Z750 ratel tijdens accelereren

aapie90

Die hard MF'er
29 mrt 2011
403
63
Hoi!

De laatste tijd "ratelt" mijn motor bij acceleren.
Dit is het zelfde soort geluid als je het achterwiel ronddraaid onbelast (op de paddock)
Hoe kan het dat ik dit bij het rijden ook hoor?
En hoe is het op te lossen?

Bedankt! :}
Grt aapie90
 
Ketting zit er nu 800 km onder,, nieuw. moet wel ietsie strakker staan..

heb 200km terug gemerkt dat het geluid zich afentoe voordeed.,. is sindsdien frequenter voorgekomen.

Ik zal m even stellen, en dan :]
Kijken of het dan weg is
 
Laatst bewerkt:
Ketting staat weer zoals het hoort, ook zit het wiel recht erin.
Maar het ratelgeluid blijft.
Na nog eens goed gezocht te hebben komt het aan de linkerkant van het motorblok vandaan.
Bij koude motor is het erger dan bij warme,,
Lijkt wel of het de kleppen zijn maar de motor heeft nog maar 282** gelopen.
Volgens serviceboekje hoeft de controle pas bij 48.000 km als ik het goed heb.
Iemand een oplossing voor dit euvel?
 
meeste kawa's moeten om de 6000km een kleine en om de 12000km een grote beurt hebben... maar miosschien dat de nieuwere types langere intervallen hanteren. Maar ratelen doen te strakke kleppen niet, verbranden wel :) Zit de NAKS links bij dit blok?

Misschien even opbokken en kijken of het geluid ergens uit de aandrijflijn komt. Misschien dat er een verkeerd tandwiel is gemonteerd of verkeerd om, dan zullen de tandflanken aan één kant mooi glimmen.
 
meeste kawa's moeten om de 6000km een kleine en om de 12000km een grote beurt hebben... maar miosschien dat de nieuwere types langere intervallen hanteren. Maar ratelen doen te strakke kleppen niet, verbranden wel :) Zit de NAKS links bij dit blok?

Misschien even opbokken en kijken of het geluid ergens uit de aandrijflijn komt. Misschien dat er een verkeerd tandwiel is gemonteerd of verkeerd om, dan zullen de tandflanken aan één kant mooi glimmen.
6000 km service is alleen visuele check of je remblokken niet op zijn.
Kleppen is volgens mij, maar dat zou je even in het boekje moeten checken, niet eens elke 12K beurt.
 
bij de meeste moderne motoren om de 24 k kleppen checken / stellen
bij yamaha bij 40 / 24 per type verschillend .48 k is wel erg hoog maja als het in het boekje staat
met tuimelaars om de 12 k bij me gpz 500

kijk het nog eens goed na of het geen 24 is dan kan je dat alvast uitsluiten :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook het geluid net tijdens het wegrijden dat hij even geluid maakt. En ik heb er ook weinig km op staan. Klinkt bij mij als speling op het tandwiel(en) in het blok op de uitgaande as.

Ben ook wel benieuwd naar wat het is.
Trouwens 2011 model heb ik.

Edit:

Nu ik er over na denk heb ik het al een tijdje niet gehoord, of aan gewend..
Als ik de motor op de bok zet, en aan het achterwiel draai hoor ik het zelfde geluid, het tegen elkaar aan komen van de tandwielen in het blok.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een geluid net tijdens het wegrijden dat hij even geluid maakt. En ik heb er ook weinig km op staan. Ik denk dat het Klinkt bij mij als speling op het tandwiel(en) in het blok op de uitgaande as.

Ben ook wel benieuwd naar wat het is.
Trouwens 2011 model heb ik.

Edit:

Nu ik er over na denk heb ik het al een tijdje niet gehoord, of aan gewend..
Als ik de motor op de bok zet, en aan het achterwiel draai hoor ik het ook een geluid, misschien het tegen elkaar aan komen van de tandwielen in het blok.
Even gecorrigeerd... :P ;)
 
Kleppen ratelen toch niet als ze los staan, kleppen tikken een beetje. En dan nog, kleppen staan niet zomaar ineens losser, die komen eerder strakker te staan..
Als er echt iets ratelt ga je langs bij iemand met verstand van zaken en ga je niet op een forum een geluid proberen te analyseren.

auto-repair-price-list.jpg
 
Even gecorrigeerd... :P ;)


TS kan zelf wel aangeven of hij het zelfde heeft toch?

En als ik weg rijdt, of als ik hem op de bok zet en in zn versnelling aan het wiel draait, maakt zeker weten het zelfde geluid, niet misschien. Mijn oren werken nog goed.

Ik ben wel benieuwd naar TS zijn reactie.
 
TS kan zelf wel aangeven of hij het zelfde heeft toch?

En als ik weg rijdt, of als ik hem op de bok zet en in zn versnelling aan het wiel draait, maakt zeker weten het zelfde geluid, niet misschien. Mijn oren werken nog goed.

Ik ben wel benieuwd naar TS zijn reactie.
Jij hebt jouw motor naast die van TS op de bok gezet en gehoord dat het hetzelfde geluid is?

Of met deze omschrijving kun jij zeker weten dat het hetzelfde geluid is? :}

De laatste tijd "ratelt" mijn motor bij acceleren.
Dit is het zelfde soort geluid als je het achterwiel ronddraaid onbelast (op de paddock)

Met zulke oren kun je geld verdienen.. *O*
 
Laatst bewerkt:
Jij hebt jouw motor naast die van TS op de bok gezet en gehoord dat het hetzelfde geluid is?

Of met deze omschrijving kun jij zeker weten dat het hetzelfde geluid is? :}Met zulke oren kun je geld verdienen.. *O*


Oke lees, begrijp en sla het op de juiste manier op:

Ik rijd weg, en hoor geluid. Dit geluid sla ik op in mijn hersentjes.

Ik zet mijn motor op de bok, draai aan het wiel en hoor geluid.
Dan treden mijn hersentjes in werking en vertellen mij dat dit geluid het zelfde is als het eerder opgeslagen geluid tijdens het wegrijden.



:W
 
Oke lees, begrijp en sla het op de juiste manier op:

Ik rijd weg, en hoor geluid. Dit geluid sla ik op in mijn hersentjes.

Ik zet mijn motor op de bok, draai aan het wiel en hoor geluid.
Dan treden mijn hersentjes in werking en vertellen mij dat dit geluid het zelfde is als het eerder opgeslagen geluid tijdens het wegrijden.
:W

Jouw motor maakt een geluid wat je kunt horen als je erop zit en als je er naast staat, dus heb jij hetzelfde probleem als TS?

Mijn god!! Mijn motor maakt ook een geluid als ik erop zit en nu ik er over nadenk.... OOK ALS IK ER NAAST STA!!

Wat moet ik nu? -O-


;)
Maak je niet druk, ik bedoel alleen te zeggen dat je geen diagnose kunt stellen door geluiden op forums te beschrijven.. Misschien is jouw krukas wel krom en zit bij TS het tandwiel los, maakt alletwee herrie, maar is wel een compleet ander geluid en oorzaak.
 
Laatst bewerkt:
Wat een kleine vraag allemaal wel niet voor reacties kan opwekken.

Het blijkt de 1 van de 4 uitlaatpakkingen te zijn, na aanschroeven bleek het geluid verdwenen te zijn.

:] :] :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan