Het grote Dolomieten/ Noord Italie Topic

Veel plezier in elk geval.
Ben zelf ook alvast langzaam mijn route aan het uitstippelen.
Overnacht zoals het er nu naar uitziet in de buurt van Sölden (Oostenrijk).
Rij in 2 dagen heen, en wil minstens 1 dage de stella runde rijden. is NET te doen op 1 dag.
 
Veel gelezen hier en daar en schitterende foto's gezien. :Y

Mijn plan en doel is de drukke stelvio te rijden vanuit prato om vervolgens maar wat rond te rijden in die omgeving en te kijken wat ik tegen kom ben niet zo van het plannen en via een tomtom te rijden .
Vooral de witte sneeuw muren ,meeren en de natuur spreken me erg aan.
Ik wil hier voor 5 a 7 dagen voor uit trekken in mei of juni.
Ik wil zoveel als het kan gaan wildkamperen als dat daar mogenlijk is iemand die daar antwoord op heeft ?

Iemand nog tips of bijzonderheden die ik niet mag missen ?

Ja het Kamperen topic 8-)
 
En trouwens de Stelvio word totaal overschat er zoveel passen die veel mooier zijn.

Het aantal haarspelden geeft die bergpas een bepaalde 'naam', en dat trekt mensen aan. Hetzelfde geld voor zoveel plekken zoals bijvoorbeeld de Noordkaap: mensen gaan er naartoe omdat het iets episch heeft, het dak van Europa, terwijl het objectief gezien niks bijzonders is.

Mijn punt; het heeft weinig met overschatting te maken. Mensen kijken niet alleen naar schoonheid, maar naar veel meer factoren.

Een Ferrari overschat men ook, ik kan namelijk in mijn Fiesta ook boodschappen doen.
 
Laatst bewerkt:
De Stelvio is gewoon veel te druk, met motorrijders, wielrenners, campers en auto's. Als je hem wilt rijden, doordeweeks voor 9.00 is het nog best een leuke pas om te rijden, maar de Gavia is al weer veel interessanter. En veel rustiger.
 
Sella ronde is niet zo lang hoor. Die kun je op een dag wel een paar keer doen. Zelfs in zijn 1.

Ik overnacht in Huben (paar km boven Solden) in het Oetztal
dan zal het heen en terug ook een rondje van zo'n 350km zijn.


En ja de Stelvio heeft de naam, Maar persoonlijk vind ik hem nog steeds fantastisch. :Y
Ik ben vanaf 2008 ieder jaar naar de alpen op vakantie geweest, en de nodige passen getrotseerd. De Stelvio staat nog steeds in mijn favoriete top3
 
Laatst bewerkt:
Aan Sjoerd

Mijn Gouden Tip rij eens de susten furka grimsel pass

hier heb ik ook veel over gehoord.....
gaan we dit jaar doen.

wordt een beetje route du grand alp's, zuid zwitserland -noord italie

18342647_1387350801328845_6736490791346870461_n.jpg
 
Het is natuurlijk ook om wat voor reden je een pas rijdt.
Ga je om bv zo snel mogelijk van beneden naar boven te rijden dan kan de Stelvio inderdaad minder geschikt zijn gezien het soms wat drukker kan zijn.
Ga je hem ‘ trotseren’ op je gemak en stop je onderweg een paar keer om bv het uitzicht te genieten dan is hij uitermate geschikt.
 
Aan Sjoerd

Mijn Gouden Tip rij eens de susten furka grimsel pass

Idd is dat een erg mooi rondje! Vergeet de ijsbeer op de Furka niet.
Denk ook eens aan de Splügenpass en Timmelsjoch..................

Trotseren op je gemakkie is beter.
Genieten van de natuur, een fotootje en in de Refugio een Cafe-Americano!
En bij rustig rijden heb je ook nog meer tijd plezier van zo'n Passo.

Ik heb wel eens in een bocht zo'n Rossi-look-a-like aan de kant van de weg zien liggen met een hele ris zwaailichten er omheen. Nee, laat maar.................
 
