problemen stationnair draaien

Bmuts

MF'er
26 sep 2011
40
3
goedeavond techneuten!

sinds een jaartje heb ik een aprilia rsv uit 2004.
afgelopen weekend heb ik de tank iets te leeg gereden ( niet dat hij uit viel, maar zeker 50km gereden terwijl het lampje brande) na het tanken heb ik een probleem gekregen.

de motor start, draait even tussen de 1,5 2000 toeren en valt na 30sec uit. tijdens het rijden en aanremmen voor een rotonde stoplicht of noem het maar valt hij ook uit op het moment dat hij onder een bepaald aantal toeren valt en ik de koppeling erbij pak.

voor mijn gevoel lijkt het of mijn startmotor meeloopt, aangezien hij tijdens het uitvallen een appart geluid maakt. (zal proberen een geluidsfragment vanavond te poste)

klinkt iemand dit bekend en weet iemand wat ik eraan kan doen?

met voorbaat dank

tot nu toe volgende dingen uitgevoerd:
start gelaise nagekeken
flesje injector reiniging
zekeringen nagekeken
 
Laatst bewerkt:
Dat laatste geluidje doet mij inderdaad lijken dat de startmotor mee blijft lopen.
zelfde geluid als dat je de motor probeert te starten, en voor het aanslaan de startknop los laat.

Geen idee... geen ervaring hiermee.
 
Volgens mij doen alle Twins dit als ze afslaan, mijn Varadero en vorige VTR1000 deden dit ook, ik zou me daar geen zorgen over maken.
Daarnaast zou een niet goed werkende startmotor/koppeling niets te maken kunnen hebben met een leeg gereden tank.

De vraag is meer waarom hij afslaat: start hij daarna direct?
 
Volgens mij doen alle Twins dit als ze afslaan, mijn Varadero en vorige VTR1000 deden dit ook, ik zou me daar geen zorgen over maken.
Daarnaast zou een niet goed werkende startmotor/koppeling niets te maken kunnen hebben met een leeg gereden tank.

De vraag is meer waarom hij afslaat: start hij daarna direct?

nee inderdaad, zo dacht ik er dus ook over. maar nu weet ik nog steeds niet wat het kan zijn. en baal hier enorm van. het lijkt zoeken naar een speld in een hooiberg.
hij staat meteen nadat hij uitgevallen is. zowel bij stationair draaien en als ik gereden heb en hij is uitgevallen. maar zodra hij een halve minuut aan staat (stationair) valt hij weer uit. zodra ik aanrem voor een rotonde en bijna stilval valt hij uit.

miss benzine filter verstopt?
 
Aangezien je de tank behoorlijk leeg hebt gereden zou ik in ieder geval het brandstoffilter controleren, startmotor hoor je zoals al gezegd bijna altijd bij een twin als die afslaat, dus daar hoef je het probleem niet te zoeken.
Wat je ook nog kan doen is de motor laten draaien met geopende tankdop, het kan zijn dat de tankbeluchting verstopt zit en dan trekt de tank vacuum waardoor de motor afslaat, als hij met geopende dop wel blijft lopen is dat je probleem.
Maar het meest waarschijnlijk is idd het brandstoffilter.
 
Een brandstofpomp en benzinekraantje zitten op het LAAGSTE punt van een benzinetank, en eventueel vuil en water zal ook met volle tank naar dit punt zakken....
Kan iemand mij uitleggen waarom ze altijd roepen dat er vuil in de injectie/carburateurs komt als de tank (te) ver wordt leeggereden....ik kan niet begrijpen dat alleen bij een lege tank dat vuil en water in het laagste punt pas zou worden meegenomen..

TS...als het injectie is, dan zou ik de accu gewoon even een nachte loskoppelen, meestal reset de computer zich dan
 
Een brandstofpomp en benzinekraantje zitten op het LAAGSTE punt van een benzinetank, en eventueel vuil en water zal ook met volle tank naar dit punt zakken....
Kan iemand mij uitleggen waarom ze altijd roepen dat er vuil in de injectie/carburateurs komt als de tank (te) ver wordt leeggereden....ik kan niet begrijpen dat alleen bij een lege tank dat vuil en water in het laagste punt pas zou worden meegenomen..

Omdat de benzine kraan een buisje heeft wat de tank insteekt. Daar gaat de brandstof doorheen. Dat is niet het laagste punt. Op de reserve stand wordt overgeschakeld naar een andere opening in de kraan en dat zit lager in de tank. Vandaar een mogelijk vuil probleem bij leeg rijden.
Water is zwaarder dan benzine en verzameld zich onder in de tank evenals sommige vuildeeltjes en roest van de tank. Bij het tanken valt en waait er ook rommel in de tank en het brandstofilter houdt dat tegen. Je zult dus ook wel eens het filter moeten reinigen.
Bovenstaande geldt uiteraard voor motorfietsen met een benzinekraan. Ik weet niet of injectiefietsen ook een "ouderwetse" kraan gebruiken.
 
Omdat de benzine kraan een buisje heeft wat de tank insteekt. Daar gaat de brandstof doorheen. Dat is niet het laagste punt. Op de reserve stand wordt overgeschakeld naar een andere opening in de kraan en dat zit lager in de tank. Vandaar een mogelijk vuil probleem bij leeg rijden.
Water is zwaarder dan benzine en verzameld zich onder in de tank evenals sommige vuildeeltjes en roest van de tank. Bij het tanken valt en waait er ook rommel in de tank en het brandstofilter houdt dat tegen. Je zult dus ook wel eens het filter moeten reinigen.
Bovenstaande geldt uiteraard voor motorfietsen met een benzinekraan. Ik weet niet of injectiefietsen ook een "ouderwetse" kraan gebruiken.

Juist. Bij injectie gaat dit verhaal niet op, de pomp zuigt altijd op dezelfde plek aan, het enige wat er gebeurt bij de "reservestand" is dat er een lampje gaat branden.
 
Omdat de benzine kraan een buisje heeft wat de tank insteekt. Daar gaat de brandstof doorheen. Dat is niet het laagste punt. Op de reserve stand wordt overgeschakeld naar een andere opening in de kraan en dat zit lager in de tank. Vandaar een mogelijk vuil probleem bij leeg rijden.
Water is zwaarder dan benzine en verzameld zich onder in de tank evenals sommige vuildeeltjes en roest van de tank. Bij het tanken valt en waait er ook rommel in de tank en het brandstofilter houdt dat tegen. Je zult dus ook wel eens het filter moeten reinigen.
Bovenstaande geldt uiteraard voor motorfietsen met een benzinekraan. Ik weet niet of injectiefietsen ook een "ouderwetse" kraan gebruiken.
Zou dat water, vuil- en roestdeeltjes zich werkelijk netjes onder in de tank verzamelen, daar blijven en pas bij leeg rijden in je brandstofsysteem komen ?. Gaat dat spul zich niet mengen met benzine tijdens tanken, optrekken, remmen, drempeltje pakken ed ?? Kan ik me moeilijk tot helemaal niet voorstellen.
 
Zou dat water, vuil- en roestdeeltjes zich werkelijk netjes onder in de tank verzamelen, daar blijven en pas bij leeg rijden in je brandstofsysteem komen ?. Gaat dat spul zich niet mengen met benzine tijdens tanken, optrekken, remmen, drempeltje pakken ed ?? Kan ik me moeilijk tot helemaal niet voorstellen.

Nee. Gooi maar eens wat water en benzine in een jampotje en probeer het te mengen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan