CBF500 maakt herrie uit blok en verliest vermogen

aavinash

Rookie
30 apr 2014
14
0
Hendrik Ido Ambacht
Hoi allemaal,

Ik heb een Honda CBF 500 ABS.
Nu ging ik laatst rijden, en kwam er een forse (hele ongezond klinkende)rammel uit het blok.
Ik denk zelf dat de NAKS kapot zal zijn.

Maar wat mij doet twijfelen, is dat de motor niet goed rijd. Hij verliest vermogen. Hij rijdt ook niet harder dan 70-75. Ik durf er door de herrie ook niet op te rijden, omdat ik bang ben het kapot te maken.

Heeft iemand suggesties waar ik moet zoeken?

Groetjes
avinash
 
Sorry voor de ontbrekende info....

de motor heb ik al opgehaald, en staat inmiddels in mn garagebox.

Ik heb dit draadje dus geopend om te vragen of iemand suggesties heeft, om 'even' na te kijken.

Tank is er momenteel al af, en heb de kleppendeksel al verwijderd. Dit om de ketting te fixeren voor het verwisselen van de NAKS.
 
Sorry voor de ontbrekende info....

de motor heb ik al opgehaald, en staat inmiddels in mn garagebox.

Ik heb dit draadje dus geopend om te vragen of iemand suggesties heeft, om 'even' na te kijken.

Tank is er momenteel al af, en heb de kleppendeksel al verwijderd. Dit om de ketting te fixeren voor het verwisselen van de NAKS.
Je bent dus al aan de gang voor werkzaamheden, maar weet eigenlijk niet wat je moet doen?
 
De herrie zou door de NAKS Kunnen komen, leek me een typisch hondaprobleem. Vandaar dat ik al bezig was, want dat moet me wel lukken. Alleen het vermogensverlies kan ik helaas niet verklaren. Ik kon het zelf niet koppelen aan de NAKS. Tenzij de ketting zelf heeel erg uitgerekt zou zijn.

Ik weet er niet helemaal het fijne van, naar wel een beetje. Vandaar dat ik hier om hulp vraag.
ik ben al blij dat jullie meedenken.
 
NAKS kun je meestal makkelijk bij haal hem er eens uit zou ik zeggen en kijk of hij nog werkt.

Maakt ie ook zo'n herrie in zijn vrij met de koppeling ingeknepen?

Controleer ook even je normale ketting en tandwielen.
 
Ik ben ondertussen al een stuk verder met slehtelen.

Heb de nokkenassen aan de bovenzijde gelijk gezet met het merkteken bij het blok. Nu zag ik dat bij het inspectiegaatje ( bij de dynamo) dat ik geenszins de o voor het tandje kon krijgen.

Dit verklaart al een hele hoop denk ik.
Kan iemand me een stukje verder op weg helpen na deze info?
kan iemand me nog een stapje vooruit helpen?
 
Ik ben ondertussen al een stuk verder met slehtelen.

Heb de nokkenassen aan de bovenzijde gelijk gezet met het merkteken bij het blok. Nu zag ik dat bij het inspectiegaatje ( bij de dynamo) dat ik geenszins de o voor het tandje kon krijgen.

Dit verklaart al een hele hoop denk ik.
Kan iemand me een stukje verder op weg helpen na deze info?
kan iemand me nog een stapje vooruit helpen?


Draai de motor nog maar eens rond tot de nokkenassen weer op de merktekens staan, en kijk eens waar de 0 zich dan bevind.
 
Met alle risico dat mn kleppen nu dus krom kunnen zijn neem ik aan.

Hij heeft al 89000 gelopen in de tussentijd, dus een nieuwe ketting zal vast geen kwaad kunnen, icm een nieuwe naks.

Als die erin zitten ga ik maar eens bezig zijn met de timing.
Redforce, bedankt voor het meedenken
 
Met alle risico dat mn kleppen nu dus krom kunnen zijn neem ik aan.

Hij heeft al 89000 gelopen in de tussentijd, dus een nieuwe ketting zal vast geen kwaad kunnen, icm een nieuwe naks.

Als die erin zitten ga ik maar eens bezig zijn met de timing.
Redforce, bedankt voor het meedenken
Ga eerst eens kijken hoe en wat, dan dingen bestellen en vervangen.
 
Misschien is het verstandiger/goedkoper om een ander 2ehands motorblok met veel minder kilometers te scoren en te monteren?
Dit mede gezien de toch wel behoorlijk hoge kilometerstand en de verwachte te maken kosten voor de diverse onderdelen.
 
Misschien is het verstandiger/goedkoper om een ander 2ehands motorblok met veel minder kilometers te scoren en te monteren?
Dit mede gezien de toch wel behoorlijk hoge kilometerstand en de verwachte te maken kosten voor de diverse onderdelen.

jaaah, in 1 keer alles vervangen, terwijl het een bougiedop kan zijn _O-
 
Compressie meten?
Lektest als je wat raars vindt?
Hoeveel olie zat er nog in het blok?
Koelsysteem nog helemaal heel en volledig gevuld met kvs?
Zo maar wat hints om eerst iets van een diagnose te stellen ipv misschien onnodige onderdelen wisselen
 
nou nergens om maar was niet al gezegd dat de timing ruk was?
dus compressie, lektest enz... eerst de timing fixen en proberen achterhalen waarom de timing versprongen is lijkt me beter
 
Terug
Bovenaan Onderaan