Laatst bewerkt:
wij zijn er achter gekomen dat we de kilometers niet halen per dag door de mooie uitzichten en picknick plekken.

dus we gaan niet harder rijden....maar minder per dag ;)

rijden meestal van 10 uur tot een uur of 5 a 6 .....

en halen de 180 km maar net .....soms.... _O- _O- _O-
 
Afgelopen zomer 450km gereden over cols en kleine weggetjes in de Pyreneeën.
Eind vd dag had ik er aardig genoeg van, en kon de km's goed voelen.
Op de snelweg gaat me 1000km+ veel makkelijker af....................
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wel eens in een bocht zo'n Rossi-look-a-like aan de kant van de weg zien liggen met een hele ris zwaailichten er omheen. Nee, laat maar.................
Vorig jaar reed ik voor de verandering eens met de cabrio door de bergen in plaats van met de motor.
Dat was op de Col d'Iseran in Frankrijk.
Een Rossi-look-a-like (ja, het was een Italiaan) wilde mij inhalen in een bocht op die bergpas.
Zijn maatje haalde mij nog net op het rechte stuk in, maar hij deed het in de bocht.
Vanzelfsprekend helt een motor over in de bocht, en dus kwam hij tegen mijn auto aan en vloog hij van zijn motor af. -O-

Gelukkig had ik een dashboardcamera, en het was voor mijn verzekering al snel duidelijk wie de schuldige was.
 
Veel pagina,s van dit topic doorgelezen en ben het met de meeste eens, de Alpen, Dolomieten en de vele passen zijn verslavend. Vorig jaar er twee weken rond gereden in augustus met deze combinatie. En dit jaar gaan we weer die kant op.
fqLqxdjzl4TGNii2l7H8At_vqDlsqKqPuPPTBGE1uraIZo68ZyfvLUEF82Xm_mH8CFvPqiI7_6pw3n5ufg3XfaYlIhSn2MBXPRn3J378u-u720XemUehcGtgwEs7Cw83ms5NdxuvajPgBbtloBh9tI2zrIqW-KMGJHRFs39htVUVOhVc7wbn_pRm77LqsPvl_PFWBV_P71VsSGmNrhnJt3ji0b75eKP9PtpbL6V8t8_XPRllB1l_9jlbQeP8Al0oGaeCmXnFgA1KtctDAexMCjpHDLvPyYNkoYWuElSdH_jMbFLBXdkiuxCJeZbJSVHbQNLhd_PTp1Dp5VaUEA0XH4boTCn0fwaDNf0vb9HvxPiyQbv87KnIluYqFDB7cSYw7Z2Q2wi6uX9Us2kUmszIaRx5hD1EersobX7ZD7ZCGLRe0TFxxBSgRof_p4uMgTvLt2YXzO89JYiO_Nov-HrxeNvG5OUKTjlu8J8thc9AdU58hisLF5pudiKuPRHniZx4ywXWm8_4zEKfmkuUttwZu3V7Rcd8sYc7kEdwgNVJT71T9oB-9YDADUwJyIVqdyoyHF4qLNmGXla8Mt9ELq4LZlv0kNCvk5h3zZOqQXmLf9zoxhR2WbV4=w1317-h878-no

Zeer waarschijnlijk niet zo snel als vele mede-motorrijders, maar wel heel veel gezien en genoten.
Even voor Hamtaro, niet wild gekampeerd, want dat kan de gemiddelde prijs van de (dure??) campings aardig opschroeven.
En hier is een verzameling van Alpenrijders bij elkaar. Daar heb ik een vraag voor. Er is mij ter ore gekomen dat er passen zijn waar je niet met een motor met aanhanger overheen zou mogen en dat daar aardige boetes voor zouden staan. Ik heb daar afgelopen jaar niets van gemerkt, maar als dat wel zo is wil ik daar natuurlijk het liefst vooraf rekening mee houden. (geplande routes enz...)
Als iemand hier weet waar ik deze eventuele informatie zou kunnen vinden hoor ik het graag. Zou ook voor andere interessant kunnen zijn.
 
Er zijn genoeg passen waarbij op de kaart zo'n verboden voor aanhangwagens tekentje staat.

Kan mij voorstellen dat zoiets ook voor motoren met aanhangwagen geldt.

Anders een keer aan de lokale veldwachter vragen.
 
Heb er een paar kaarten bijgepakt en daar staat op de Legenda bij het rode caravan teken: Verboden voor caravans.

Jouw aanhangwagen is geen caravan dus daar mag je in/op.

De Timmelsjochpas weet ik dat daar een bord staat verboden voor aanhangwagens. Het lijkt mij dat dat ook voor motoren geldt. Hoe je dat in de planningsfase te weten kan komen weet ik niet.
 
Dat heeft vooral met krappe bochten en smalle wegen te maken natuurlijk.
Met een caravan van 5m lang en 2,5m breed kan dat een uitdaging zijn.
Maar een motoraanhanger heeft daar geen last van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan