Afgebroken ontluchingsnippel: tips gevraagd

Hirsuta

MF'er
4 jul 2012
203
3
Ben ik lekker bezig met de voorremmen te reviseren, gebeurt me dit: ontluchtingsnippel breekt af.........

Had ook niet ander gekund.... alles liep zo lekker

Iemand tips om dit op te lossen zonder dat de voorvork er uit moet? Het liefst hou ik die stomme anti duik ook op de poot.....
 
bovenste deel kun je er gerust afhalen .... sterker nog zal ik zeker doen als je de boel aan het schoonmaken bent.

Zal erg vies zijn daaronder.

linkse tapeinduithaler is erg makkelijk met een al voorgeboord gaatje ;)
plaatje
tapeinduithaler-linkse-tap-linksetappen-5-dlg.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie snelle reacties!

verwarmen had ik al gedaan zie foto boven....WD40 is goed voor veel dingen, maar is hier niet op zijn plaats en een linkse tap.....

ik heb nog een setje liggen en ook al ben ik huiverig toch aan de slag gegaan.

Resultaat:

afgebroken.....

heeft iemand toevallig het bovenste deel van een antiduik gsx750e 80-85 liggen?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie snelle reacties!

verwarmen had ik al gedaan zie foto boven....WD40 is goed voor veel dingen, maar is hier niet op zijn plaats en een linkse tap.....

ik heb nog een setje liggen en ook al ben ik huiverig toch aan de slag gegaan.

Resultaat:
[~[url="http://i217.photobucket.com/albums/cc259/dennis_wind/GSX/DSC_0419.jpg"]afbeelding~][/URL]
afgebroken.....

heeft iemand toevallig het bovenste deel van een antiduik gsx750e 80-85 liggen?
Dat was te verwachten.
Als hij niet zo vast had gezeten was je nippel niet afgebroken.
 
Het was waarschijnlijk makkelijker geweest om het ding uit te boren en het restje nippel uit het schroefdraad weg te krabben. Er zat immers al een gat exact in het midden...

Maarja, dat is achteraf praten. Zo'n geharde tap krijg je er niet gemakkelijk uit.
 
Laatst bewerkt:
ik snap die linkse tappen niet zo goed, en al helemaal niet bij zulke kleine maten..

ten eerste ( zoals gezegd ) zit de boel vast, dus "er even uitdraaien met een linkse tap" zit er niet in..

ten tweede, je drukt materiaal richting de wand met zo'n linkse tap, waardoor de boel nóg strakker gaat zitten..
 
Ik ben blij met alle advies en ik vind het natuurlijk jammer dat het niet heeft gewerkt. Ik ben diegene die het tapje heeft gebroken, dus als er iemand een mafketel is dan ben ik het wel..... :+

Een moertje er op lassen is voor mij geen optie (ik bezit geen lasapparaat) en met een centerpons weet ik niet of dat zal werken. Er steekt vrij weinig vlees uit....
 
zachtejs verwarmen als dat mogelijk is...en dan idd die rigid set gebruiken. Linkse tap bij vooral kleine dingen is niks. En als je al zo zwaar moet draaien dat ie breekt....ben je of lomp geweest..of is het kutgereedschap.
Hoe dan ook...vaak is verwarmen de beste manier om iets gangbaar te gaan maken. Werkt id de meeste gevallen. Bij alu alleen goed oppassen :)
 
Onderdeel ergens 2 hands vandaan halen is een goede optie nu je de boel toch los hebt.

Nu je hem los hebt kan je er dan van de andere kant bij? En bijvoorbeeld vanuit die kant een deel van de nippel weg boren zonder het schroefdraad te raken? (Langzaam boren met olie). Best kans dan als je een del weg kan boren dat de rest dan los komt te zitten.

Andere optie kan wellicht zijn om op een ander plek een nippel in te zetten.
 
Een betonboortje scherp slijpen en je boort dan de tap er vrij snel uit.
Je moet wel even de punt van de tap vlek slijpen en centeren zodat je in het midden begint.
 
die gekke conische linkse tapjes gebruik ik enkel nog als de boel zo verneukt is dat er geen schroevendraaier meer op past. en dan vooral schroeven in plastic, dat roest niet vast enzo...
als het niet los wil omdat je niet genoeg kracht kunt zetten of de boel knapt al, dan kom ik er niet meer aan met zo'n conisch geval. ook ik heb het namelijk al eens fout gedaan -O-

tip, kijk of je de uitdraaier eruit kunt krijgen met een tang oid, dan word de klus namelijk een stuk eenvoudiger :Y
 
@Hirsuta Ik hoop dat je nu geleerd hebt geen linkse tappen te gebruiken (als een stuk schroefdraad zo vast zit dat het draad afbreekt dan breekt een linkse tap zeer zeker af en dan is het eigenlijk einde verhaal)
Ik ben bang dat het onderdeel oudijzer is,het uitboren met een hardmetalen boortje kan wel maar de kans is echt heel groot dat de boor verloopt
Ook het met een dremel wegslijpen van de linkse tap gaat makkelijk fout

(maar ik heb het gekker gezien,een handige donder had er voor gezorgt dat in 1 cilinderkop een afgebroken linkse tap een afgebroken boor en een afgebroken tap zat,op zich knap)
 
Ik heb dit ook een keer gehad

Ik heb ook kobalt boortje gebruikt

Maar dit mocht niet baten


Toen heb ik een steenboortje gepakt en deze boorde het geharde staal van de tap er zo uit als of het niets was.


Succes !
 
Terug
Bovenaan Onderaan