Super B accu laden (Li-ion)

BSM2

MF veteraan
22 jun 2002
4.971
6
-
Ik heb er 1 maar nu wil ik hem laden.
Standaard druppel laders schijnen niet te mogen worden gebruikt omdat de super B accu een continu spanning nodig heeft.
Kan dus alleen met een "speciale" Super B accu lader, maar deze is nogal erg prijzig.

Zijn er andere opties?
Zou ik de adapter van mijn laptop kunnen pakken? Is toch ook gelijkspanning?

Ik ben technische genoeg om dingen te kunnen ombouwen en aan te sluiten, maar van de achterliggende gedachten van elektro heb ik geen (niet genoeg) kaas gegeten... Wie o wie kan mij helpen?
 
Laatst bewerkt:
Laptop adapter zal wel te veel spanning leveren en is dus niet bruikbaar. Vrijwel alle acculaders laden met constante spanning/stroom, pas wanneer de accu (bijna) vol is gaan ze druppelladen. Waarom denk je dat een gewone lader niet geschikt is ?
 
Stukje gevonden:

Opladen
Super B batterijen kunnen worden opgeladen tot 14.4Volt. De super B accu’s laden veel sneller op dan conventionele batterijen. Opladen van een lood-zuur batterij duurt 7 tot 14 uur, tijdens het proces neemt de interne weerstand toe waardoor de laadstroom afneemt. De super B 2300 kan worden opgeladen binnen 1 uur met een laadstroom van 2,5 ampère. Als de laadstroom wordt vergroot tot 5 ampère, zal een super B accu volledig worden opgeladen in 30 minuten. Er is ook een speciale Super B acculader beschikbaar die geschikt is voor het opladen van deze accu’s met Lithium-Ion technologie.

Er staat dus nergens dat je geen gewone acculader kunt gebruiken.
Met de speciale lader zal het alleen sneller gaan doordat deze met een grotere stroom laad die deze accu's schijnbaar aan kunnen.
 
Stukje gevonden:Er staat dus nergens dat je geen gewone acculader kunt gebruiken.
Met de speciale lader zal het alleen sneller gaan doordat deze met een grotere stroom laad die deze accu's schijnbaar aan kunnen.

Cool, betaal jij hem als de accu kapot is? Mijn ervaring is dat je lithium ion accu's enkel met een speciale lader kan laden. Heb er wel eens eentje geladen met een gewone lader, en daarna kon ik hem weggooien. En zo'n accu begint bij €250.
 
En dan onderaan de MF pagina de volgende advertentie..
Misschien kan het hiermee ?

De kracht van onafhankelijkheid man! wat wil je nog meer!


11712804881459349761



:')
 
Laatst bewerkt:
Cool, betaal jij hem als de accu kapot is? Mijn ervaring is dat je lithium ion accu's enkel met een speciale lader kan laden. Heb er wel eens eentje geladen met een gewone lader, en daarna kon ik hem weggooien. En zo'n accu begint bij €250.


Voor losse lithium ion cellen is dat inderdaad zo ja. Maar het gaat hier om lithium ion accu's die als een-op-een vervanging van gewone accu's gebruikt kunnen worden (staat op de website). Daarnaast hebben deze accu's ingebouwde elektronica die waarschijnlijk het laadproces regelen, waarvoor zou het anders zijn. En als je al een speciale lader nodig zou hebben dan zou je de spanningsregelaar in de motor ook moeten vervangen door een speciaal type, want die laad ook de accu op.

Lijkt me dus bullshit dat je een speciale lader nodig zou hebben.


En nee, ik ga die accu niet betalen als hij kapot is.
 
Voor losse lithium ion cellen is dat inderdaad zo ja. Maar het gaat hier om lithium ion accu's die als een-op-een vervanging van gewone accu's gebruikt kunnen worden (staat op de website). Daarnaast hebben deze accu's ingebouwde elektronica die waarschijnlijk het laadproces regelen, waarvoor zou het anders zijn. En als je al een speciale lader nodig zou hebben dan zou je de spanningsregelaar in de motor ook moeten vervangen door een speciaal type, want die laad ook de accu op.

Lijkt me dus bullshit dat je een speciale lader nodig zou hebben.


En nee, ik ga die accu niet betalen als hij kapot is.


Toch zou ik maar een lader kopen die hiervoor geschikt anders sloop je 'm
(is mij ook overkomen :$ ) en lader kost misschien 50 euro.
 
Voor losse lithium ion cellen is dat inderdaad zo ja. Maar het gaat hier om lithium ion accu's die als een-op-een vervanging van gewone accu's gebruikt kunnen worden (staat op de website). Daarnaast hebben deze accu's ingebouwde elektronica die waarschijnlijk het laadproces regelen, waarvoor zou het anders zijn. En als je al een speciale lader nodig zou hebben dan zou je de spanningsregelaar in de motor ook moeten vervangen door een speciaal type, want die laad ook de accu op.

Lijkt me dus bullshit dat je een speciale lader nodig zou hebben.



En nee, ik ga die accu niet betalen als hij kapot is.

Daar zit zeker wat in, een goedkope 4 ah acculader doet precies hetzelfde als een motorfiets laadsysteem.
 
