band blijft leeglopen

freakteacher

MF veteraan
9 jan 2006
2.246
38
Bemmel
Heb iets geks met een nieuwe band:

- Afgelopen week dus een nieuwe Dunlop Sportsmart in huis gehaald.
- Vriend van me heeft de band er op z'n werk opgelegd.
- Omdat hij er 2,8 bar in had gepompt ipv de voorgeschreven 2,5 (bron: dunlop) heb ik de band flink leeg laten lopen. Waarschijnlijk veel te leeg.
- Gisteren de band weer opgepompt bij tankstation tot 2,4 bar (hou altijd 0,1 minder aan als aanbevolen door fabrikant). Daarna velg weer in de fiets gezet.
- Vanochtend wil ik wegrijden en staat m'n Striple met een lege band. Geen meter mee gereden.

:?
 
Velgbed ook schoongemaakt?

Ik zou als eerste inderdaad het ventiel controleren, maar ik heb vaak gezien ( meestal bij stalen velgen, maar zeker ook lichtmetaal ) dat er corrosie en oude rubberresten tussen de band en het velgbed gaan zitten, waardoor er heel langzaam lucht kan ontsnappen.

Dus, als eerste het ventiel zelf controleren, dan de rand van het ventiel in de velg controleren, maar daarna de rand tussen band en velg controleren, kan allemaal met water met sop....
 
Heb iets geks met een nieuwe band:

- Afgelopen week dus een nieuwe Dunlop Sportsmart in huis gehaald.
- Vriend van me heeft de band er op z'n werk opgelegd.
- Omdat hij er 2,8 bar in had gepompt ipv de voorgeschreven 2,5 (bron: dunlop) heb ik de band flink leeg laten lopen. Waarschijnlijk veel te leeg.
- Gisteren de band weer opgepompt bij tankstation tot 2,4 bar (hou altijd 0,1 minder aan als aanbevolen door fabrikant). Daarna velg weer in de fiets gezet.
- Vanochtend wil ik wegrijden en staat m'n Striple met een lege band. Geen meter mee gereden.

:?
Lijkt me sterk dat een bandenfabrikant een spanning voor een band voorschrijft.

Volgens mij is het nog altijd de fabrikant die een richtlijn per model en uitvoering motor geeft, en daarna komt nog de marge van persoonlijke voorkeur van de berijder, en de ev afwijking van een aparte/nieuwe band (sommige banden mogen harder dan ooit voor een motor werd voorgeschreven, even als voorbeeld).

Maar goed :)

Kan natuurlijk toeval zijn. Check idd eerst het ventiel. Of maar gelijk de gehele band. Als je iets kunt vinden met genoeg water, waar het wiel in past, ben je zo klaar. Zelf een slootje in de buurt zou al voldoende zijn.
 
Lijkt me sterk dat een bandenfabrikant een spanning voor een band voorschrijft.

Volgens mij is het nog altijd de fabrikant die een richtlijn per model en uitvoering motor geeft, en daarna komt nog de marge van persoonlijke voorkeur van de berijder, en de ev afwijking van een aparte/nieuwe band (sommige banden mogen harder dan ooit voor een motor werd voorgeschreven, even als voorbeeld).

Maar goed :)

Kan natuurlijk toeval zijn. Check idd eerst het ventiel. Of maar gelijk de gehele band. Als je iets kunt vinden met genoeg water, waar het wiel in past, ben je zo klaar. Zelf een slootje in de buurt zou al voldoende zijn.


lekker, het hele wiel met lagers en al in een slootje te dompelen.
 
Zit er toevallig zo'n gietwormpje (of hoe het ook noemt) tussen de velg en de band?

Die moet je even uitleggen. Bedoel je een onderdeel van de velg (dat opstaande randje waar de wang van de band tegenaan zit? en zo ja die zit er) of dat er een los onderdeel tussen de velg en de band is komen te zitten?

Ik ga e.e.a. in ieder geval vanavond eens controleren. En voor een volgende keer al weer een hoop geleerd over wat ik allemaal al had kunnen/moeten doen.

:}
 
Die moet je even uitleggen. Bedoel je een onderdeel van de velg (dat opstaande randje waar de wang van de band tegenaan zit? en zo ja die zit er) of dat er een los onderdeel tussen de velg en de band is komen te zitten?

Ik ga e.e.a. in ieder geval vanavond eens controleren. En voor een volgende keer al weer een hoop geleerd over wat ik allemaal al had kunnen/moeten doen.

:}

Een nieuwe band heeft toch altijd allemaal van die rubberen sliertjes eraan zitten? Als die tijdens het monteren per ongeluk tussen je velg en band blijft hangen heb je dus een 'lek'.
 
Laatst bewerkt:
lekker, het hele wiel met lagers en al in een slootje te dompelen.

Ach...
Er zijn er die het serieus proberen:

p1019438.jpg
 
Gisteren wiel in bad en idd lek tussen de velg en de band. Moet er nu dus weer vanaf en weer erop. Makker van me is wel bang dat de wang van de band beschadigd is/raakt, maar dat zie we dan wel weer.
 
Heb iets geks met een nieuwe band:

- Afgelopen week dus een nieuwe Dunlop Sportsmart in huis gehaald.
- Vriend van me heeft de band er op z'n werk opgelegd.
- Omdat hij er 2,8 bar in had gepompt ipv de voorgeschreven 2,5 (bron: dunlop) heb ik de band flink leeg laten lopen. Waarschijnlijk veel te leeg.
- Gisteren de band weer opgepompt bij tankstation tot 2,4 bar (hou altijd 0,1 minder aan als aanbevolen door fabrikant). Daarna velg weer in de fiets gezet.
- Vanochtend wil ik wegrijden en staat m'n Striple met een lege band. Geen meter mee gereden.

:?

Dus als ik de feiten goed begrijp.

Hij bleef 1 volle week op spanning, jij hebt er aan geknoeid en toen liep die opeens leeg?

Nagel door band, of ventiel.

mvg
 
Dus als ik de feiten goed begrijp.

Hij bleef 1 volle week op spanning, jij hebt er aan geknoeid en toen liep die opeens leeg?

Nagel door band, of ventiel.


mvg
Lekt hij dan tussen de band en velg in?
Ik denkl dat hij de band heeft beschadigd.
Zet je meer druk op de band dan zal hij harder tegen de velg drukken en daardoor toch afdichten.
 
Ik heb dit eens gehad met een reserve wiel van mijn aanhanger..
de velg was iets beschadigd...ik heb de velg met een heel dun laagje siliconenkit ingesmeerd ( echt een heel dun laagje waar hij lekte )
Band zit er nog op en blijft hard...
 
Terug
Bovenaan Onderaan