Blauwe rook bij accelereren

Jorisch

MF'er
28 jan 2013
185
4
Valkenswaard
Hallo,

Ik heb van vrienden die achter me reden gehoord dat er nogal een blauwe walm uit mijn uitlaten kwam als ik flink doortrok in toeren.
Als ik echt ver doortrek (tot zo'n 9000 tpm) dan zie ik in mn spiegels ook wat rook hangen.

Dit komt natuurlijk door olie, maar mijn vraag is of dit waarschijnlijk wordt veroorzaakt door de zuigerveren of de klepseals?

Het gaat om een triumph sprint 900 uit 1996
Max toerental is 9500 dus 9000 is flink gasgeven dus

Bij normaal rijden rookt hij niet, ook niet bij veel belasting
Dus alleen bij hoge toeren
 
hoorde je toen ook dat klingelende geluid van een kantelende zuiger?

Nee, maar je hoort wel meer bijgeluiden ten opzichte van een gezond blok.
Er is te veel speling ontstaan ten opzichte zuiger naar cilinder wand.
De zuiger gaat dan "kantelen" dus dat heeft overmatige slijtage tot gevolg, wat steeds erger wordt/gaat worden.
 
Laatst bewerkt:
Welke olie erin zit weet ik niet, de laatste beurt is +- 3000 km uitgevoerd door brabantmotors
Een keer vervangen is natuurlijk nooit verkeerd, doe ik binnenkort een keer samen met filter, luchtfilter en bougies enzo.

Een kantelende zuiger zal het niet zijn, dat had ik toen met een xt500 en dat hoor je wel duidelijk

Conclusie tot nu toe:
Ik houd het oliepijl in de gaten en als het verbruik teveel is ga ik verder op onderzoek uit
 
vond de tip van oliepeil en carter ontluchting ook wel wat, als er veel olie uit de carterontluchting de airbox in geblazen wordt zal ie ook gaan roken, waarschijnlijk meer bij vol gas en hoge toeren :)
 
Hallo,

Ik heb van vrienden die achter me reden gehoord dat er nogal een blauwe walm uit mijn uitlaten kwam als ik flink doortrok in toeren.
Als ik echt ver doortrek (tot zo'n 9000 tpm) dan zie ik in mn spiegels ook wat rook hangen.

Dit komt natuurlijk door olie, maar mijn vraag is of dit waarschijnlijk wordt veroorzaakt door de zuigerveren of de klepseals?

Het gaat om een triumph sprint 900 uit 1996
Max toerental is 9500 dus 9000 is flink gasgeven dus

Bij normaal rijden rookt hij niet, ook niet bij veel belasting
Dus alleen bij hoge toeren
En wat is nu het probleem?
Ik zou andere vrienden zoeken :Y
 
Niet om het een of ander, maar wat leer je tegenwoordig nog op het HBO dan...
Ook al doe je weinig met de mechanische kant, dan nog verwacht ik van HBO-ers een bepaalde mate van analytische kennis...
Dus ga je eerst afvragen ....
* waar kan er olie in het blok komen
* aan welke voorwaarde moet dat dan voldoen
* wanneer gebeurt dat
* voldoen de omstandigheden aan de specificatie's ( denk aan oliesoort, carterontluchting, luchtfilter, enz enz)

Dan ga je een voor een deze vragen logisch beredeneren...
Waar:
Langs de klepstelen>>>> meest locische bij onderdruk in inlaatkanaal
langs de zuigers>>>> meest logische hoe hoger de snelheid van de zuiger, hoe meer lekkage
via de aangezogen lucht>>> carterontluchting, ( moet te zien zijn in je luchtfilterhuis)

Dan kun je volgens mij de klepstelen wegstrepen ( die roken het ergst bij gas los en daarna wweer vol gas geven, dan krijg je een pluim)
luchtfilterhuis kun je controleren
dus waarschijnlijk mechanische schade aan :
OLIESCHRAAPVEREN ( is wat anders dan je zuigerveren)
onronde cilinders

en zo werk je het lijstje af, als je op school niets leert, dan kun je het hier wel
 
Niet om het een of ander, maar wat leer je tegenwoordig nog op het HBO dan...
Ook al doe je weinig met de mechanische kant, dan nog verwacht ik van HBO-ers een bepaalde mate van analytische kennis...
Dus ga je eerst afvragen ....
* waar kan er olie in het blok komen
* aan welke voorwaarde moet dat dan voldoen
* wanneer gebeurt dat
* voldoen de omstandigheden aan de specificatie's ( denk aan oliesoort, carterontluchting, luchtfilter, enz enz)

Dan ga je een voor een deze vragen logisch beredeneren...
Waar:
Langs de klepstelen>>>> meest locische bij onderdruk in inlaatkanaal
langs de zuigers>>>> meest logische hoe hoger de snelheid van de zuiger, hoe meer lekkage
via de aangezogen lucht>>> carterontluchting, ( moet te zien zijn in je luchtfilterhuis)

Dan kun je volgens mij de klepstelen wegstrepen ( die roken het ergst bij gas los en daarna wweer vol gas geven, dan krijg je een pluim)
luchtfilterhuis kun je controleren
dus waarschijnlijk mechanische schade aan :
OLIESCHRAAPVEREN ( is wat anders dan je zuigerveren)
onronde cilinders

en zo werk je het lijstje af, als je op school niets leert, dan kun je het hier wel

Dat gebeurt ook op die manier, maar ik ga hier geen volledig rapport van maken :P
Dan komen er ook bronnen bij kijken, en de betrouwbaarheid daarvan, dat is ook de rede dat ik doorging op dat klepseal verhaal omdat ik niet zomaar iets aanneem wat gezegd wordt.

In eerste instantie dacht ik bij olieverbruik aan pompende zuigerveren, en dat kon ik niet in verband brengen met het alleen lekken bij hoge toerentallen

met die olieschraapveer is dat natuurlijk een ander verhaal, echter las hierboven ook ergens "schraapveren versleten of gladde zuigerwand".
terwijl een nieuwe zuigerwand hoonsporen heeft om olie vast te houden, een gladde zuigerwand houd dan minder olie vast.

maar uiteindelijk kan ik daar toch pas een conclusie trekken als de zaak open ligt

het luchtfilterhuis nakijken... tja, dat valt niet mee bij zo'n triumph, daarvoor moeten de carburateurs er af. maar als hij teveel olie verbruikt dan gaat het onderzoek verder en komt er zoiezo ook een nieuw luchtfilter in, dus moet de boel er toch af
 
Dat gebeurt ook op die manier, maar ik ga hier geen volledig rapport van maken :P
Dan komen er ook bronnen bij kijken, en de betrouwbaarheid daarvan, dat is ook de rede dat ik doorging op dat klepseal verhaal omdat ik niet zomaar iets aanneem wat gezegd wordt.

In eerste instantie dacht ik bij olieverbruik aan pompende zuigerveren, en dat kon ik niet in verband brengen met het alleen lekken bij hoge toerentallen

met die olieschraapveer is dat natuurlijk een ander verhaal, echter las hierboven ook ergens "schraapveren versleten of gladde zuigerwand".
terwijl een nieuwe zuigerwand hoonsporen heeft om olie vast te houden, een gladde zuigerwand houd dan minder olie vast.

maar uiteindelijk kan ik daar toch pas een conclusie trekken als de zaak open ligt

het luchtfilterhuis nakijken... tja, dat valt niet mee bij zo'n triumph, daarvoor moeten de carburateurs er af. maar als hij teveel olie verbruikt dan gaat het onderzoek verder en komt er zoiezo ook een nieuw luchtfilter in, dus moet de boel er toch af
wat zijn pompende zuigerveren?
 
Dat is een mooi artikel, pagina 4 linksboven
de zuigerveren pompen olie de verbrandingsruimte in

moet je maar eens bekijken dat plaatje

dat had ik in mn hoofd zitten bij versleten zuigerveren, en dan zou hij altijd olie pompen, en niet alleen op hoge toeren, dus vandaar mijn gedachte
 
Dat is een mooi artikel, pagina 4 linksboven
de zuigerveren pompen olie de verbrandingsruimte in

moet je maar eens bekijken dat plaatje

dat had ik in mn hoofd zitten bij versleten zuigerveren, en dan zou hij altijd olie pompen, en niet alleen op hoge toeren, dus vandaar mijn gedachte
Interessant stuk.
bedoel je dit met pompende zuigerveren :?
vervanging van versleten zuigerveren in versle-
ten zuigerveergroeven valt dan ook erg tegen.
Het nieuwe zuigerveerondervlak sluit niet aan
op de versleten groef en de zuigerveer pompt
olie via de basis van de groef naar de verbran-
dingsruimte.
 
Als dit het geval is dan moet inderdaad de zuiger ook vervangen worden, en als we dan toch bezig zijn zal het niet onverstandig zijn om de cilinderbus te vervangen of te laten honen.

maar mocht het olieverbruik te hoog zijn dan moet ik eerst maar alles na gaan meten, alle toleranties staan netjes beschreven in het handboek, maar dat wordt dan een dure ingreep
 
Terug
Bovenaan Onderaan