Laatst bewerkt:
Met stroom. Wat voor leuke trucjes kent een hedendaagse druppellader allemaal?

een CTEK... bijvoorbeeld de MXS 3.8... heeft een compleet programma van 7 stappen waarbij die aan de gang gaat met pulsen, vaste spanning, vaste stroom, stabilisatie etc etc. Het is natuurlijk allemaal nog steeds "stroom" maar er komt wel iets meer bij kijken als je een accu hebt met ingebouwde celbewaking. Lijkt me dat die goed van de wap kan raken van die pulsen...
 
Laatst bewerkt:
Wat ik nou niet helemaal snap als ik op de website van de fabrikant kijk is dit:

How can I charge a super B battery?
The super batteries can be charged with almost all vehicles, up to a maximum of 14.4 Volts. Do not overcharge, as this will damage the battery. The super B charges much faster than conventional batteries: charging a lead-acid battery takes 7 to 14 hours, during which the internal resistance increases and the charge current decreases. The super B 2600 can be charged within 1 hour at a charge current of 3 Amps. If the charge current is increased to 6 Amps, it will charge in 30 minutes.

Didn’t you find the answer you were looking for? Please e-mail us at: info@super-b.com

Hier zeggen ze dat zowat elk voertuig de accu kan laden.

Stukje er onder staat dan weer dit:

What charger can I use?
We recommend to use the appropriate super B charger to charge super B batteries. Do not use a lead-acid charger, as these chargers are optimized for a different battery technology and make use of methods for charging and safeguarding which are unsuitable for super B batteries.

Didn’t you find the answer you were looking for? Please e-mail us at: info@super-b.com

Hier schrijven ze dan weer dat het niet de bedoeling is om een lood zuur acculader te gebruiken.

Zijn de laadsystemen van zowat elk voertuig niet gemaakt voor lood zuur accu's?

Als ik jou was stuurde ik een email om zeker te zijn.
Het lijkt me namelijk dat als je laadsysteem van je motor geschikt is je ook een gewone lader zou kunnen gebruiken aangezien die hetzelfde doet.
 
het enige dat van belang is is dat je niet boven de 15 volt mag laden.
dus iedere lader die daar niet boven komt kan gebruikt worden.
de diverse intelligente laders hebben een herstel programma waarin er pulsladingen tot 18 volt wordt gegeven en mogen dus niet gebruikt worden.

het adaptertje van je scheerapparaat dat max 13,2 volt oid geeft is dus geschikt.
 
Tegenstrijdig heden hier weer! Dat is wat ik overal wel tegenkom.
Super B een mailtje sturen ik natuurlijk vragen naar de bekende weg.
"Wij van Super B adviseren Super B acculaders"

Wat ik wel een goede opmerking vind. Hoe laad de motor de accu bij?
Als dit via gelijkstroom 12V gaat, wat het is volgens mij...
Dan kan elke gelijkstroom adapter worden aangesloten, met in respect de max voltage.

Naar mijn weten laden dan ook de standaard acculaders ook pulserend, en dat zou het verschil zijn. Maar zeker weten doe ik het nog niet.

Edit:
Waarom koop ik niet gewoon een 'speciale super B' lader? Het aankoop bedrag stuit me enorm tegen de borst.
"Dan had je dat maar eerder moet bedenken!" Klopt, maar heb de accu viavia gekregen *D
 
Laatst bewerkt:
Cool, betaal jij hem als de accu kapot is? Mijn ervaring is dat je lithium ion accu's enkel met een speciale lader kan laden. Heb er wel eens eentje geladen met een gewone lader, en daarna kon ik hem weggooien. En zo'n accu begint bij €250.

Heb ook zo'n accu al 2 jaar(weegt net een kilootje)en heb hem 2 jaar aan een optimate gehangen(wist ik veel)maar tot nu geen probleem.
 
Voor de zekerheid zou je een ouderwetse niet intelligente lader kunnen gebruiken zoals hierboven. Die laad met 14.4 Volt net als de motor en zal echt geen problemen geven. Ik heb zelf een CTEK XS 3600 en die zou ik er ook rustig aan durven hangen:

De MULTI XS 3600 bezit een 3-staps volautomatische laadkarakteristiek IUoUp. Aan het
begin van een laadprocedure levert de oplader de maximaal ingestelde stroom aan de accu
(0,8 of 3,6A) en de accuspanning stijgt tot het ingestelde niveau 14,4 V of 14,7 V. Op dit punt
schakelt de oplader over op constante spanning en de stroomtoevoer naar de accu wordt
stapsgewijs gereduceerd. Als de stroom 0,4 A bereikt, schakelt de oplader over op
pulsonderhoudslading. Wanneer de accu belast wordt en de poolspanning van de accu op
12,8 V respectievelijk 12,9 V daalt, begint de oplader automatisch weer met de
eerste stap van de laadkarakteristiek.

Deze lader heeft geen functie om diep ontladen accu's te revitaliseren met hoge spanning/stroom pulsen, doet in feite hetzelfde als een ouderwetse standaard lader maar dan met automatische uitschakeling.

Zolang een accu nog voldoende spanning heeft zal een geavanceerdere lader ook niet snel rare dingen gaan doen, dus ik verwacht eigenlijk helemaal geen problemen met welke lader dan ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan