Ik wil graag leren sleutelen bij een kleine garage randstad

basspower

MF'er
6 jan 2007
72
0
He hallo,
Ik ben aan het kijken of er misschien een (kleine) motorfiets garage in de buurt van haarlem/hoofddorp is waarbij ik eens in de 2 weken een zaterdagmiddag kan meedraaien om te leren sleutelen aan motorfietsen.
Dit heb ik altijd al graag gewild omdat ik geinteresseert ben in motortechniek.
Ben technisch ingesteld (ben IT technisch consultant) maar heb verder weinig ervaring met sleutelen aan motoren.

gr,
Geoffrey
 
Nee ik bedoel een echte garage waar mensen hun motor brengen waar onderhoud aan gepleegd wordt of iets gerepareerd wordt.
Waarbij ik dan leer hoe je het eea repareert van de mensen die er werken ;)

Bij welke "echte" garage kun jij op Zaterdagmiddag je motor neerzetten en dan verlangen dat er nog een monteur aanwezig is om ergens aan te beginnen én daarbij iemand uitleg te geven/te ondersteunen?

Een band/accu verwisselen als "nieuwe opdracht" zullen de meeste bedrijven op dat moment nog wel accepteren maar ik denk niet dat je moet gaan verlangen dat ze je veel meer uit willen gaan leggen op zo'n moment.
 
Laatst bewerkt:
Zouden er zaken zijn die zitten te wachten op iemand zonder ervaring of opleiding? Kan je niet beter voor weinig een motor met achterstallig onderhoud en een werkplaatshandboek kopen, ding weer helemaal tip-top in orde maken? Heb je er een leuke ride aan en met wat geluk kun je hem met een beetje winst verkopen ook nog.
 
Wat is het belang van die zaak om jou te gaan opleiden?

Ik denk dat je OF zelf je motor voor dingen in zal moeten leveren en mee kijken bij wat eraan gebeurt, anders zul je moeten betalen om te leren bij de zelfsleutel/hulpgarages.
 
Zouden er zaken zijn die zitten te wachten op iemand zonder ervaring of opleiding? Kan je niet beter voor weinig een motor met achterstallig onderhoud en een werkplaatshandboek kopen, ding weer helemaal tip-top in orde maken? Heb je er een leuke ride aan en met wat geluk kun je hem met een beetje winst verkopen ook nog.

Zouden er zaken zijn met klanten die het een prettig idee vinden, dat er zomaar een onwetende, a-technicus gaat sleutelen aan zijn tweewieler, die hij met veel vertrouwen bij de motorzaak achterlaat?

Onder toezicht aan je eigen motor om te beginnen. welkom bij Extress
 
Laatst bewerkt:
Zouden er zaken zijn met klanten die het een prettig idee vinden, dat er zomaar een onwetende, a-technicus gaat sleutelen aan zijn tweewieler, die hij met veel vertrouwen bij de motorzaak achterlaat?

Onder toezicht aan je eigen motor om te beginnen. welkom bij Extress
Mijn motor hoeft niets aan te gebeuren.. dus dat is niets.

Ik ga zelf niet sleutelen aan dingen waar ik geen verstand van heb natuurlijk.
Maar olietje verversen en dat soort dingen lukt nog wel, de rest kan ik natuurlijk leren.

Zouden er zaken zijn die zitten te wachten op iemand zonder ervaring of opleiding? Kan je niet beter voor weinig een motor met achterstallig onderhoud en een werkplaatshandboek kopen, ding weer helemaal tip-top in orde maken? Heb je er een leuke ride aan en met wat geluk kun je hem met een beetje winst verkopen ook nog.

Misschien wel ze nemen toch ook stagairs in dienst en misschien vinden ze het wel leuk dat iemand met passie dit graag wil leren waarbij ze er later ook zelf aan verdienen omdat ik geen geld kost en toch kan helpen met het een en ander.
 
Wat is het belang van die zaak om jou te gaan opleiden?

Ik denk dat je OF zelf je motor voor dingen in zal moeten leveren en mee kijken bij wat eraan gebeurt, anders zul je moeten betalen om te leren bij de zelfsleutel/hulpgarages.

In het begin moet het belangeloos zijn maar zoals ik zei dat ze het leuk vinden om iemand met passie het een ander te leren. waarna ze er uiteindelijk wel belang bij hebben om een goedkope kracht erbij te hebben
 
Als volledige leek zonder enig eigen initiatief buiten het vragen:

Mag ik misschien helpen meneer?

Komt t toch niet goed? Als jij wil leren sleutelen zul je alvast basis techniek moeten snappen, je gereedschap kennen, de verschillen tussen moderne en oudere motoren (carb vs injectie techniek) moeten bekijken enzovoorts.

Mensen die niets kunnen lopen er al zat, toon wat initiatief als dit is wat je wilt doen.
 
Ik snap je bedoeling helemaal basspower, zelf ben ik ook zo iemand die graag wil leren om aan een motorblok te werken. Het punt is echter dat je graag iemand erbij hebt staan , die in kan grijpen op momenten dat het mis gaat, of die je tips/trucs kan leren.
Probleem is echter dat er maar weinig mensen zijn die je dat willen leren... De meeste hebben geen tijd of zin of domweg het geduld niet om mensen te helpen. Vaak krijg je dan ook opmerkingen als " jij denkt toch niet dat wij jou motor voor niks gaan maken", of " ga maar naar de dealer " . Het is ( bij mij in ieder geval) helemaal niet de bedoeling om mensen te "misbruiken" , maar soms kom je er gewoonweg niet uit en is een duwtje in de juiste richting erg prettig. Ik zal het zeker niet laten om mensen te helpen als ik het kan, heb ook al veel mensen in mijn leven vooruit geholpen. Het gevoel dat je "iets goeds voor de medemens" hebt gedaan is dan een mooie beloning. Helaas werkt dit niet altijd wederzijds.. maar soms heb je er wel "reddende engels" bij zitten, die mensen moet je koesteren...
 
Dat is grappig. Ik heb 10 jaar in de IT gezeten en was er vorig jaar ook helemaal klaar mee. Omdat ik dezelfde omslag wil gaan maken, heb ik alle mods en reparaties aan m'n motoren maar zelf gedaan. Onder het mum van, als ik het sloop, kan ik de motor altijd nog aan HP verkopen. :+ Was gelukkig niet nodig. Op youtube staat genoeg informatie over hoe je dingen kan fixen. En in het techniek topic van M-F ook. Werkplaatshandboeken zijn voor jou denk ik wel makkelijk te vinden. :)

En wat betreft de motorkelder, ik zou daar gewoon heengaan en kijken of je handjes kan helpen, voor mensen die daar het eea aan hun eigen bike doen. Het duurt ook een duizend keer eer je meester bent.

De komende tijd ben ik ook in verschillende werkplaatsen te zien om zo te leren hoe mensen het doen die er meer verstand van hebben dan ik. En dan nog, ook een 'vakman' kan soms dingen op een vreemde manier doen. Zoals de waterpomptang op de remzuiger uit een ander topic. Genoeg garages die zo werken.

Misschien kan je ook eens aan M-F'rs vragen wanneer ze een sleuteldag hebben, of zelf een projectje starten om hen mee te helpen. Hou je nog goede vrienden aan over ook!

:] vroem
 
Terug
Bovenaan Onderaan