van plan dit rechtstreeks op mijn accu aan te sluiten, hij komt "ergens" waar hij alleen stroom krijgt als het contact aan staat ;)

Gr Onno
 
Laatst bewerkt:
Bij telefoons is het als het goed is zo (als je geen wazig chinees ding hebt ofzo) dat de telefoon het vermogen vraagt, niet dat het erin geperst wordt, je kunt hem dus met een gerust hart aansluiten.
 
Hallo,

Ik weet niet of je hem al gekocht hebt maar ik heb bij de action voor het luttele bedrag van €3,59 een auto laad/uitbreidings verlengsnoer. Dus: 3x een 12 volt aansluiting en 2x een usb aansluiting in een! Ik zeg hup de sigarettenaansteker aansluiting eraf en aan sluiten.

Deze dus alleen met 3x sigarettenaansteker.

Car cigarette lighter car charger double usb extension line belt power supply socket-in Cigarette Lighter from Automobiles & Motorcycles on Aliexpress.com | Alibaba Group
 
mijn telefoon laad bijvoorbeeld met 2A op (staat op originele oplaad adapter), als ik nu alleen mijn telefoon aansluit op deze 3A brand hij dan door of laad hij te snel op of is er 3A "beschikbaar" en gebruikt mijn telefoon gewoon wat hij nodig heeft?
Hetzelfde als het lichtnet bij jou thuis. Op de Maasvlakte staat een centrale die 3 x 600 MW kan leveren, maar jouw stofzuiger van 1200 W en de spaarlamp van 8 W blijven alle 2 heel. Zoals al gezegd, elk apparaat neemt zoveel stroom af als nodig is.

Andersom zal het laden langer duren als de te leveren stroom lager is als gevraagd, evt. zelfs met verbranden van het voedingsapparaat.
 
Max. 3Amp.

Dus als je er dan een apparaat aan gaat hangen die 5amp. vraagt brand het 'max. 3amp' regelding door. ;)

Iets wat 2amp. vraagt (zoals je telefoon) kan er dus gewoon aan ! :)

edit :

Bedenk dus wel dat je niet en je telefoon EN je tom-tom tegelijk eraan kunt hangen, want waarschijnlijk kom je dan dus boven de 3amp. uit.

Dus 1 ding tegelijk :)
 
Laatst bewerkt:
Max. 3Amp.

Dus als je er dan een apparaat aan gaat hangen die 5amp. vraagt brand het 'max. 3amp' regelding door. ;)

Iets wat 2amp. vraagt (zoals je telefoon) kan er dus gewoon aan ! :)

edit :

Bedenk dus wel dat je niet en je telefoon EN je tom-tom tegelijk eraan kunt hangen, want waarschijnlijk kom je dan dus boven de 3amp. uit.

Dus 1 ding tegelijk :)
1 ding tegelijk, waarmee :?
 
Hallo,

Ik weet niet of je hem al gekocht hebt maar ik heb bij de action voor het luttele bedrag van €3,59 een auto laad/uitbreidings verlengsnoer. Dus: 3x een 12 volt aansluiting en 2x een usb aansluiting in een! Ik zeg hup de sigarettenaansteker aansluiting eraf en aan sluiten.

Deze dus alleen met 3x sigarettenaansteker.

Car cigarette lighter car charger double usb extension line belt power supply socket-in Cigarette Lighter from Automobiles & Motorcycles on Aliexpress.com | Alibaba Group

Jaren geleden zo'n action gebakje op mijn motor gezet, was binnen 2 maanden helemaal weggerot.
Het werkt prima als verlenger/stekkerdoos, maar moet na gebruik wel weer van de motor gehaald worden.
 
Als je batterijen niet leeg zijn dan kom je nooit boven de 3A laadspanning uit. Kan makkelijk om bij te laden.
Ja ja, als je het dan zelf niet snapt, probeer het dan ook niet een ander uit te leggen.....

A = Ampere = Stroom
V = Volt = Spanning
W = Watt = vermogen



zolang je een 5 volt apparaat op 5 volt aansluit, gaat het goed.

Ook als het voedings apparaat 100 Ampere kan leveren en je telefoon maar 1 Ampere zou gebruiken.

precies zoals Jaap43 ook al aangeeft
 
Laatst bewerkt:
Crap!

Nu toch ineens een lege accu :(

Ik reed naar mijn zus, 5km verderop, geen probleem, weer terug naar huis om even iets op te pikken.
5 min later wou hij niet meer starten ;(

beide usb's waren niet in gebruik, tomtom was wel aan...

slurpt dat samen zoveel dat mijn accu tijdens het rijden snelle ontlaad als bij laad ?!

Beide zijn zo geschakeld dat ze enkel stroom krijgen als het contact aan staat.
Is de oplossing hier een aan/uit schakelaar te gebruiken op de usb omvormer zolang hij niet in gebruik is?
 
Beide zijn zo geschakeld dat ze enkel stroom krijgen als het contact aan staat.
Is de oplossing hier een aan/uit schakelaar te gebruiken op de usb omvormer zolang hij niet in gebruik is?

Ze zouden geen stroom moeten gebruiken als er niks aan hangt. Ik had een telefoon (als alarm) in mijn motor die permanent aan de usb oplader hing, ook als het contact uit was, en dat ging prima.
 
Ze zouden geen stroom moeten gebruiken als er niks aan hangt. Ik had een telefoon (als alarm) in mijn motor die permanent aan de usb oplader hing, ook als het contact uit was, en dat ging prima.


Is dat zo?
Mijn telefoon oplader, en iedere andere adapter in het stopcontact gebruikt toch echt stroom als er geen apparaat aan hangt.
Ik weet niet of het bij 12V = spanning het zelfde werkt als bij 230v ~ spanning, maar de omvormer die in de adapter zit in mijn stopcontact blijft omvormen, ook als er geen eindgebruiker aangesloten is.

Als dit USB geval met alleen weerstanden werkt, en geen spoel, dan klopt het, en vormt hij de 12v alleen om als er stroom verbruikt word.

Ik heb trouwens zelf een normale 12V sigarettenaanstekeraansluiting in de buddy met dit ding er in:
Colorful Car Charger Adaptor Bullet Dual Mini USB 2-Port for Apple iPhone Samsun | eBay

Ik kon ze hier in NL niet vinden voor deze prijs ZONDER LED lampje er in.
Ik heb hem namelijk wel direct (met zekering) op de accu aangesloten, en wil dus niet dat het LEDje (ook al is het bijna niks) mijn accu opvreet.
 
Laatst bewerkt:
Crap!

Nu toch ineens een lege accu :(

Ik reed naar mijn zus, 5km verderop, geen probleem, weer terug naar huis om even iets op te pikken.
5 min later wou hij niet meer starten ;(

beide usb's waren niet in gebruik, tomtom was wel aan...

slurpt dat samen zoveel dat mijn accu tijdens het rijden snelle ontlaad als bij laad ?!

Beide zijn zo geschakeld dat ze enkel stroom krijgen als het contact aan staat.
Is de oplossing hier een aan/uit schakelaar te gebruiken op de usb omvormer zolang hij niet in gebruik is?
Ik denk dat het toeval is en dat of je accu of je laadcircuit defect zijn.
Dat beetje stroom dat dat ding trekt mag geen invloed hebben op het laden van de accu.
Meet je laadspanning eens.
 
Is dat zo?
Mijn telefoon oplader, en iedere andere adapter in het stopcontact gebruikt toch echt stroom als er geen apparaat aan hangt.
Ik weet niet of het bij 12V = spanning het zelfde werkt als bij 230v ~ spanning, maar de omvormer die in de adapter zit in mijn stopcontact blijft omvormen, ook als er geen eindgebruiker aangesloten is.

Als dit USB geval met alleen weerstanden werkt, en geen spoel, dan klopt het, en vormt hij de 12v alleen om als er stroom verbruikt word.

Ik heb trouwens zelf een normale 12V sigarettenaanstekeraansluiting in de buddy met dit ding er in:
Colorful Car Charger Adaptor Bullet Dual Mini USB 2-Port for Apple iPhone Samsun | eBay

Ik kon ze hier in NL niet vinden voor deze prijs ZONDER LED lampje er in.
Ik heb hem namelijk wel direct (met zekering) op de accu aangesloten, en wil dus niet dat het LEDje (ook al is het bijna niks) mijn accu opvreet.
De stroom die dat ding trekt is erg afhankelijk van wat er aan hangt maar ook als er niks aangesloten zit zal er een beetje stroom lopen maar dat is zo goed als niks.
 
De stroom die dat ding trekt is erg afhankelijk van wat er aan hangt maar ook als er niks aangesloten zit zal er een beetje stroom lopen maar dat is zo goed als niks.

De chip in de oplader sluit de stroom af als er geen belasting is. De stroom die de chip nodig heeft is zo klein, daar kan je accu het jaren op blijven doen.
 
Ja ja, als je het dan zelf niet snapt, probeer het dan ook niet een ander uit te leggen.....

A = Ampere = Stroom
V = Volt = Spanning
W = Watt = vermogen



zolang je een 5 volt apparaat op 5 volt aansluit, gaat het goed.

Ook als het voedings apparaat 100 Ampere kan leveren en je telefoon maar 1 Ampere zou gebruiken.

precies zoals Jaap43 ook al aangeeft
Probeer niet de smartass uit te hangen joh, ik weet donders goed waar ik over praat.
Als jij niet begrijpend kan lezen probeer mij dan zeker de les niet te lezen met AVW............ Hier nog meer van die ......

Zoek het lekker uit.

Die twee apparaatjes kunnen daar gewoon op, punt.
 
Volgens mij ben je gewoon een kamper. :+

:}
Kampenaar, uit Kampen dus.
Een Kamper is een woonwagenbewoner, die hebben we ook in Kampen-stad.
Ik had natuurlijk evengoed een Kamper uit Kampen kunnen zijn en daarmee een Kamperse Kamper met een te grote Camper.

Maar dat is allemaal een tikkeltje off topic in een draadje waarin gevraagd werd of de laadstromen van twee apparaatjes al dan niet te hoog zouden voor een dingetje wat max 3A aan kan.
Een TomTom trekt wanneer deze alleen bijgeladen word iets van 500mA.
Is deze volledig ontladen dan zal dit meer zijn, oke, maar hoe vaak zal dat gebeuren dat je je TomTom eerst vanzelf uit laat gaan voordat je hem aan de lader legt die je toch al op je motor hebt zitten?
Hetzelfde geld eigenlijk ook voor je telefoon.

Mijn garmin en mijn telefoon konden gewoon bijgeladen worden dmv een simpel USB plugje dat in de sigarettenaansteker-contact werd gestoken. Die leverde niet meer dan 2A.

Zijn beide toestellen geheel leeg dan overstijgt het de 3A opgeteld.
Dan is het beter om er een van de toestellen te ontkoppelen.
Welke dat is is de keuze van de eindgebruiker.

Een fijne voortzetting van deze dag, jammer dat superbikes in het water is gevallen. :W
 
okay,

Morgen koop ik een druppellader, laad ik hem op en dan het hele katje even in de gaten houden :)

Als hij mijn accu nou weer leeg trekt, hoe controleer ik dan of mijn accu dood is of dat er toch "iets" overmatig veel stroom verbruikt?

(ik heb een multimeter, maar ben enkel niet goed thuis in hoe men zoiets toepast)
 
Je zult moeten meten of je een lekstroom hebt en hoe groot die dan is.
Een lekstroom meet je door je meter ( ampere stand) in serie met je elektrische circuit te zetten.

Je gaf aan dat je de USB lader niet rechtstreeks op de accu zou zetten maar dat deze pas aktief word wanneer je het contact zou aanzetten. Als je eerder geen problemen hebt ondervonden en nu opeens wel dan heb je of de boel niet juist aangesloten of er is een nieuw probleem ontstaan.

En zoek even op hoe je een multimeter juist gebruikt. Hier wil je geen fouten mee maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan